شناسهٔ خبر: 67600989 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

مقام صنفی کارگری:

خرید مسکن از رویاهای کارگران هم خارج شده است

صاحب‌خبر -

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری می‌گوید که کدام کارگری با ۱۱میلیون حقوق می‌تواند از پس هزینه‌های خرید مسکن در کشور برآید؟

سمیه گلپور در گفت‌وگو با تسنیم با یادآوری اینکه بازار مسکن طی دولت‌های مختلف دچار نابه‌سامانی شده، افزود: افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و عدم کنترل این روند و نبود یک سطح مناسب در این حوزه بی‌تأثیر بر آشفتگی مسکن نبوده است. همین این موارد باعث شده این موضوع برای مردم بحرانی باشد.

وی با بیان اینکه از آقای پزشکیان سؤال داریم که آیا در دولت وی مسکن از حالت کالا بودن خارج می‌شود و چه برنامه‌ای برای مسکن دارند؟ گفت: امیدواریم متمولین هر روز پولدارتر و فقرا ضعیف‌تر نشوند چون آنها کالای مسکن را دارند و فقرا به‌دنبال سرپناهی برای زندگی هستند.

گلپور با اشاره به اینکه کارگران خیال خانه‌دارشدن را هم نمی‌توانند متصور شوند، ادامه داد: یک زندگی معمولی و متعارف نیازمند مؤلفه‌هایی مانند شغل، مسکن و آموزش و بهداشت است. این 4 مؤلفه را در قالب مطالبات خود از دولت چهاردهم داریم اما مطالبه اول جامعه کارگری بحث مسکن است.

وی اضافه کرد: تا خانه نباشد خانواده‌ای شکل نمی‌گیرد بنابراین بحث مسکن، موضوع اصلی کارگران است. با قیمتی که بانک مرکزی اعلام کرده که متوسط  قیمت هر مترمربع مسکن پایتخت در خردادماه امسال 85.9 میلیون تومان است تقریباً هیچ کارگری با دستمزد فعلی که دریافت می‌کند توانایی خرید خانه ندارد.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور با تأکید بر اینکه تا زمانی که تورم کنترل نشود، قدرت خرید کارگران افزایش نمی‌یابد، افزود: به‌دلیل پایین بودن حداقل دستمزد،‌ با وجود نیازی که واحدهای صنعتی به نیروی کار دارند، مشاهده می‌کنیم که کارگران سر کار نمی‌روند و به‌سمت مشاغل کاذب می‌روند تا بتوانند از پس هزینه‌های زندگی بربیایند. در زمان حاضر 70درصد درآمد کارگران صرف اجاره‌بها و مسکن می‌شود، بنابراین رسیدگی به مسکن کارگران یک ضرورت است.

وی با اعلام اینکه یک کارگر در بهترین حالت در سال 1403 حدود 11میلیون تومان دریافت می‌کند، گفت: در کمیته‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل متحد، مسکن را سرپناه نمی‌دانند‌ بلکه حقی اساسی که دولت‌ها موظف به تأمین آن هستند. کدام کارگری می‌تواند با این مبلغ هزینه‌های اجاره‌بها را بپردازد؟ مسکن یک حق اساسی هر کارگر است و دولت‌ها موظف به تأمین آن هستند.

گلپور در پایان با اشاره به افزایش اجاره‌بها طی چند سال اخیر گفت: بخش زیادی از کارگران مستأجرند و بیش از نیمی از حقوق خود را صرف اجاره‌بها می‌کنند. رقم حق مسکن چشمگیر نیست و حتی هزینه کارمزد مشاور املاک را هم برای کارگر پوشش نمی‌دهد و به‌عنوان یک کمک‌هزینه مطرح است. متأسفانه امسال این رقم ثابت ماند و تغییری نکرد.

 

نظر شما