شناسهٔ خبر: 67599289 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اجرای تعزیه امام حسین (ع) در بوداپست مجارستان

همزمان با شروع ماه محرم و عزاداری سالار شهیدان، تعزیه امام حسین (ع) در شهر بوداپست پایتخت مجارستان برگزار شد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از پاریس؛ همزمان با شروع ماه محرم و عزاداری سالار شهیدان، تعزیه امام حسین (ع) در شهر بوداپست پایتخت مجارستان برگزار شد. 
روابط عمومی سفارت ایران در مجارستان، با هماهنگی و برنامه ریزی انجام شده توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوداپست و گروه امام رئوف برای اولین بار تعزیه امام حسین (ع) را در کشور مجارستان و در شهر بوداپست برگزار کرد و اجرای دو تعزیه در سالن آمفی تئاتر یکی از کلیسا‌های مرکز شهر بوداپست و همچنین در سفارت جمهوری اسلامی ایران مورد توجه و استقبال زیاد شرکت کنندگان قرار گرفت.
گروه تعزیه‌ی امام رئوف، اولین اجرای خود در سال ۱۴۰۳ در اروپا را در شهر بوداپست مجارستان و در یک کلیسا برگزار کردند که این نکته مورد توجه هم گروه امام رئوف و هم شرکت کنندگان قرار گرفت.
طبق اظهارنظر شرکت کنندگان و گروه امام رئوف این برای اولین بار است که تعزیه در محل یک کلیسا برگزار می‌شود و همین نکته نشانگر این است که امام حسین (ع) و نهضت عاشورا میراث بشریت بوده و همچنین پیام آور صلح و دوستی برای همه انسان‌ها در همه کشور‌ها و همه ادیان است.
حضور برخی از چهره‌های فرهنگی و هنری مجاری در این مراسم و توجه آنها به این آئین غنی مذهبی ایرانی نیز موید همین نکته است.
عصر شنبه ۱۶ تیر؛ کلیسای "جامعه وطن پرستان" شهر بوداپست میزبان تعداد کثیری از هموطنان ایرانی و همچنین مسلمانان مقیم مجارستان از کشور‌هایی همچون عراق، پاکستان، افغانستان، هند، بنگلادش و نیز تعدادی از اتباع مجاری علاقمند به فرهنگ و هنر ایرانی بود که با حضور در این برنامه فرهنگی، شب بیاد ماندنی رقم زدند. گروه تعزیه‌ی امام رئوف همچنین اجرای دوم خود در شهر بوداپست را عصر یکشنبه ۱۷ تیر در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران و با حضور تعدادی از هموطنان ایرانی و غیر ایرانی به نمایش گذاشت. اجرای این تعزیه‌ها توسط گروه امام رئوف با استقبال گسترده علاقمندان روبرو شد.
لازم به یاداوری است که علی رغم حادثه غم انگیز شهادت رئیس جمهور محترم و وزیر خارجه در حادثه سقوط بالگرد و همچنین برگزاری دو دور انتخابات ریاست جمهوری و همزمانی آن با شروع ماه محرم این برنامه فرهنگی مذهبی با تلاش و برنامه ریزی مناسب سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوداپست بخوبی برگزار شد.
اجرا‌های تعزیه امام رئوف با تهیه کنندگی «امیرمحمّد داودی پور» و کارگردانی «حسن بصیری» و هنرنمایی سیدعلی سادات رضوی، مجید خسروان، مهدی صیادی، سیدمرتضی میراسماعیلی، محمدرضا قربان عسگری، نوید عسجدی، امیر سلیمانی مقدم و...؛ و به همّت سفارت جمهوری اسلامی ایران در مجارستان در بوداپست برگزار شد.

اجرای تعزیه امام حسین (ع) در بوداپست مجارستان اجرای تعزیه امام حسین (ع) در بوداپست مجارستان اجرای تعزیه امام حسین (ع) در بوداپست مجارستان اجرای تعزیه امام حسین (ع) در بوداپست مجارستان اجرای تعزیه امام حسین (ع) در بوداپست مجارستان اجرای تعزیه امام حسین (ع) در بوداپست مجارستان اجرای تعزیه امام حسین (ع) در بوداپست مجارستان

نظر شما