شناسهٔ خبر: 67603368 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

از عملکرد تاریخی در ملوان تا صعود متقدرانه با تیم ملی

بازگشت اسکوچیچ به ایران؛ به‌دنبال تکرار روزهای خوش گذشته

دراگان اسکوچیچ قرار است بار دیگر به فوتبال ایران برگردد و این بار سرمربیگری تراکتور را بر عهده بگیرد.

صاحب‌خبر -

سپهر ستاری: باشگاه تراکتور تبریز دیروز (سه‌شنبه) در اقدامی غافل‌گیرکننده دراگان اسکوچیچ کروات را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کرد. تراکتوری‌ها درحالی از اسکوچیچ رونمایی کردند که در هفته‌های اخیر صحبت از حضور داوید بتونی، مربی سابق رئال مادرید در تبریز بود ولی در نهایت سرمربی سابق تیم ملی ایران هدایت تیم پرشورها را بر عهده گرفت. اسکوچیچ پس از جدایی اوسمار ویرا به عنوان یکی از گزینه‌های نیمکت پرسپولیس هم مطرح شده بود ولی او با قرمزهای پایتخت به توافق نرسید تا فصل آینده روی نیمکت تراکتور بنشیند. تراکتور پس از ملوان بندرانزلی، فولاد خوزستان، خونه‌به‌خونه بابل و صنعت‌نفت آبادان پنجمین تیم باشگاهی اسکوچیچ در فوتبال ایران است. او همچنین سابق هدایت تیم ملی زیر ۲۱ سال کراواسی، تیم ملی ایران، النصر عربستان، العربی کویت و ریه‌کا کرواسی را هم در کارنامه دارد.

از روزهای خوش در ملوان تا دوره پرفراز و نشیب در فولاد

دراگان اسکوچیچ ابتدای لیگ سیزدهم هدایت ملوان بندرانزلی را بر عهده گرفت و دوران حضور او در فوتبال ایران از آن زمان آغاز شد. مرد کروات در نخستین فصل حضور خود عملکرد درخشانی داشت و توانست با ملوان در رده هفتم لیگ برتر قرار بگیرد. رتبه‌ای که تا آن زمان بهترین نتیجه تاریخ ملوان در لیگ برتر بود و باعث شد توجهات به سمت اسکوچیچ جلب شود. اسکوچیچ پس از حضور درخشان در ملوان راهی فولاد خوزستان شد که در لیگ سیزدهم توانسته بود قهرمانی را به‌دست آورد.

فولاد در زمان اسکوچیچ با مشکلات زیادی مثل جدایی و محرومیت چند بازیکن سرباز مواجه بود و رتبه پنجمی در فصل نخست اتفاق خوبی محسوب می‌شود ولی در فصل دوم اوضاع برای مرد کروات خوب پیش نرفت و نماینده خوزستان در لیگ برتر دوازدهم شد. عملکردی که جدایی اسکوچیچ از فولاد را در پی داشت و باعث شد او حدود ۱/۵ سال بدون تیم بماند. سرمربی کروات برای اثبات دوباره خود در فوتبال ایران مجبور شد به لیگ یک برود و هدایت خونه‌به‌خونه بابل را بر عهده بگیرد. او در بابل نتایج خوبی گرفت و حتی به فینال جام حذفی رسید ولی نتوانست این تیم را لیگ برتری کند و کورس صعود را به نساجی واگذار کرد.

اسکوچیچ ابتدای لیگ نوزدهم راهی صنعت‌نفت آبادان شد و توانست نتایج خوبی با این تیم بگیرد. با این حال و در شرایطی که نفت در رده چهارم قرار داشت، اسکوچیچ به شکلی ناگهانی از این تیم جدا شد و پرونده حضورش در این تیم را بست. او در مجموع طی ۱۰۷ بازی در لیگ برتر ایران آمار ۴۵ برد، ۲۷ تساوی و ۳۵ شکست را ثبت کرده است.

