شناسهٔ خبر: 67597220 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر بررسی می کند؛

روایتی از مسمومیت ۴۰۰ نفری شهروندان رضوانشهری

رشت – مساله مسمومیت‌های ۴۰۰ نفری در رضوانشهر با اعلام جرم دادستانی علیه مدیران آبفا و شبکه بهداشت و درمان شهرستان وارد مرحله جدیدی شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – بهرام قربانپور: در هفته‌های اخیر که کشور و به ویژه استان گیلان درگیر انتخابات دور اول و دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود، خبری مبنی بر مسمومیت تعدادی از شهروندان رضوانشهر و بستری شدن آنها در بیمارستان نقل محافل خبری و رسانه‌ای شد، خبری که شاید ابتدا به دلیل قرارگیری در انتخابات ریاست جمهوری و تلاقی آن با این رویداد سیاسی و اجتماعی چندان مورد توجه قرار نگرفت،

تشکیل کمیته عارضه یابی مسمومیت‌ها

اما رفته رفته با بالا گرفتن موج مسمومیت‌ها و افزایش تعداد بستری‌ها سبب دلهره و نگرانی مردم این منطقه شد تا جایی که مسؤولان مربوطه جلسات استانی و شهرستانی جهت «عارضه یابی» مسمومیت‌ها تشکیل دادند.

ابتدای امر ماجرای مسمومیت‌ها به یک علل ناشناخته تبدیل شده بود و صحبت‌های غیرکارشناسی و بی پایه و اساس از رسانه‌ها و فضای مجازی به خورد مردم و افکار عمومی داده می‌شد، اظهار نظرهایی که به جای ایجاد آرامش و یافتن پاسخی شفاف و روشن برای مردم منجر به دلهره و اضطراب اجتماعی شده بود.

همزمان با بررسی‌های میدانی و کارشناس محور برای «عارضه یابی» مسمومیت‌ها در رضوانشهر، شائبه‌هایی مبنی بر «آلودگی» آب این در رسانه‌ها مطرح شد، شائبه‌هایی که آبفای گیلان را به واکنش وا داشت.

آبفای مسؤولیت را گردن نگرفت

شرکت آبفای گیلان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ با توجه به مطلب منتشر شده با عنوان مسمومیت جمعی از شهروندان رضوانشهر با علائم تهوع همراه با درد بدن و سوزش معده و تشخیص اولیه مبنی بر آلودگی آب در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها پاسخ شرکت آب و فاضلاب استان گیلان به شرح ذیل جهت تنویر افکار عمومی تقدیم می‌شود؛ «بلافاصله پس از نشر این خبر در شامگاه جمعه هشتم تیر ماه بازدید مشترک همکاران واحد کنترل کیفیت و اداره بهره برداری آب امور آب و فاضلاب رضوانشهر با کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان رضوانشهر از وضعیت کیفیت آب شرب شبکه توزیع مناطق اعلام شده همراه با انجام آزمون‌های کلر سنجی، کدورت سنجی و سایر بررسی‌های میدانی انجام و صورت جلسه گردید که خوشبختانه وضعیت کیفیت آب شرب از نظر کلر باقیمانده، کدورت، رنگ و بو مطلوب گزارش گردید و هیچ گونه ارتباطی بین وقوع حادثه و مصرف آب شرب شبکه توزیع وجود نداشته است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده در سامانه ارتباطات مردمی ۱۲۲ و گزارشات بهره برداری هیچ حادثه کیفی در خصوص اختلال در روند گندزدایی و بروز شکستگی در شبکه توزیع طی روزهای اخیر گزارش نشده است. به منظور حصول اطمینان از روند مطلوبیت کیفیت آب شرب، شستشوی شبکه توزیع مناطق مورد نظر طی شب گذشته انجام و کلر باقیمانده در محدوده استاندارد افزایش یافت.

لازم به ذکر است، نمونه برداری مجدد و کلر سنجی در ساعت ۵ صبح روز شنبه نیز حاکی از مطلوبیت کلر باقیمانده آزاد در کلیه نقاط شبکه توزیع است، ضمن اینکه در خبر پخش شده از سیمای گیلان و در توضیحات فرماندار شهرستان هیچ گونه اشاره و ارتباطی بین وقوع این رخداد و آب شرب شهر رضوانشهر مطرح نشده بود.

