شناسهٔ خبر: 67603186 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ادغام طب ایرانی در نظام سلامت/ صدور «شناسنامه سبک زندگی» در مراکز بهداشت

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت با همکاری وزارت آموزش و پرورش و بهره‌مندی از ظرفیت مردمی بر مبنای شعار سال در نظر دارد نهضت سواد سلامت‌آموزی را برگزار کند.

صاحب‌خبر -

نفیسه حسینی‌یکتا ضمن اعلام این خبر، درباره اقدامات انجام شده به منظور دسترسی همگانی به طب ایرانی اظهار کرد: برنامه‌های متعددی به منظور ادغام طب ایرانی در نظام سلامت انجام شده و سیاستگذاری‌هایی برای تحقق این موضوع در نظر گرفته‌ایم. اقدامات با هدف دسترسی همگانی به طب ایرانی در تمام سطوح لحاظ شده است. 

ادغام طب ایرانی در شبکه بهداشتی برای آموزش سبک زندگی سالم

وی با بیان اینکه «سطح یک خدمات» نخستین مواجهه مردم با نظام سلامت به حساب می‌آید، گفت: ادغام طب ایرانی به منظور آموزش سبک زندگی بر اساس آموزه‌های ایرانی در سطح یک شبکه بهداشتی به صورت ۱۰۰ درصدی اجرا شده است. سطح یک، نخستین مواجهه مردم با نظام سلامت به حساب می‌آید؛ به نحوی که مراقبان سلامت و بهورزان به ترتیب در مراکز جامع ارایه خدمات سلامت و خانه‌های بهداشت در شهرها و روستاها  نسبت به ارایه خدمات مشغول هستند.  

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آموزش سبک زندگی براساس آموزه‌های ایرانی به صورت ۱۰۰ درصدی در مراکز سطح یک اجرا شده، اظهار کرد: متخصصان طب ایرانی، آموزش‌های سبک زندگی را به مربیان و بهورزان آموزش داده‌اند؛ تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، این طرح را پیش‌ برده‌اند. 

حسینی‌یکتا ادامه داد: برخی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور، ارایه آموزش سبک زندگی به مردم را آغاز کرده‌اند؛ به نحوی که شهروندان با مراجعه به مراکز جامع سلامت یا خانه‌های بهداشت می‌توانند «شناسنامه سبک زندگی» دریافت‌ کنند. عادات و رفتارهای غلط به شهروندانی که به مراکز جامع سلامت یا خانه‌های بهداشت مراجعه می‌کنند، گوشزد می‌شود و همچنین عادات درست به آن ها آموزش داده می‌شود. همچنین پس از آموزش عادات درست و بیان رفتارهای غلط، فرد در زمان‌های مشخص مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی درباره برنامه آتی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت برای آموزش شهروندان ایرانی گفت: در نظر داریم پس از اینکه شهروندان آموزش‌های لازم را دریافت کردند، در صورت نیاز برای آموزش به یک متخصص طب ایرانی یا فردی که دوره‌های آموزشی مورد تایید وزارت بهداشت را سپری کرده، ارجاع داده شوند. 

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای اصلاح سبک زندگی

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با تاکید مجدد بر ضرورت اصلاح سبک زندگی گفت: استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای اصلاح سبک زندگی ضرورت دارد. طب ایرانی، پیشگیری از بیماری‌ها را بر درمان مقدم می‌داند. طرح‌های مختلفی به منظور پیشگیری از بیماری‌ها انجام داده‌ایم؛ به طور مثال، طرح «راهبران سلامت» در دوران پاندمی کرونا به منظور پیشگیری از بیماری‌ها را انجام دادیم.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ادامه داد: «نهضت سواد سلامت‌آموزی» برای سبک زندگی در مقاطع مختلف کلید خورده، وزارت بهداشت با همکاری وزارت آموزش و پرورش و بهرمندی از ظرفیت مردمی بر مبنای شعار سال  درنظر دارد نهضت سواد سلامت‌آموزی را برگزار کند.

اقبال مردم و لزوم تسهیل دسترسی به خدمات طب ایرانی

حسینی‌یکتا در پایان گفت: تمام تلاش دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت به این منظور است که خدمات طب ایرانی به صورت علمی و درست در اختیار مردم قرار گیرد. با توجه به اینکه طب ایرانی مورد اقبال مردم جامعه قرار گرفته، سیاستگذارها و تصمیم‌سازان باید در جهت طراحی اقداماتی باشند که دسترسی به خدمات سلامت تسهیل شود.

نظر شما