شناسهٔ خبر: 67599864 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

هشدار به ایرانیان + خشکسالی در راه ایران است؟! / فیلم

طبق پیش بینی هواشناسی و رصد نقشه های ماهواره ای تابستانی به شدت گرم در انتظار ایران است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سلام نو، دختر بچه پر دردسر احتمالا در راه ایران است. برای همین است که شاید مرداد بسیار گرمی در راه باشد. درباره النینا حرف می‌زنیم پدیده‌ای آب و هوایی و گرم که نام‌اش از زبان اسپانیایی گرفته شده‌است. النینا یعنی دختر بچه و محل تولدش در اقیانوس آرام است.

سال‌ها قبل ماهیگیرانی در پرو متوجه گرم شدن آب اقیانوس در سواحل غربی شدند. این اتفاق معمولا در فصل سرد سال و در نیم‌کره جنوبی رخ می‌داد، اما بادهای شرقی به غربی زمین روی آن تاثیر می‌گذارد. سرعت باد، گرمای اقیانوس را به سمت شرق یعنی جایی که قاره آسیا قرار گرفته می‌برد. هرقدر سرعت باد بیشتر باشد شرق اقیانوس گرم‌تر می‌شود در نتیجه در آنسو النینو رخ می‌دهد که یعنی هوا سرد می‌شود؛ و در قاره‌ای که ما زندگی می‌کنیم لانینا رخ می‌دهد که یعنی هوا بیش از اندازه گرم می‌شود.

گرم شدن بیش از اندازه هوا پیامدهایی دارد. خشکسالی و کاهش منابع آب بحران‌های کشاورزی و غذا بخشی از این پیامدهاست. این دختربچه پردردسر یک همزاد هم دارد. به آن النینو یعنی پسر بچه می‌گویند که در مبداء وقوع این تغییرات است. اگر سرعت باد شرق به غرب کم باشد هوای گرم اقیانوس در سواحل شرقی می‌ماند بنابر این پدیده النینو در همان سوحال شرقی رخ می‌دهد.

جذر و مدهای غیرعادی، طوفان و باران‌های سیل آسا از خرابکاری‌های این پسربچه است. حالا خبرهایی از گرم شدن اقیانوس آرام در بخش شرقی شنیده می‌شود. اگر باد با شتاب بیشتری بوزد گرمای آب زودتر به آسیا می‌رسد و این بدان معناست که النینا احتمالا در راه ایران است. نتیجه‌اش تابستانی گرم و خشکسالی زیاد خواهد بود.

نظر شما