شناسهٔ خبر: 67599264 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

بیمه کارگری تامین اجتماعی چقدر است؟ قانون جدید بیمه کارگران ساختمانی

بیمه کارگری تامین اجتماعی، ۳۰ درصد از کل حقوق کارگران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بیمه کارگری تامین اجتماعی، ۳۰ درصد از کل حقوق کارگران است. آگاهی از مبلغ دقیق و نحوه محاسبه بیمه برای همه کارگران ضرورت بالایی دارد؛ این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا حقوق خود را بشناسند و از حق قانونی خود در مواقع ضروری مانند بیکاری، حوادث کاری و بازنشستگی بهره‌مند شوند. در ادامه این مقاله با ارائه اطلاعات کاربردی و به‌روز، شما را با جزئیات قانون جدید بیمه کارگری تامین اجتماعی آشنایی می‌کنیم.

بیمه کارگری تامین اجتماعی چقدر است؟

براساس ماده ۲۸ قانون بیمه تامین اجتماعی، کل مبلغ حق بیمه، ۳۰ درصد از حقوق کارگر است؛ از این ۳۰ درصد، کارفرما باید ۲۳ درصد و کارگر نیز باید ۷ درصد از حقوق خود را به‌عنوان حق بیمه پرداخت کنند. نکته مهم این است که کل ۳۰ درصد توسط کارفرما پرداخت می‌شود، اما کارفرما درنهایت از حقوق کارگر، ۷ درصد به‌عنوان حق بیمه کم می‌کند. همچنین، از ۲۳ درصد سهم کارفرما، ۳ درصد به بیمه بیکاری اختصاص دارد تا کارگر درصورت بیکاری بتواند از مزایای آن بهره‌مند شود. کارفرمایان می‌توانند از برنامه حسابداری برای شفافیت جریان‌های مالی، آسان‌سازی روند حسابداری و محاسبه حق بیمه کارگران استفاده کنند. در سال ۱۴۰۳ حداقل دستمزد و مبلغ بیمه مانند جدول زیر محاسبه می‌شود:

عنوان

۲۹ روز کار در ماه

۳۰ روز کار در ماه

۳۱ روز کار در ماه

مبلغ حداقل دستمزد (ریال)

۶۹،۲۷۳،۱۱۲

۷۱،۶۶۱،۸۴۰

۷۴،۰۵۰،۵۶۸

حق خواروبار (ریال)

۱۴،۰۰۰،۰۰۰

۱۴،۰۰۰،۰۰۰

۱۴،۰۰۰،۰۰۰

حق مسکن (ریال)

۹،۰۰۰،۰۰۰

۹،۰۰۰،۰۰۰

۹،۰۰۰،۰۰۰

جمع مبلغ مشمول بیمه (ریال)

۹۲،۲۷۳،۱۱۲

۹۴،۶۶۱،۸۴۰

۹۷،۰۵۰،۵۶۸

مجموع مبلغ بیمه پرداختی (۷ درصد کارگر و ۲۳ درصد کارفرما)

۲۷،۶۸۱،۹۳۴

۲۸،۳۹۸،۵۵۲

۲۹،۱۱۵،۱۷۰

باتوجه‌به جدول بالا، بیمه کارگری به حقوق ماهیانه، حق مسکن و خواروبار تعلق می‌گیرد؛ باید مبلغ نهایی بیمه را براساس روزهای کارکرد خود در ماه محاسبه کنید. شناخت دقیق این موارد به شما در مواقع ضروری مانند بیکاری، در دریافت حق‌تان به‌صورت کامل کمک می‌کند.

بخشنامه جدید بیمه کارگران ساختمانی در سال ۱۴۰۳

 

قانون جدید بیمه کارگران ساختمانی در سال ۱۴۰۳ چیست؟

در این بخش آخرین قانون و بخشنامه جدید بیمه کارگران ساختمانی در سال ۱۴۰۳ را با بیان ساده برایتان آورده‌ایم:

  • سازمان تامین اجتماعی موظف است با دریافت ۷ درصد از حقوق کارگران دارای پروانه مهارت فنی که در احداث، افزایش زیربنا، تجدید بنا، تعمیرات اساسی یا تخریب ساختمان مشغول به‌کار هستند، این کارگران را تحت پوشش بیمه قرار دهد. علاوه‌بر این، سازمان باید حق بیمه سهم کارفرما را نیز براساس متراژ ساخت‌وساز از کارفرما دریافت کند؛ حق بیمه سهم کارفرما به بخشی از حق بیمه اشاره دارد که توسط کارفرما پرداخت می‌شود.
  • متقاضیان ساخت‌وساز (اعم از احداث یا تجدید بنا) موظف‌اند برای هر مترمربع زیربنا و توسعه بنا در هر طبقه، حق بیمه سهم کارفرما را پرداخت کنند؛ این میزان برای ساخت‌وساز شهری ۴ درصد و برای ساخت‌وساز در محدوده و خارج از محدوده روستاها ۱ درصد حداقل دستمزد ماهیانه همان سال است. پرداخت این حق بیمه با مجوزهای شهرداری‌ها، سازمان‌های متولی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شرکت‌های متولی نواحی و شهرک‌های صنعتی، شهرک‌های صنفی، مجتمع‌ها و مناطق نمونه گردشگری صورت می‌گیرد.
  • صدور پروانه ساختمانی یا اجازه ساخت‌وساز توسط مراجع مختلف مانند شهرداری‌ها، سازمان‌های مناطق آزاد تجاری‌صنعتی، سازمان‌های مناطق ویژه اقتصادی، شرکت‌های شهرک‌های صنفی و صنعتی، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها مشروط به ارائه گواهی واریز حق بیمه یا اعلام تقسیط آن از سوی سازمان تأمین اجتماعی است. سازمان تأمین اجتماعی موظف است پس از واریز حق بیمه یا اقدام برای پرداخت آن، گواهی واریز وجه را به مرجع مربوطه ارائه دهد. درنهایت، صدور پایان‌کار ساخت‌وساز فقط پس از ارائه مفاصا حساب (گواهی تسویه‌حساب نهایی) از سوی سازمان تأمین اجتماعی امکان‌پذیر است، چه حق بیمه به‌صورت یکجا پرداخت شده باشد، چه به‌صورت قسطی.
  • کارگران مشغول به‌کار در پروژه‌های ساختمانی، شامل ساخت‌و‌ساز، توسعه، بازسازی، تعمیر اساسی و تخریب ساختمان، باید با ثبت‌نام در سایت سازمان تأمین اجتماعی، بیمه شوند. این کارگران، تا‌ زمانی‌ که تحت پوشش این قانون قرار بگیرند، از خدمات قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی مصوب ۱۳۵۲ و اصلاحات بعدی آن بهره‌مند می‌شوند.
  • در مواردی که برای انجام کارهای ساختمانی نیاز به دریافت پروانه (مجوز) است، مراجع مربوطه موظف هستند که صدور پروانه را مشروط به ارائه رسید پرداخت حق بیمه کنند. این حق بیمه باید به‌ازای هر مترمربع سطح زیربنا، معادل ۴ درصد حداقل دستمزد ماهانه در سال درخواست پروانه، به حسابی که سازمان تأمین اجتماعی اعلام می‌کند، پرداخت شود.
  • حق بیمه‌ای که فرد بیمه‌شده باید پرداخت کند، معادل ۷ درصد از دستمزد ماهانه او است؛ دستمزد ماهانه طبق ماده ۸۵ قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ برای کارگران تعیین می‌شود. دولت موظف است که معادل ۳ درصد از مأخذ کسر حق بیمه (یعنی ۳ درصد از همان دستمزدی که بیمه‌شده ۷ درصد از آن را می‌پردازد) به‌عنوان سهم خود به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند.
  • کارگر موظف است که حق بیمه خود را به طریقی که سازمان تأمین اجتماعی تعیین کرده، پرداخت کند. در غیر این صورت، سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از اختیارات قانونی خود برای وصول این حق بیمه اقدام خواهد کرد.

