شناسهٔ خبر: 67601419 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

طالبان بازهم  پرچم‌های عزاداری حسینی را پایین آورد

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: شماری از ساکنان غرب کابل از جمع‌آوری پرچم‌های عزاداری امام حسین (ع)، دروازه‌های سیاه‌پوش و سقاخانه‌ها در برخی نقاط کابل از سوی نیرو‌های امارت اسلامی به سرپرستی طالبان خبر می‌دهند، چیزی که مسئولان امنیتی ولایت کابل نیز آن را تأیید کرده‌اند. 
به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، شماری از ساکنان و دکانداران در سرک دشت برچی غرب کابل می‌گویند که پرچم‌های عزاداری امام حسین (ع)، سقاخانه‌ها و دروازه‌های سیاه‌پوش از سوی نیرو‌های امارت اسلامی پایین آورده و جمع‌آوری شده است. مولوی شمس‌الله حماد، آمر حوزه سیزدهم امنیتی پلیس در غرب کابل در مصاحبه با خبرنگار آوا ادعا کرده که جمع‌آوری برخی از سقاخانه‌ها، دروازه‌های سیاه‌پوش و پرچم‌های حسینی طبق توافق کمیسیون فرهنگی متشکل از نمایندگان وزارت اطلاعات و فرهنگ، امر به معروف و نهی از منکر و علمای اهل تشیع صورت گرفته است. آمر حوزه سیزدهم امنیتی پلیس گفت: «در این توافقنامه این‌گونه فیصله شده که اگر کسی سقاخانه ایجاد می‌کند باید ملا امام مسجد و وکیل گذر و حوزه در جریان باشد و خصوصاً این‌گونه گفته شده که اگر به مردم مزاحمت می‌شود و جا‌هایی که جاده عمومی است، ایجاد نشود، در پهلوی مسجد ساخته شود و تحت نظارت ملا امام مسجد باشد. مولوی حماد ضمن تأیید خبر جمع‌آوری سقاخانه‌ها و پرچم‌های حسینی از سرک دشت برچی از سوی کارمندان وزارت امر به معروف و نهی از منکر وابسته به طالبان بیان داشت که دوشنبه شب برخی سقاخانه‌ها طبق توافقی‌که بین کمیسیون علمای اهل تشیع و هیئت امنای مساجد با وزارت امر به معروف صورت گرفته جمع آوری شده است. وی در عین حال این را هم گفت که هیچ محدودیتی در نصب پرچم‌های حسینی در مساجد و حسینیه‌ها وجود ندارد. این مقام امنیتی وزارت امور داخله در غرب کابل در مورد علت پایین آوردن پرچم‌های عزاداری امام حسین (ع) چیزی نگفت. همزمان روزنامه ۸صبح کابل نوشته که ستاد برگزاری مراسم عاشورای سال ۱۴۰۳ طالبان در ساحه جبرئیل هرات و حومه آن، گشت‌وگذار عزاداران محرم در جاده‌ها را منع کرده است. در مکتوبی که روز سه‌شنبه، ۱۹ سرطان، در اختیار روزنامه ۸صبح قرار گرفته، آمده است که عزاداران محرم از نصب بیرق، رسامی، خطاطی روی وسایل نقلیه با شعار‌های مذهبی خودداری کنند و پس از خروج از مسجد نیز در جاده‌ها گشت‌وگذار نکنند. طالبان یک‌شنبه‌شب هفته جاری نیز پرچم‌های نصب شده عزاداران عاشورا را در بخش‌هایی از ساحه جبرئیل شهر هرات پاره کردند. خبرگزاری جمهور افغانستان از قول منابع مردمی در شهر هرات نوشت که طالبان پرچم‌های محرم را از فراز جاده‌های محله شیعه‌نشین «حاجی‌عباس» این شهر پایین آورده و پاره کرده و برخی شاکیان این اقدام خود را نیز ضرب و شتم و بازداشت کرده‌اند. این محدودیت‌ها در حالی ایجاد شده که سخنگوی فرماندهی پلیس کابل اوایل همین هفته از تشکیل کمیته‌های مشترک فرهنگی و امنیتی با علمای شیعه برای برگزاری بهتر مراسم‌های ایام محرم خبر داده بود و ملا امین‌الله عبید، فرماندار ولایت کابل نیز در دیدار با شماری از علمای اهل تشیع گفته بود: «برای تأمین امنیت برگزاری مراسم دهه محرم و عاشورا آمادگی کامل داریم.»
محمد، شهروند افغانستانی، یکی از برپا‌کنندگان سقاخانه در منطقه گولایی مهتاب قلعه دشت برچی به خبرنگار آوا گفته که نیرو‌های امارت اسلامی متشکل از امر به معروف، شهرداری و نظم عامه وزارت داخله دوشنبه سقاخانه آنان را جمع‌آوری و پرچم‌های حسینی را پایین آوردند. وی از مقامات امارت اسلامی می‌خواهد در تصمیم جلوگیری از نصب پرچم‌های حسینی و برپایی سقاخانه‌ها تجدید‌نظر کنند. سید مهدی شهروند دیگر که در سرک دشت برچی موترفروشی دارد به خبرنگار آوا گفته که دوشنبه صبح، کارمندان وزارت امر به معروف و نهی از منکر برای آنان مکتوبی را با امضای علمای شیعه نشان داده و خواستار پایین آوردن پرچم‌های حسینی شده‌اند. وی می‌افزاید که کارمند وزارت امر به معروف گفته که «اگر پرچم‌های حسینی را پایین نیاورید، نمایشگاه موترفروشی‌تان را مهرلاک می‌کنیم.» روزنامه ۸ صبح کابل در گزارشی با عنوان «طالبان و ادامه سلب آزادی‌های مذهبی» از قول مرادعلی، ساکن منطقه دشت برچی در غرب شهر کابل نوشت: «مسائل امنیتی یک بهانه است. طالبان کوشش می‌کند فضا را برای پیروان مکتب امام حسین تنگ‌تر بسازد. اگر محدودیت‌های محرم به خاطر مسائل امنیتی است، کتاب‌های فقهی چه ربطی به مسائل امنیتی داشت که طالبان از کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌ها جمع کردند.»

نظر شما