شناسهٔ خبر: 67599873 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کودکان قشمی در شب سوم محرم با حضرت رقیه(س) همنوا شدند

قشم - ایرنا - کودکان و نوجوانان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس همزمان با شب سوم محرم با شرکت در گردهمایی "کودکان عاشورایی" با یادآوری مظلومیت، رنج ها و دردهای حضرت رقیه(س) در حادثه کربلا با دختر سه ساله امام حسین(ع) همنوا شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم معنوی که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قشم برگزار شد، کودکان سه تا ۱۲ ساله این شهرستان مرزی به همراه مادران خود همنوا با کاروان دشت کربلا، یاد و نام حضرت سیدالشهدا(ع) و خاندان مطهر ایشان را گرامی داشتند.

مداحی و سخنرانی مذهبی در زمینه فضایل اهل بیت(ع) به ویژه حضرت رقیه(س) دختر سه ساله امام حسین(ع) که در واقعه عاشورا سه سال سن داشتند و بعد از شهادت پدر و عمویشان حضرت عباس(ع) در عصر عاشورا، به همراه دیگر زنان بنی‌هاشم توسط سپاه یزید به اسیری رفتند از مهم ترین برنامه های این گردهمایی بود.

کودکان حاضر در این مراسم که لباس های عزا بر تن و سربندهایی با نام حضرت رقیه(س) و یا زهرا(س) بر سر داشتند با دستان کوچک خود به احترام بزرگ بانوی سه ساله دشت کربلا و شهید واقعه عاشورا سینه زنی کردند.

معرفی کتاب «بزرگ ترین دختر عالم» نوشته سید مهدی شجاعی با نقل داستان کربلا از زاویه حضرت رقیه (س) و بازخوانی ابیات و ترکیب‌بند «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» اثر کمال‌الدین علی محتشم کاشانی در رثای ماندگارترین حماسه تاریخ درباره واقعه کربلا که در آن، بزرگی ظلم و ستم صورت گرفته نسبت به اهل بیت پیامبر(ص)، به شیواترین شکل ممکن به نظم درآمده است از دیگر برنامه های این مراسم بود.

کودکان قشمی در شب سوم محرم با حضرت رقیه(س) همنوا شدند

حضرت رقیه(س) در سال ۵۷ هجری قمری در خانه امام حسین(ع) و ام اسحاق به دنیا آمد و در کودکی مادر خود را از دست داد و در دامان حضرت زینب(س) عمه خویش پرورش و تربیت یافت.

دختر سه ساله امام حسین(ع) در سال ۶۰ هجری قمری و قبل از واقعه کربلا در سال ۶۱ هجری به همراه کاروان راهی کربلا شد و پس از این واقعه همراه کاروان اسرا ابتدا به کوفه و سپس به شام آورده شد.

پس از ورود اهل بیت امام حسین(ع) به شام(سوریه کنونی) ایشان را در یکی از خرابه های نزدیک کاخ یزید اسکان دادند.

در چنین حال و هوایی و با وجود سختی های زیادی که کاروانیان در مسیر متحمل شده بودند، یزید دستور داد تا سر مبارک امام حسین(ع) را نزد حضرت رقیه(س) سه ساله بیاورند و پس از این اقدام حضرت رقیه(س) سر پدر را به دامان گرفت و درد دل ها با سر بریده پدر کرد و سر انجام در خرابه شام وفات یافت و در همین مکان به خاک سپرده شد.

گردهم‌آیی کودکان عاشورایی سه‌شنبه شب ۱۹ تیر۱۴۰۳ مصادف با سوم محرم، که مزین به نام رقیه(س) دختر سه ساله اباعبدلله ‌الحسین(ع) است با شعار «میهمانان کوچک امام حسین(ع)» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جزیره قشم با حضور کودکان و نوجوانان به همراه خانواده‌هایشان برگزار شد.

۳۵۷ کودک و نوجوان عضو فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جزیره قشم هستند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما