شناسهٔ خبر: 67601527 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

گزارش شهروند از تحولات سیاست خارجی در دولت چهاردهم

وارث قدرت «تأثیرگذاری بی‌سابقه» تهران

صاحب‌خبر -

  [شهروند] مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب معتقد است از طریق بهبود رابطه با کشورهای جهان و عادی‌سازی در روابط بین‌الملل، می‌توان تحریم‌ها را رفع کرد و جذب سرمایه، توسعه گردشگری و توسعه کسب‌وکار را ممکن ساخت. او معتقد است می‌توان با سیاست خارجی تعامل‌گرا و عزتمند، هزینه مردم را کاهش داد و اجازه نداد گروهی با شعارهای دهن‌پرکن، جیب مردم را خالی کنند. او می‌گوید: «باید تحریم‌ها را با استفاده از نیروهای کارشناس و مجرب حل کنیم.» موضوعی که مورد توجه مردم و همچنین کشورها و رسانه‌های خارجی و کارشناسان قرار گرفته است.

صنم وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده چتم هاوس در لندن، گفت بعید است که انتخاب پزشکیان بلافاصله به تغییر سیاست تبدیل شود. اما پزشکیان به صراحت گفته است که سعی خواهد کرد از طریق و از درون نظام کار کند. از سوی دیگر روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا هفته گذشته در گزارشی نوشت: پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، وارث قدرت «تأثیرگذاری بی‌سابقه» تهران در عرصه بین‌المللی خواهد بود.

امید به گشایش دیپلماسی در زمان ریاست ‌جمهوری جدید  ایران»
در همین ارتباط نیویورک تایمز در گزارشی تحلیلی به بررسی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و پیروزی مسعود پزشکیان پرداخته و ذیل مطلبی با عنوان «امید به گشایش دیپلماسی در زمان ریاست‌جمهوری جدید ایران» می‌نویسد: مقامات و کارشناسان فعلی و سابق می‌گویند که با انتخاب نامزد اصلاح‌طلبان، مسعود پزشکیان، به‌عنوان رئیس‌جمهور، ایران ممکن است شاهد نرم شدن سیاست خارجی و حتی فرصتی برای گشایش دیپلماتیک جدید باشد. آقای پزشکیان، متخصص قلب، نماینده مجلس و وزیر سابق بهداشت، تجربه مستقیم کمی در سیاست خارجی دارد، اما او متعهد شده است که نخبه‌ترین و جهان‌‌گراترین دیپلمات‌های ایران را برای اجرای برنامه‌های خارجی‌اش به‌کار بگیرد و امید‌ها را برای روابط گرم‌تر با غرب افزایش دهد.

دولت فعلی ایالات متحده توان کمتری نسبت به گذشته برای تعاملات با تهران دارد
روزنامه گاردین نیز در سرمقاله دیروز به قلم شورای سردبیری خود می‌نویسد که آقای پزشکیان تا قبل از رقابت‌های انتخاباتی اخیر یک چهره سیاسی کمتر شناخته شده بود. اما وی از حمایت تیمی از مشاوران باتجربه برخوردار است که ازجمله می‌توان به جواد ظریف، وزیر خارجه سابق، که حمایت وی نقشی کلیدی در موفقیت پزشکیان داشت و احتمالا قرار است نقشی مهم در دولت وی ایفا کند اشاره کرد.
با توجه به بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه، این موضوع اهمیتی حیاتی خواهد داشت. نگرانی‌های فزاینده‌ای از وقوع یک جنگ تمام‌عیار بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل وجود دارد و احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که در سال ۲۰۱۵ از برجام خارج شد افزایش یافته است. نکته مهم اینکه کاندیداتوری و پیروزی پزشکیان نشان می‌دهد که هم حکومت و هم مردم احتمالا از فرصت ناشی از انتخابات زودهنگام استفاده کرده‌اند. با توجه به افزایش فشارها بر جو بایدن برای کناره‌گیری از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، دولت فعلی ایالات متحده توان حتی کمتری نسبت به گذشته برای تعاملات با تهران دارد. دیپلمات‌های اروپایی اقدامات قابل تحسینی را برای تقویت روابط و کاهش ریسک‌های اشاعه هسته‌ای به‌کار گرفته‌اند. اکنون باید تلاش‌های آنها دوچندان شود. پیروزی غیرمنتظره آقای پزشکیان امیدهای نسبی را برای ایرانیان و کسانی که خارج از ایران هستند زنده کرده است.

درک «پزشکیان» از رابطه میان سیاست خارجی و کیفیت زندگی مردم
کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با بیان اینکه رئیس‌جمهور منتخب درک واقع‌بینانه و درستی از مسیر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی دارد، گفت: مسعود پزشکیان به نقش و کارکرد سیاست خارجی در ارتقای سطح کیفی زندگی مردم به‌خوبی واقف است.
 رضا نصری در مورد اولویت‌های دولت چهاردهم در حوزه سیاست خارجی اظهار کرد: آنچه دکتر پزشکیان در مورد سیاست خارجی تاکنون مطرح کرده بیانگر این است که هم درک واقع‌بینانه و درستی از مسیر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی دارد و هم به نقش و کارکرد سیاست خارجی در ارتقای سطح کیفی زندگی مردم به‌خوبی واقف است.

نباید رویکردهای جناحی، سیاسی، باندی، حزبی و گروهی دنبال شود
روح‌الله مدبر، کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با شهروند در ارتباط با سیاست خارجی پزشکیان گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر توجه داشتن به دیپلماسی بر مبنای عزت استوار تأکید می‌کنند؛ دیپلماسی چندجانبه‌ متوازن بسیار حائز اهمیت است و لذا انتظار می‌رود دولت چهاردهم به این سمت و سو حرکت کند.
وی در این‌باره افزود: اگر سیاست خارجی بر مبنای اصول کلی ابلاغی و تنظیم‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب اجرا شود و دیپلمات‌ها منافع کشور را دنبال کنند و رویکردهای جناحی، سیاسی، باندی، حزبی و گروهی دنبال نشود و فقط ظرفیت‌های کشور در راستای توسعه تجارت خارجی و ارزآوری و بهبود روابط به‌کار گرفته شود، به‌قطع و یقین دولت چهاردهم برگ برنده‌ای در دست دارد که می‌تواند برای فائق آمدن بر بسیاری از مشکلات از آن بهره‌برداری کند.

ترامپ نمی‌تواند مشکل جدی برای صادرات نفت ایران ایجاد کند
بسیاری بر این باورند درصورتی که ترامپ برنده انتخابات آمریکا باشد ایران در سیاست‌های اقتصادی خود، به‌ویژه در بخش صادرات نفت، با مشکل مواجه خواهد شد، اما سیدحمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس کمیسیون اصل ۴۴ و محیط کسب‌وکار، در گفت‌وگو با شهروند تأکید کرد: امروز روابط بین آمریکا با روسیه و چین نیز دچار اختلالات شدیدی شده است، به این معنا که آمریکا مانند سابق رابطه خوبی با روسیه و چین ندارد. بنابراین نمی‌تواند نظم جهانی را به میل خود تنظیم کند و از این‌رو نمی‌تواند آنچنان روی فروش و صادرات نفت ایران تأثیر بگذارد.
وی در ادامه به موضوع بازگشت دوباره ترامپ به قدرت اشاره کرد و گفت: درصورتی که ترامپ ‌بار دیگر وارد کاخ سفید شود، باز هم نمی‌تواند فروش نفت ایران را تحت‌تأثیر قرار دهد، چرا که درطول سال‌های گذشته به تجربه، راه‌های دور زدن و فرار از تحریم را آموخته‌ایم و بعید به‌نظر برسد ترامپ بتواند مشکل جدی برای صادرات نفت ایران ایجاد کند.

نظر شما