شناسهٔ خبر: 67597648 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیین «عَلَم بندان» سمیرم در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت می‌شود

اصفهان- ایرنا- کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم گفت: آیین «عَلَم بندان» و استقبال از عَلَم‌گردانی به مثابه یک سنت دیرین عاشورایی این شهرستان بزودی در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت می‌شود.

صاحب‌خبر -

جلیل صابری روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: قدمت آیین سنتی عَلَم‌بندان در سمیرم به دوره صفوی برمی‌گردد و سال‌هاست در اکثر محله‌های این شهر با شروع ماه محرم برگزار می‌شود.

صابری گفت: این عَلَم از چوب بزرگی از جنس صنوبر ساخته شده است و بوسیله پارچه‌های سیاه و سبز روکش می‌شود و مردم بر اساس نذر و نیت خود پارچه‌های رنگی متنوعی را به آن گره می‌زنند و انتهای آن را با گُل و آینه تزئین می‌کنند.

صابری گفت: این عَلَم‌ها که در بیشتر خانه‌ها بویژه اهل سادات سمیرم ساخته می‌شود، با آغاز ماه محرم با برگزاری مراسمی خاص توسط مردم و هیات‌های مذهبی، همراه با گروه‌های زنجیرزن و عزادار، به تکیه‌گاه‌ها و محل‌های عزاداری انتقال می‌یابد.

وی تصریح کرد: عَلَم‌ها که بر اساس اعتقادات و باورهای مردم این دیار ساخته می‌شود و نمادی از استقامت در راه عقیده است، تا روز سوم شهادت امام حسین(ع) در نقاط مختلف سطح شهر، تکیه‌گاه‌ها و کنار ورودی خانه‌ها قرار داده می‌شود.

صابری، آیین نخل‌گردانی را یکی دیگر از آیین‌های سنتی عزاداری در ماه محرم سمیرم معرفی کرد و گفت: این نخل به ارتفاع سه تا چهار متر دارای یک اتاقک چهارگوش چوبی است که مانند عَلَم با پارچه‌های سیاه و رنگی آذین می‌شود و روز عاشورا در مراسم تعزیه، جایگاه «شیر تعزیه» را دارد.

وی مراسم نخل‌گردانی سمیرم را مشابه نخل گردانی یزد دانست و گفت: از نظر ظاهری این نخل چهارگوش است اما حمل آن بر روی چهار چرخ انچام می‌شود.

آیین «عَلَم بندان» سمیرم در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت می‌شود

کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم ادامه داد: علاوه بر آیین «عَلَم بندان» که در حال طی مراحل ثبت آن در میراث ناملموس هستیم، آیین‌های دیگری مثل تعزیه‌خوانی، سینه‌زنی، سنگ‌زنی، نعش‌کشی، طبل و سنج‌زنی و برافراشتن پرچم در سردر منازل و تکیه‌گاه‌ها و حرکت دسته‌های عزادار در سطح شهر نیز جزو آیین‌های عزاداری محرم در شهرستان سمیرم محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، سال گذشته نیز مراسم نمادین سوم امام حسین(ع) در شهر«حنا » از توابع سمیرم، برای ثبت در فهرست آثار ملی، مستندنگاری شد.

شهرستان سمیرم با ۱۲ افزون بر یکصد هزار جمعیت نفر ثابت و عشایری و ۱۳۰ هیات مذهبی در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.

نظر شما