شناسهٔ خبر: 67599940 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

ترفند نانویی که عملکرد LEDها را بهبود می‌دهد

یافته‌های اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که روش جدید آن‌ها برای بهبود پایداری نانوکریستال‌های پروسکیت لومینسانس می‌تواند به تولید LED های بهتر کمک کند. یافته‌های اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که روش جدید آن‌ها برای بهبود پایداری نانوکریستال‌های پروسکیت لومینسانس می‌تواند به تولید LED های بهتر کمک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا؛ این رویکرد نوآورانه برای کاهش مهاجرت آنیون و بهبود پایداری پروسکیت با استفاده از یک لایه آلومینا بسیار نازک می‌تواند به ساخت دستگاه‌های چند لایه مبتنی بر پروسکیت هالید، نظیر LED‌های سفید کمک کند. دیود‌های ساطع کننده نور (LED) به دلیل بهره‌وری انرژی خود در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای سنتی، مصرف انرژی کمتری داشته و روشنایی بیشتری ارائه می‌دهند. علاوه بر این LED‌های رنگی می‌توانند از نظر راهبردی برای برنامه‌های خاص استفاده شوند. به عنوان مثال، LED‌های قرمز و آبی به دلیل راندمان انرژی مطلوب‌تر برای فتوسنتز، نسبت به روشنایی کامل طیف نور، برای رشد گیاهان گلخانه‌ای مناسب‌تر هستند.



در این بین، توجه زیادی نسبت به نقاط کوانتومی معطوف شده است که دارای لومینسانس بالایی هستند و گزینه مناسبی برای ساخت LED‌های رنگی هستند. نقاط کوانتومی پروسکیتی یک کلاس جدید از مواد با ویژگی‌های متمایز ایده آل برای تولید نمایشگر‌های LED هستند. از طریق کنترل دقیق بر اندازه و ترکیب نقاط کوانتومی پروسکیت در طول سنتز، دانشمندان می‌توانند انتشار نور را برای دستیابی به رنگ‌های مورد نظر برای نمایشگر‌های تمام رنگ متناسب کنند. با این حال، چالش‌هایی در بخش تحقیقات نقطه کوانتومی پروسکیتی وجود دارد. برای مثال این ترکیبات به نور و حرارت حساسیت دارند، در نتیجه عمر LED‌ها را کاهش می‌دهند.

برای حل این مشکل محققان هندی روشی برای جلوگیری از مهاجرت آنیون‌ها بین فیلم‌های کوانتومی ارائه کردند. این کار با کمک یک لایه آلومینای بسیار نازک صورت می‌گیرد، که از طریق رسوب لایه اتمی (ALD) ایجاد شده است.

این روش به طور مؤثر مانع از مهاجرت آنیون در دوره‌های طولانی می‌شود، زیرا آلومینا موجب عدم تحرک شیمیایی و شفافیت نوری در طیف قابل مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما