شناسهٔ خبر: 67602697 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

در میزگرد تخصصی «شیرازه» مطرح شد؛

نهضت حسینی و گفتمان زینبی

شعار امسال هفته امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر نهضت حسینی و گفتمان زینبی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر در دین مقدس اسلام بسیار توصیه شده است که از واجبات و فروع دین هستند لذا از نظر فقهی امربه‌معروف دعوت به عمل واجبی است که ترک شده است و نهی‌ از منکر تلاش برای جلوگیری از انجام کار حرام است.


امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر بر همگان واجب است؛ اما نکته حایز اهمیت در این باره این است که شخص آمر باید نسبت به معروف و منکر آگاهی داشته باشد و احتمال تأثیر در نهی نیز وجود داشته باشد، امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر در مذاهب گوناگون توصیه شده است و در واقع این دو امر بایستی در حوزۀ وظایف فردی، احکام عمومی و حکومتی صورت پذیرد.

 

تذکر لسانی به دست فراموشی


ضرورت امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر 


حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد گودرزی در میزگرد شیرازه در حوزه امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر و بررسی رسالت این نهاد با تأکید بر ضرورت امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر گفت: در فراز ۳۴ زیارت اربعین و زیارت وارث به‌ضرورت امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر اشاره شده است و سه گروه را مورد لعن قرار داده است که یکی از آن‌ها همان کسانی هستند که مصائب را در مورد حضرت شنیدند و به آن راضی شدند و سکوت کردند «وَ لَعَنَ اللهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ» خداوند لعنت کند گروهی را که جنایات جانیان را در کربلا شنیدند و به آن رضایت دادند؛ لذا اینجاست که نقش امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر برای همگان آشکار می‌شود.


جانشین دبیر ستاد احیای امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر استان فارس در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مهم و اثرگذار در امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر این است که انسان نباید به گناهی راضی باشد و این رضایت ممکن است انسان را درگیر کند لذا بخش عمده رسالت ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر فرهنگ‌سازی، آگاه‌سازی و آموزش مردم در انجام صحیح این واجب شرعی است.


وظایف ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر


گودرزی افزود: اولین رسالت بحث فرهنگ‌سازی و آموزش است و ستاد نقش یک مؤذن هنگام نماز را دارد که مردم را نسبت به انجام واجب شرعی  ترغیب می‌کند، ساماندهی تشکلات مردمی از دیگر وظایف این ستاد است که برخی از گروه‌های مردمی و فعالان این عرصه دغدغه‌مندی‌هایی در حوزه فرهنگی و اجتماعی دارند که ستاد بایستی آن‌ها را متمرکز کند و آن‌ها را آموزش دهد همچنین دوره‌های مطالبه‌گری برگزار کند که در پایان حکم‌هایی برای فعالیت این افراد صادر می‌شود.


وی ادامه داد: سومین رسالت ستاد تقویت شوراهای امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر در نهادها و دستگاه مدیریتی است و بالاترین مقام آن مدیرکل یا رئیس مجموعه است که مهم‌ترین وظیفه شورا امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر در هر اداره رفع مشکلات مردم است.
 
گودرزی تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه ستاد معاضدت و حمایت قضایی از آمران به معروف و ناهیان از منکر به شمار می‌آید و در همین راستا تشکیل مجمع وکلای جهادی همچنین تشکیل شعبه‌ای ویژه تحت عنوان ستاد رسیدگی به مشکلات آن‌ها راه‌اندازی شده است و افرادی که در این حوزه دچار مشکل شده‌اند با مراجعه به شعبه ویژه امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر پرونده آن‌ها خارج‌ازنوبت بررسی و رسیدگی می‌شود.
 
جانشین دبیر ستاد احیای امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر استان فارس گفت: یکی از وظایف ستاد در مصوبه ۴۲۷ شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی نظارت و بازرسی از پوشش کارکنان ادارات و سازمان‌ها است همچنین بخشی در سازمان در نظر گرفته شده تحت عنوان بخش نظارت و بازرسی که وظیفه پیگیری و رسیدگی به شکایات مردمی است.
 
وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه قانون ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر ائمه جمعه هر شهرستان به‌عنوان رئیس ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر آن شهرستان و در کنار وی ۱۶ دستگاه اداری که عمدتاً فرهنگی است تشکیل ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر شهرستان را می‌دهند.


وی اظهار کرد: ستاد یک نهاد نظارتی است و زیر نظر هیچ ارگانی فعالیت ندارد و وظیفه اصلی این مجموعه را نظارت بازرسی و بررسی جهت حل موضوعات است و هیچ برخورد سهوی نمی‌توانیم با گزارش‌ها واصله داشته باشیم و نمی‌توانیم مستقیماً ورود کنیم، رویکرد ستاد عمدتاً فرهنگی و آموزش همچنین مطالبه‌گری است؛ اما از طریق دستگاه‌های مربوطه پیگیری و برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.


گودرزی یادآور شد: هفته اول دهه محرم به‌عنوان هفته امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر معرفی شده است و برنامه‌هایی در این زمینه در حال اجرا است. 


امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر نهضت حسینی و گفتمان زینبی است.

بهمن محمودی نیز در ادامه این نشست با اشاره به هفته احیا امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر گفت: امسال شعار هفته امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر نهضت حسینی و گفتمان زینبی است.
 
وی خاطرنشان کرد: در ستاد احیای امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر عِدّه و عُدّه نداریم و خداوند در قرآن کریم، مخاطبین این فریضه را عامه مردم خطاب قرار داده است.


با گفتمان بایستی معروف زایی و منکر زدایی صورت پذیرد.


معاون علمی و فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس  با اشاره به فرمایش امام راحل بیان کرد: این کشور باید همه افرادش آمر به معروف و ناهی از منکر باشند و اعوجاج‌ها را خودشان رفع کنند.


این مقام مسئول تأکید کرد: تا صحبت از امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر به میان می‌آید متأسفانه ذهن مردم متبادر به سمت نهی‌ از منکر بالاخص پوشش خواهران می‌شود و این بزرگ‌ترین ظلم به امربه‌معروف و نهی‌ از منکر است و بایستی گفتمان‌سازی صورت پذیرد و تغییرات اساسی در نگرش عامه مردم به وجود آید که معروف زایی و منکر زدایی صورت پذیرد. 


بیماری مزمن بی‌تفاوتی


محمودی ادامه داد: امروز یک نوع بیماری به جامعه ما رسوخ پیدا کرده است که در مویرگ‌های کالبد جامعه در حال گسترش است و آن عارضه بی‌تفاوتی است و اکنون که در آستانه ماه محرم الاحرام هستیم باید به این مسئله عمیقاً اندیشید که امام حسین (ع) را چه کسی در صحرای سوزان کربلا به شهادت رساند؟ نه بی نماز ها بودند نه بی روزه ها بلکه بی‌تفاوت‌ها بودند که آنجا امام حسین را به شهادت رساندند.
 
وی بیان کرد: امروز اگر یک نفر در جامعه مرتکب گناهی می‌شود بقیه نباید ساکت باشند امام جعفر صادق (ع) در این باره می‌فرماید: اگر در همسایگی شما کسی گناهی را مرتکب می‌شود و شما به او تذکر ندهید شما نیز در گناه او شریک هستید. 


تذکر لسانی به فراموشی سپرده شده است.


وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری ادامه داد: تذکر لسانی از مشت‌های پولادین دولت‌ها نیز قوی، تر است؛ اما متأسفانه در جامعه امروز تذکر لسانی به فراموشی سپرده شده است و باید به این نکته توجه کرد که امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر نیز جز واجبات دین به‌حساب می‌آید و همان‌طور که در سایر واجبات نیاز به آموزش و احکام خاص خود دارد.

 اصل هشتم قانون اساسی

محمودی ضمن یادآوری اصل هشت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، است که بایستی از سه کانال مردم به مردم، مردم به دولت همچنین دولت به مردم صورت پذیرد. 


این مقام مسئول ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز بر این امر تأکید کرده‌اند و آن را مسئولیت شرعی و انقلابی همچنین سیاسی آحاد جامعه می‌شمرد.


وی در پایان گفت: اگر مسئله امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر در جامعه نهادینه شود و مراحل آن به‌درستی انجام پذیرد قطع به‌یقین افعال مجرمانه در جامعه کاهش چشمگیری خواهد داشت و از بار تحمیلی به پلیس و قوه قضاییه کاسته خواهد شد.


ابوالفضل زارعی در ادامه این نشست تخصصی برخی وظایف معاونت اجتماعی را بیان کرد و گفت: ستاد احیای امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر اقدام به تشکیل شورای امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر در ادارات کرده است و وظایفی برای آنان تعریف شده که یکی از آن وظایف موضوع آموزش است که چگونه باید نهی‌ از منکر انجام پذیرد که با مخالفت مخالفت‌ها کمتر روبه‌رو شویم و اثر دهی آن بیشتر باشد.
 
معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس خاطر نشان کرد: یکی از ملزومات کاستن از منکرات در سطح جامعه آموزش اساسی است که اثرگذاری را بیشتر کند.
 
این مقام مسئول ادامه داد: یکی از فلسفه‌های مربوط به بحث امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر دوستی و محبت همچنین دغدغه‌مندی است که باید در فرد این احساس ایجاد شود که نسبت به آن فرد و یا جامعه هدف علاقه‌مندی وجود دارد و آینده آنان حایز اهمیت است و اگر کسی را سفارش به معروف می‌کنند یا نهی از یک منکر صورت می‌گیرد از سر دلسوزی و خیرخواهی است نه دشمنی و عناد. 


آموزش در بین عموم جامعه نیز از ضرورت‌های این امر است.


وی خاطرنشان کرد: بحث آموزش در بین عموم جامعه نیز از ضرورت‌های این امر است که قریب به‌اتفاق مردم نسبت به وجوب امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر آگاهی دارند؛ اما متأسفانه نسبت به نحوه انجام و زمان و مکان آن اطلاع کافی ندارند.

زارعی تصریح کرد: یکی از موارد مهم بحث بسط آموزش در سازمان آموزش‌وپرورش است که در تربیت مربی تمرکز ویژه‌ای در حوزه عفاف و حجاب و حوزه امربه‌معروف برای مدیران و معلمان لحاظ شده است که به‌واسطه آنان بتوان برخی هنجارشکنی‌هایی موجود را با آموزش صحیح مرتفع کرد. 


وی ادامه داد: همین راستا یکی از کارهایی که انجام شده است، تشکیل شورای امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر مساجد و هیئات است؛ زیرا مساجد و هیئات ما اجتماعی‌ترین پایگاه‌های جامعه ما هستند؛ لذا برای اینکه عموم مردم متوجه این قضیه شوند که می‌توانند مطالبه‌گر باشند و در محله خود به نحوی فعالیت کنند که سرنوشت‌ساز باشند در این مورد شورای امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر هیئات و مساجد راه‌اندازی شدند که ستاد نیز به پشتوانه این نوع مطالبه‌گری‌ها در سطح جامعه باقوت بیشتری پیگیر مسائل باشد و رسالت خود را به نحو احسنت به انجام رساند.


انتهای خبر/224224

نظر شما