شناسهٔ خبر: 6759934 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

نوبخت در اجلاس روسای آموزش و پرورش:

به رغم تنگناهای مالی، برای حل مشکلات فرهنگیان تمام تلاش را می کنیم

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: اعتبارات هزینه ای وزارت آموزش و پرورش در سال 1390 حدود 12 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم با رشد دو برابری در سال 1394 به 24 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -
گروه اجتماعی - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: اعتبارات هزینه ای وزارت آموزش و پرورش در سال 1390 حدود 12 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم با رشد دو برابری در سال 1394 به 24 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

به گزارش بولتن نیوز، محمدباقر نوبخت روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور با بیان این که صرف تصویب اعداد و ارقام بودجه گویای دریافتی بودجه نیست اظهارداشت: در سال 93 از 211 هزار میلیارد تومان منابع عمومی که در بودجه پیش بینی شده بود 174 هزار میلیارد تومان مجموع وصولی بود به همین خاطر به دستگاه ها به ویژه دستگاه های فرهنگی بیشتر از 80 درصد نتوانستیم پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: اما در خصوص وزارت آموزش و پرورش در سال 1393 بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان اعتبار پرداخت شد که این رقم نشان می دهد که 107 درصد اعتبارات آموزش و پرورش در سال 1393 پرداخت شده است.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: رشد اعتباراتی که در دو سال گذشته برای وزارت آموزش وپرورش در اعتبارات دیده شده و همچنین پرداختی ها نشان می دهد که عزم جدی در دولت برای رفع مشکلات این وزارتخانه وجود دارد.

نوبخت با بیان این که یک هزار و 350 میلیارد تومان مازاد بر سقف اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در سال جاری برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان و فرهنگیان اختصاص داده شده است گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی به جهت ماموریت خود در هیات وزیران با هر پیشنهادی که بار مالی آن در بودجه دیده نشده مخالفت می کند اما پیشنهادات وزارت آموزش و پرورش را همواره مدنظر قرار داده است.

وی ادامه داد: اما در عین حال در کنار این وضعیت نظام آموزش و پرورش و نظام ستادی این وزارتخانه با چالش هایی مواجه است که البته این چالش ها در دولت نیز مشهود است زیرا نمی تواند تسهیلات و تجهیزات لازم را در اختیار این وزارتخانه قرار دهد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهارکرد: در سال 94 در شرایطی برای اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان بودجه جداگانه از سوی دولت اختصاص پیدا کرد که دولت با مشکلات مالی بسیاری مواجه است.

نوبخت افزود: بودجه 1394، 24 میلیارد دلار منابع ارزی بود در حالی که این رقم در سال های گذشته چند برابر این عدد بوده به گونه ای که در سال 1390 میزان منابع ارزی کشور در بودجه بالغ بر 118 میلیارد دلار بود.

وی ادامه داد: البته این عدد نیز در صورتی که محقق شود قابل تقدیر است تا بتواند در راستای تعلیم و تربیت فرزندان این کشور گام های بلندی بردارد.

نوبخت اظهار داشت: تعداد دانش آموزان در این زمان از 12 میلیون و 327 هزار نفر به 12 میلیون و 527 هزار نفر افزایش یافت که این آمار نشاندهنده رشد 200 هزار نفری دانش آموزان بوده است.

وی گفت: تعداد کارکنان آموزش و پرورش نیز در این فاصله از نهصد و 49 هزار نفر به یک میلیون و 66 هزار نفر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تناسبی بین این آمارها با اعتبارات مالی ارائه شده وجود ندارد یادآور شد: ما در دولت معتقدیم آنچه که به عنوان حقوق به کارکنان ارزشمند و فاخر فرهنگیان پرداخت می شود قطعا قابل دفاع نبوده و ارزش کار آنان بیشتر از این ها است.

سخنگوی هیات دولت یادآور شد: متاسفانه برخی از دستگاه های متوسط دریافتی شان از بودجه عمومی بیشتر از متوسط دریافتی فرهنگیان است.

سخنگوی هیات دولت اظهار داشت: حقوق معلمان از برخی از دستگاه ها کمتر و از برخی بیشتر است که این نشان می دهد پرداخت های کشور نیاز به بازنگری دارد و بر همین اساس در سازمان برنامه ریزی و بودجه برای چگونگی اصلاح این امر در تلاش هستیم. هرچند که هم اکنون میانگین حقوق فرهنگیان از 800 و سی هزار تومان به یک میلیون و 75 هزار تومان افزایش یافته است.

وی گفت: این امر بهبود نسبی است اما معتقدیم باید باز هم در پرداخت حقوق و دستمزدها بازنگری شود تا نظام هماهنگ در این راستا داشته باشیم.

نوبخت در ادامه اظهار داشت: برنامه دولت برای بودجه برای سه مقطع تا پایان امسال برای سال آینده و برنامه ششم توسعه برنامه ریزی کرده است.

وی گفت: بودجه ای که امسال در مجلس شورای اسلامی تصویب شد 236 هزار میلیارد تومان بود هرچند که نسبت به لایحه 224 هزار میلیارد تومانی دولت افزایش داشت اما نسبت به واقعیت ها مجلس دولت را موظف کرد که در شش ماهه اول به جای 236 هزار میلیارد تومان ، فقط به 220 هزار میلیارد تومان اکتفا کند.

نوبخت تصریح کرد: اما واقعیت این است که در شش ماهه نخست سال حتی همین 220 هزار میلیارد تومان هم قابل تحقق نبود به طوری که ما برای پنج ماهه اول سال 52 درصد تحقق منابع وجود نداشته است و دولت با همین رقم نصف بودجه کشور را اداره کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته دولت در تلاش است با مدیریت به صورت هدفمند پرداخت های سازمان ها و نهادها را توزیع کند اما پیش بینی می کنیم تا پایان سال در حد 184 هزار میلیارد تومان باشد.

