شناسهٔ خبر: 67597283 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شورا ترمز کارزار را کشید؛ شهردار تهران برکنار نمی‌شود

عده‌ای در روز‌های اخیر با تشکیل کارزاری خواستار برکناری شهردار تهران شدند؛ رئیس شورای شهر تهران می‌گوید که «به این کارزار‌ها توجه نکنید.»

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: «شهردار تهران را سریعاً برکنار کنید او به دنبال یک کارناوال تبلیغاتی است» این را محمد مهاجری فعال سیاسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری خطاب به وزیر کشور گفت. مدتی است که کارزاری مبنی بر عزل شهردار تهران علیرضا زاکانی در فضای مجازی ایجاد شده است. رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران می‌گوید که «تعداد امضا‌های جمع شده در کارزار دلیلی بر تغییر شهردار نمی‌شود.»

به گزارش فارس، اولین کارزار علیه زاکانی در روز‌های نخست حضورش (۱۴۰۰) در بلدیه مبنی بر غیرقانونی بودن حکمش، تشکیل شد، اما در نهایت وزارت کشور بر اساس قوانین حکم زاکانی را تایید کرد و حتی شهردار تهران به جلسات هیات دولت دعوت شد. دومین کارزار در خصوص برکناری دوباره زاکانی چندی پیش تشکیل شد.

در این کارزار آمده است که شهروندان تهرانی محق به داشتن شهرداری هستند که توانایی ساخت پارک‌های جدید و افزایش سرانه فضای سبز را داشته باشد، آن‌هم در کلانشهری که در بیشتر روز‌های سال از هوای آلوده و «بمباران شیمیایی ناشی از بنزین غیر استاندارد پتروشیمی و خودرو‌های فرسوده و بی کیفیت داخلی رنج می‌برد.»

رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران می‌گوید که انتخاب شهردار روش قانونی خود را طی کرده است و «سیستم کشور کارزاری نیست» و بر اساس نظر اعضای شورای شهر، شهردار انتخاب می‌شود، اگر بخواهیم کارزاری تصمیم بگیریم «باید برای انتخاب رئیس جمهور هم با کارزار تصمیم گرفته شود» و این منطقی نیست.

در این دوره شهرداری تهران، قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن بسته و اولین رام قطار هم در چین ساخته شد. برقی سازی حمل و نقل در دستور کار قرار گرفت و حتی تعدادی تاکسی برقی وارد شهر شد.

به گفته مدیر عامل سازمان پارک‌ها ۲.۵ میلیون اصله درخت هم در این مدت کاشته شده است. از سوی دیگر شاهد عدم رفت‌و‌روب مناسب، جولان موش‌ها در تهران، محقق نشدن وعده تشکیل صندوق قرض‌الحسنه در هر محله، ساخت بزرگ‌ترین شهربازی ایران، ساخت هتل و ... هستیم.

پایتخت با حدود ۱۰ میلیون جمعیت ثابت و ۵ میلیون جمعیت سیار یک دولت کوچک با چند وزارتخانه است که با ترافیک، آلودگی هوا، گرانی مسکن، خشکسالی و... دست و پنجه نرم می‌کند. به گفته کارشناسان، نمی‌توان در‌باره این ابر شهر که چالش‌های فراوانی دارد با یک کارزار تصمیم گرفت.

کارشناس مسایل شهری حمید رئوفی با تاکید بر اینکه باید مسوولان پاسخگو باشند، می‌گوید که «وقتی مردم اقناع نمی‌شوند و کسی به خواسته آن‌ها تن نمی‌دهد، کارزار تشکیل می‌شود.»

کارشناس مسایل شهری دیگر، مجتبی شاکری، با بیان اینکه «کارزار جایی در قانون ندارد» می‌گوید که مردم می‌توانند از طریق «نمایندگان خود در شورای شهر از شهردار سوال کنند» و این گونه نیست با یک کارزار، سازوکار تغییر شهردار آغاز شود.

به گفته کارشناسان، در بسیاری از کشور‌ها مانند روسیه، هند، برزیل، انگلیس و ... شهرداران اغلب با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند، می‌توان در شهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت این کار را انجام داد و شورای شهر هم بر عملکرد شهرداری نظارت داشته باشد.

نظر شما