حضور ناگهانی در تیم ملی و عملکرد رویایی در راه جام جهانی

در شرایطی که اسکوچیچ پس از جدایی از نفت آبادان باز هم بدون تیم بود، ناگهان بزرگ‌ترین موضعیت شغلی زندگی‌اش به او پیشنهاد شد. تیم ملی ایران که پس از نتایج ضعیف با مارک ویلموتس بلژیکی در آستانه حذف از مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قرار داشت، به سراغ اسکوچیچ رفت. در روزهای ابتدایی حضور اسکوچیچ در تیم ملی کمتر کسی امیدوار بود ایران راهی جام جهانی شود ولی اسکوچیچ در تیم ملی عملکردی فراتر از حد انتظار داشت. او توانست تیمی که در آستانه حذف بود را چند هفته قبل از پایان مسابقات به جام جهانی برساند و یکی از بهترین نتایج تاریخ تیم ملی را کسب کند.

تیم ملی ایران با هدایت اسکوچیچ طی ۱۸ بازی ۱۵ برد، یک تساوی و تنها ۲ شکست داشت و با آمار ۴۰ گل زده و ۸ گل خورده در نهایت به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر راه یافت.

بازگشت اسکوچیچ به ایران؛ به‌دنبال تکرار روزهای خوش گذشته

پایان تلخ اسکوچیچ پیش از جام جهانی

در شرایطی که پس از صعود تیم ملی به جام جهانی تصور می‌شد اسکوچیچ قرار است سرمربی تیم ملی در این مسابقات باشد، او تنها چند ماه قبل از شروع مسابقات برکنار شد و جای خود را به کارلوس کی‌روش داد. اسکوچیچ در ماه‌های پایانی حضورش در تیم ملی با چند بازیکن قدیمی و باتجربه به‌خصوص مهدی طارمی دچار مشکل شده بود و همین موضوع باعث شد کنترل رختکن را تا حد زیادی از دست بدهد. از طرفی حواشی اردوی قطر در کنار تغییرات فدراسیون فوتبال هم روی جدایی اسکوچیچ تاثیر گذاشت و پس از انتخابات شهریورماه و بازگشت مهدی تاج به فدراسیون، او از سمت خود برکنار شد.

جدایی اسکوچیچ در همان مقطع انتقادات زیادی را به‌دنبال داشت و بسیاری از اهالی فوتبال از رفتار فدراسیون با او انتقاد کردند.

از امیدهای کرواسی تا نیمکت تراکتور

اسکوچیچ چند ماه پس از برکناری از هدایت تیم ملی ایران به کشورش برگشت و سرمربی تیم زیر 21 سال کرواسی شد. او مجموعا 12 بار روی نیمکت امیدهای کرواسی نشست و 4 برد، 3 تساوی و 5 شکست کسب کرد و در شرایطی که هنوز شانس صعود به جام ملت‌های زیر 21 سال اروپا را داشت، تصمیم به جدایی گرفت و بار دیگر راهی ایران شد.

او درحالی پیشنهاد هدایت تراکتور را پذیرفته که در سال‌های اخیر چند پیشنهاد دیگر هم از لیگ برتر ایران داشت ولی ترجیح داد به تمام آن‌ها پاسخ منفی بدهد. با این وجود حضور در تیمی چون تراکتور با هواداران پرشور و ستاره‌های نامدار اسکوچیچ را وسوسه که به ایران برگردد و خاطرات خوش خوش قبلی را تکرار کند. با توجه به رویکرد اخیر تراکتور در نقل‌وانتقالات، به نظر می‌رسد اسکوچیچ یک تیم پرستاره و آماده را در اختیار داشته باشد و باید دید می‌تواند نتایج درخشان تیم ملی را در تراکتور هم تکرار کند یا اتفاقات دیگری رخ خواهد داشت.

بازگشت اسکوچیچ به ایران؛ به‌دنبال تکرار روزهای خوش گذشته

258 258

نظر شما