نوبخت خاطرنشان کرد: این به این معنی است که دولت عملا باید روی این رقم سرمایه گذاری کند تا با کسری بودجه مواجه نشود.

وی گفت: 147 هزار میلیارد تومان از بودجه برای اعتبارات هزینه ای، 30 هزار میلیارد تومان برای پرداخت تملک دارایی های سرمایه ای و 7 هزار میلیارد تومان برای پرداخت دارایی های مالی از بودجه اختصاص می یابد.

وی با اشاره به منابع بودجه کشور گفت: این منابع از درآمدها یعنی مالیات و حقوق گمرکی، واگذاری دارایی های سرمایه ای همچون فروش نفت و گاز و واگذاری دارایی های مالی همچون فروش اوراق بهادار حاصل می شود.

نوبخت ادامه داد: در برابر این امر منابع هزینه ای در حقوق و دستمزد، تملک دارایی های سرمایه ای و تملک دارایی های مالی خرج می شود.

سخنگوی هیات دولت اظهار داشت: ما برای پایان امسال پیش بینی می کنیم بخش هزینه ای 147 هزار میلیارد تومان، 30 هزار میلیارد تومان برای تملک مالی و 7 هزار میلیارد تومان برای تملک دارایی های سرمایه ای در نظر بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس تا پایان سال پرداختی های دولت کمتر از آن چیزی است که در بودجه آمده است.

نوبخت گفت: در وزارت آموزش و پرورش بودجه بر مبنا و پایه همان 236 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و علاوه بر این یک هزار و 350 میلیارد تومان نیز برای اجرای رتبه بندی کردن فرهنگیان در نظر گرفته شده است.

نوبخت یادآور شد: دولت به رغم تمامی تنگناهای مالی مصمم است تا آنجا که می تواند و در حد معقول نیز هست برای ماموریت فاخر فرهنگیان سرمایه گذاری کند.

وی افزود: همچنین یک توافق دیگری نیز با وزیر آموزش و پرورش داشتیم که اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد با توجه به دیدگاه مثبت دولت ساختمان های آموزشی فرسوده را بازسازی کنیم و هم اکنون نیز بر سر پیمان مان هستیم.

نوبخت ادامه داد: برای بودجه سال آینده بیش از 3 هزار میلیارد تومان مضاعف بر سقف باید تخفیف اعتباری دهیم تا این طرح اجرایی شود.

وی یادآور شد: همچنین علاوه بر منابع مورد نیاز هزینه ای و عمرانی آموزش وپرورش این بخش را نیز در بودجه آنان لحاظ کنیم.

نوبخت در ادامه با اشاره به برنامه ششم توسعه اظهارداشت: هم اکنون این برنامه را در سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه می کنیم تا این قطار در ایستگاه بعدی یعنی سال 1399 به مقصد برسد.

وی ادامه داد: چون قرار است برنامه ششم توسعه برگرفته از سیاست های کلی رهبری و اقتصاد مقاومتی باشد نگارش این برنامه با پنج برنامه قبلی متفاوت تر خواهد بود.

سخنگوی هیات دولت خاطرنشان کرد: مصمم هستیم در برنامه ششم توسعه کشور علاوه بر جامعه نگری بودن مساله محوری نیز را مراعات کنیم.

وی با اشاره به این که برنامه ششم توسعه کشور همزمان با لغو و بی اثر شدن تحریم ها اجرایی خواهد شد خاطرنشان کرد: ما برای آینده سه اولویت را برای مواجهه با هیات های خارجی در نظر داریم.

نوبخت خاطرنشان کرد: هیات های خارجی همانگونه که منافعی دارند ما نیز مطالباتی را از آنان خواهیم داشت که از جمله آنان سرمایه گذاری منابع هیات های خارجی در کشور، آوردن تکنولوژی و کمک در بازار صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران است.

سی و دومین اجلاس روسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور به منظور رسیدگی به مهمترین مسایل تعلیم و تربیت کشور با حضور وزیر آموزش و پرورش و شماری از مسوولان این وزارتخانه صبح امروز (یکشنبه) در برج میلاد آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، این اجلاس که با شعار تحول آموزش و پرورش امروز، بالندگی فردا برگزار می شود قرار است در مدت سه روز برپایی این نشست رییس جمهوری، رییس قوه مقننه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام سخنرانی کنند.

در کنار سخنرانی ها، 12 کارگروه تخصصی نیز متناسب با ضرورت ها و نیازهای وزارت آموزش و پرورش طراحی شده است که هر کارگروه با ریاست یکی از معاونان وزارتخانه به بحث و بررسی موضوعات تعیین شده می پردازند.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه ششم توسعه، راهکارهای توسعه و ارتقای سلامت و تربیت بدنی دانش آموزان، نقش فضاهای آموزشی و پرورشی در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و اقتصاد آموزش و پرورش و معیشت معلمان از جمله موضوعات کارگروه های تخصصی است.

همچنین راهکارهای چابک سازی نظام اداری و کاهش تمرکز در آموزش و پرورش، نحوه انتخاب معلمان نمونه در برنامه ششم توسعه، همسویی محتواهای آموزشی با برنامه درسی ملی، راهکارهای توسعه عدالت آموزشی و پرورشی و بررسی شیوه های موثر در پرورش صحیح دانش آموزان از دیگر موضوعات پیش بینی شده برای بحث و بررسی در این کارگروه ها است.

در حاشیه سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور، نمایشگاهی از دستاوردها و ابتکارات و مطالبات جدید استان ها در یک سال گذشته دایر شده است.