سازمان تأمین اجتماعی موظف است که طی ۲ سال پس از تصویب این قانون، همه کارگران ساختمانی را براساس ضوابطی که توسط کمیته مربوطه تعیین می‌شود، بیمه کند. علاوه‌بر این، در مورد پروژه‌های ساختمانی زیرنظر پیمانکاران، پیمانکار موظف است حق بیمه کارگران خود را براساس ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی پرداخت کند؛ استفاده از نرم افزار حسابداری پروژه به شرکت‌های پیمانکاری و عمرانی در محاسبه جریان‌های مالی، دستمزدها و میزان حق بیمه کمک می‌کند.

پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی کارگران توسط کارفرما

 

حقوقی که مشمول کسر بیمه نمی‌شوند، کدام‌اند؟

کارفرما نمی‌تواند به بهانه پرداخت بیمه کارگری از حقوق کارگران کسر کند. مواردی که تحت هیچ شرایطی نباید از حقوق کارگران کسر شوند شامل عیدی، حق سفر و مأموریت، پاداش نهضت سوادآموزی، حق همسر، هزینه‌های خواروبار و مسکن در هنگام بیماری، حق شیر، حق‌التضمین، مزایای پایان سال و خسارت اخراج، پاداش‌های مربوط به پیشرفت تولید و بازخرید روزهای مرخصی هستند. این حقوق باید به‌طور کامل به کارگران پرداخت شوند.

موارد مشمول کسر حق بیمه در حقوق کارگران چیست؟

کارفرما باید هر ماه لیست دستمزد کارگران خود را تهیه و حق بیمه مربوط به آن‌ها را کسر کند. مواردی که حق بیمه از آن‌ها کسر می‌شود شامل حقوق، دستمزد، اضافه‌کاری، نوبت‌کاری، حق‌الزحمه، حق حضور در جلسه‌ها، کمک‌هزینه‌های مسکن و ایاب‌وذهاب، مزایای شغلی مستمر، شغل‌های فوق‌العاده سخت، مزد روزهای تعطیل، پاداش‌های مستمر، وجوه پرداختی به کارگران کارمزدی و دریافتی کارآموزان می‌شوند.

فرمول محاسبه حق بیمه؛ بیمه کارگری چقدر است؟

برای محاسبه حق بیمه کارگری، از فرمول زیر استفاده می‌شود:

((تعداد روزهای کارکرد ×  پایه حقوق روزانه) + (حق مسکن + سهم خواروبار)) × ۳۰ درصد حق بیمه

فرض کنیم بخواهیم حق بیمه کارگری با ۳۰ روز کار در ماه، پایه حقوق روزانه ۲،۳۸۸،۷۲۸ ریال را حساب کنیم؛ بنابراین این فرد در ماه ۷۱،۶۶۱،۸۴۰ ریال دستمزد دارد. از‌آنجایی‌که به این مبلغ، سهم حق خواروبار (۱۴،۰۰۰،۰۰۰ ریال) و حق مسکن (۹،۰۰۰،۰۰۰ ریال) اضافه می‌شود، جمع مشمول حداقل بیمه اجباری برای این کارگر برابر ۹۴،۶۶۱،۸۴۰ ریال خواهد بود. از این مبلغ ۳۰ درصد باید به‌عنوان بیمه پرداخت شود که برابر با مبلغ ۲۸،۳۹۸،۵۵۲ ریال در ماه خواهد بود.

ضرورت آشنایی با قانون بیمه کارگران ساختمانی برای بهره‌‌مندی از حقوق قانونی!

آشنایی با قوانین و میزان دقیق بیمه کارگری تامین اجتماعی اهمیت بالایی برای کارگران دارد؛ شناخت این موارد در مواقع بیکاری و بازنشستگی به کارگران در دریافت همه حقوق و مزایای قانونی‌شان کمک می‌کند. بیمه کارگری تامین اجتماعی ۳۰ درصد از حقوق او است؛ ۲۳ درصد این مبلغ توسط کارفرما و ۷ درصد توسط کارگر پرداخت می‌شود؛ برای شفافیت و مدیریت بهتر جریان‌های مالی، کارفرمایان می‌توانند از نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم استفاده کنند. این برنامه‌ها به شما کمک می‌کنند تا به‌راحتی حقوق و بیمه کارگران را محاسبه و همه روندهای مالی را به‌صورت دقیق و منظم پیگیری کنید.

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما