شناسهٔ خبر: 67603192 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بهبود برق آبی جهانی به ضرر سوخت فسیلی می‌شود

زهرا وثوقی

تولید برق آبی جهانی که در سال میلادی گذشته، در نتیجه بارندگی کمتر از حد متوسط ‌در سراسر چین، آمریکای شمالی و هند، به پایین‌ترین حد خود در پنج سال اخیر سقوط کرد و به رشد مصرف سوخت‌های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه‌ای منتهی شد، امسال بهبود خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، گزارش «بررسی آماری انرژی جهانی که توسط موسسه انرژی بریتانیا» منتشر شده است، نشان می‌دهد تولید برق جهانی در سال ۲۰۲۳، به ۴۲۴۰ میلیارد کیلووات ساعت رسید که در مقایسه با رکورد ۴۳۵۹ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۲۰۲۰، کاهش داشت.

افت تولید برق آبی رکود طی سه سال گذشته، بزرگترین کاهش در تاریخ بوده و بزرگترین تولیدکنندگان جهان را وادار کرده است به نیروگاه‌های زغال سوز و گازسوز روی بیاورند تا تولید از دست رفته را جبران کنند و این اقدام، مصرف سوخت‌های فسیلی را افزایش داد.

اما بارندگی بیشتر و ذوب برف در مناطق کلیدی که با بکارگیری سریع نیروی بادی و خورشیدی همراه شده است، رشد استفاده از سوخت فسیلی را در سال ۲۰۲۴ محدود خواهد کرد.

تولید برق جهانی بسیار متمرکز است و دو سوم آن تنها در هفت کشور شامل چین (۳۰ درصد)، برزیل (۹ درصد)، کانادا (۹ درصد)، آمریکا (۶ درصد)، روسیه (۵ درصد)، هند (۴ درصد) و نروژ (۳ درصد) صورت می‌گیرد.

بنا بر این بررسی، تولید چین در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سه سال قبل، ۹۶ میلیارد کیلووات ساعت کاهش یافت که معادل ۸۰ درصد از کل کاهش تولید برق آبی در سراسر جهان بود. خشکسالی طولانی‌مدت در جنوب و مرکز چین، باعث کاهش حجم آب در یانگ‌تسه و سایر سیستم‌های رودخانه‌ای شد و تولید برق را با وجود اینکه این کشور سدها و توربین‌های آبی جدیدی را راه اندازی کرد، کاهش داد.

اما همچنین در مقایسه با سه سال قبل، تولید در آمریکا (منفی ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت)، کانادا (منفی ۲۲ میلیارد کیلووات ساعت)، هند (منفی ۱۵ میلیارد کیلووات ساعت) و روسیه (منفی ۱۵ میلیارد کیلووات ساعت) افت شدیدی داشت.

بر اساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید برق آبی در آمریکا، به کمترین میزان در ۲۲ سال گذشته رسید، که عمدتا در نتیجه خشکسالی طولانی در سراسر کرانه غربی این کشور بود.

افزایش تولید برق آبی

با بارش باران و برف شدیدتر در اکثر مناطق تولید کننده اصلی که احتمالا باعث افزایش بی‌سابقه تولید سالانه خواهد شد، چشم انداز تولیدکنندگان برق آبی در سال جاری، امیدوارکننده‌تر به نظر می‌رسد.

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار، تولید چین در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۴ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳، ۵۷ میلیارد کیلووات ساعت (۱۶ درصد) افزایش یافته است. از آن زمان، مناطق جنوبی و مرکزی با باران‌های موسمی شدیدتر از معمولی سیراب شده‌اند که هشدارهای متعددی را نسبت به وقوع سیل در یانگ تسه و دیگر سیستم‌های رودخانه‌ای به دنبال داشته است.

با توجه به اینکه فصل اصلی سیل، بیشتر در ماه‌های ژوئیه و اوت است، تولید چین در مسیر ثبت رکوردهای جدید است زیرا جریان‌های شدید آب رودخانه‌ها، این کشور را قادر می‌سازد تا از توربین‌های تازه نصب شده، استفاده کامل کند.

چین تا ماه مه سال میلادی جاری، ۴۲۳  میلیون کیلووات ظرفیت تولید نصب شده، داشت که در مقایسه با ۳۷۰ میلیون کیلووات در زمان اوج تولید در سال ۲۰۲۰، افزایش داشت. بنابراین، اگر حجم رودخانه به اندازه کافی بالا باشد، پتانسیل افزایش قابل توجهی وجود دارد.

در برزیل، برق آبی در حال حاضر، رکورد جدید ۲۰۶ میلیارد کیلووات ساعت را در پنج ماه نخست سال به ثبت رسانده است که از رکورد قبلی ۱۹۹ میلیارد کیلووات ساعت، فراتر رفته است.

مخازن متصل به سیستم اصلی انتقال برق جنوب شرق و میدوِست که بیشترین پتانسیل آبی کشور را تشکیل می‌دهند، آب کافی برای تولید ۱۰۱ میلیارد کیلووات ساعت در پایان ژوئن ذخیره ‌کردند.

طبق داده‌های اپراتور انتقال کشور، ذخیره‌سازی از ۱۲۹ میلیارد کیلووات ساعت در مدت مشابه در سال گذشته، کاهش یافته، اما بدون در نظر گرفتن سال گذشته، بالاترین میزان از سال ۲۰۱۲ بوده است.

تولید برق آمریکا هم در مقایسه با پایین‌ترین سطح سال گذشته، رو به بهبود گذاشته است و دولت پیش بینی می‌کند در سال میلادی جاری، ۶ درصد بالاتر خواهد بود.

در چین که زغال سنگ، جایگزین اصلی آب است اما در برزیل و آمریکا، گزینه جایگزین، گاز است، بنابراین، بهبود تولید برق آبی، احتمالا مصرف سوخت فسیلی و انتشار گازهای گلخانه‌ای را محدود می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، اگر بهبود برق آبی به میزان قابل ملاحظه باشد و با استفاده از مزارع بادی و خورشیدی همراه باشد می‌تواند برای ایجاد اوج در سوزاندن زغال سنگ و انتشار سوخت‌های فسیلی، حداقل به طور موقت کافی باشد.

انتهای پیام

نظر شما