شناسهٔ خبر: 67597677 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر خارجه مجارستان: وزیر خارجه مجارستان:

در نشست ناتو سیاست حمایت نظامی از اوکراین را دنبال نخواهیم کرد در نشست ناتو سیاست حمایت نظامی از اوکراین را دنبال نخواهیم کرد

وزیر خارجه مجارستان راه حل پایان جنگ اوکراین را مذاکره دانست و گفت در صورت ارائه طرحی برای تسلیح بیشتر اوکراین، از آن حمایت نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان در خصوص نشست سران ناتو در واشنگتن و مواضع احتمالی کشور‌ها پیرامون جنگ اوکراین گفت که در این نشست، اعضای ائتلاف قصد دارند در خصوص آغاز یک ماموریت برای ارائه حمایت‌های نظامی بیشتر از کی‌یف بحث کنند، اما مجارستان با آن مخالف خواهد بود. 

به گزارش خبرگزاری تاس، وزیر خارجه مجارستان تاکید کرد شرکت در نشست ناتو را در ادامه ماموریت صلح خود می‌داند که شامل سفر‌های پیشین نخست وزیر این کشور به کی‌یف و مسکو است. او تاکید کرد که وضعیت جنگ در اوکراین در حال بدتر شدن است و راه حل این مسئله، ادامه دادن آن نیست. سیارتو در ادامه گفت: «اگر ناتو قصد داشته باشد ماموریتی برای اوکراین تعیین کند، ما در حاشیه خواهیم ماند. ما سلاح یا نیرو به اوکراین نمی‌فرستیم و در تامین مالی این ماموریت نیز شرکت نخواهیم کرد». 

او نسبت به افزایش ارسال تسلیحات به کی‌یف و «خطر جدی تشدید تنش» هشداد داد و گفت: «تنها یک راه برای جلوگیری از ویرانی وجود دارد و آن آتش‌بس و گفتگو است». 

نشست سران ناتو که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس آن قرار است از ۹ تا ۱۱ ژوئیه برگزار شود بیش از هر مسئله دیگری پیرامون اوکراین خواهد بود. زمان آغاز این نشست بامداد چهارشنبه ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران خواهد بود و یک مقام ارشد دولت بایدن گفته است که مقامات در این نشست «پلی برای عضویت اوکراین» در ائتلاف را ارائه خواهند کرد. 

مجارستان که با عضویت اوکراین هم در اتحادیه اروپا و هم در ائتلاف ناتو مخالف است، در هفته‌های اخیر تلاش کرده تا با سفر به اوکراین و روسیه و دیدار با روسای جمهور دو کشور، زمینه را برای مذاکرات صلح بین دو طرف آماده کند.

مترجم: زهرا نجفی

نظر شما