روایتی از مسمومیت ۴۰۰ نفری شهروندان رضوانشهری

مسمومیت ۴۰۰ نفر در رضوانشهر

با این واکنش شرکت آبفای گیلان، ماجرای مسمومیت‌های رضوانشهر وارد مرحله جدیدی از «ابهام» می‌شود، حالا نه تنها ریشه این مسمومیت‌ها یافت شده بلکه تعداد مسمومین به مرز ۴۰۰ نفر رسیده است، به راستی اگر به فرض پاسخ آبفا مبنی بر عدم آلودگی آب رضوانشهر بر مبنای «صداقت» باشد، پس ریشه این مسمومیت دسته جمعی را باید در کجا جست و جو کرد!؟

اما برای یافتن علل این مسمومیت‌های دسته جمعی در رضوانشهر گیلان به سراغ «دانشگاه علوم پزشکی استان» رفتیم، سازمانی که مستقیم با سلامت، بهداشت و درمان جامعه در ارتباط است و به نوعی بخش اعظمی از مسؤولیت سلامت جامعه بر گردن این مجموعه سنگینی می‌کند.

پایان مسمومیت‌ها در رضوانشهر

«سید محمود رضوانی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به پیشینه طغیان مسمومیت اخیر تعدادی از شهروندان رضوانشهر می‌گوید: از هشتم تیرماه گزارش شد که بیمارانی با حالت تهوع، استفراغ و دل‌درد به مراکز درمانی از جمله بیمارستان رضوان‌شهر مراجعه کردند که بدون حتی یک مورد بستری به صورت سرپایی مداوا و مرخص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تشریح دلایل مسمومیت شهروندان رضوانشهری، پرده از این ماجرا بر می‌دارد و معتقد است؛ بارندگی شدید هفتم تیرماه، فرسودگی شبکه لوله‌کشی و مشاهدات و علائم بالینی بیماران، «ظن آلودگی آب» در بخشی از شهر رضوانشهر را محتمل می‌کرد.

صحبت‌های دکتر رضوانی در واقع دال بر این معنا است که فرسودگی شبکه آب رضوانشهر و ورود آب ناسالم به درون آب شهری و آلودگی آب شرب دلیل اصلی مسمومیت‌های دسته جمعی بوده و این در حالی است که آبفای گیلان صحت این موضوع را «رد» می‌کند.

البته دکتر رضوانی به شهروندان رضوانشهری این اطمینان خاطر را داده که با پایش و نظارت میدانی کارشناسان بهداشت از منابع آب شهرستان و همچنین با اقدام سریع و مناسب مسؤولان شهرستان و دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در حال حاضر آب شرب رضوانشهر قابل قبول و مطلوب بوده و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان این را هم گفته؛ که شمار مراجعان رضوانشهری به مراکز درمانی با کنترل آب کاهش یافته و اکنون می‌توانیم پایان طغیان مسمومیت را در رضوانشهر اعلام کنیم.

اعلام جرم برای آبفا و شبکه بهداشت و درمان

حالا بعد از این ماجرا و بالا رفتن حساسیت‌های موضوع، پای قوه قضائیه هم در این خصوص باز شده و دادستان شهرستان رضوانشهر علیه مدیران آبفا و شبکه بهداشت و درمان این شهرستان «اعلام جرم» کرده است.

«هادی نیرومند» دادستان شهرستان رضوانشهر با رد ادعای ادغام آب آشامیدنی و فاضلاب، علیه مدیران ادارات آبفا و شبکه بهداشت و درمان این شهرستان به دلیل اهمال در بروز حادثه مسمومیت تعدادی از شهروندان رضوانشهری اعلام جرم کرد.

دادستان شهرستان رضوانشهر با اشاره به ماجرای مسمومیت برخی شهروندان رضوانشهری مشکوک به استفاده از آب آلوده در روز جمعه ۸ تیر ماه گفت: بعد از نمونه‌گیری انجام شده مشخص گردید میزان کلر موجود در آب شرب شبکه صفر بوده است.

به گفته نیرومند، با توجه به اینکه کلر زنی و ضدعفونی کردن آب شبکه برعهده اداره آبفا و نظارت مناسب و مستمر برعهده شبکه بهداشت و درمان شهرستان رضوانشهر می‌باشد از طرف دادستانی برای «جعفر کرمی» مدیر اداره آب و فاضلاب و «فردین حق‌پرست» مدیر شبکه بهداشت و درمان این شهرستان اعلام جرم کرده است.

در این چند روز چندین بار تلاش کردیم با مسؤولان شهرستان رضوانشهر اعم از فرماندار و نماینده گفت و گویی در باب پیگیری مساله مهم و حساس مسمومیت‌های دسته جمعی در این شهرستان داشته باشیم اما هیچ موفقیتی در این خصوص حاصل نشد، گویا مسؤولان شهرستان رضوانشهر هیچ نظری در باره مساله «سلامت» مردم منطقه ندارند.

با توجه به بزرگ نمایی و وارونه جلوه دادن مسائل از سوی رسانه‌های معاند و استفاده ابزاری از اتفاقات ریز و درشت، انتظار می‌رود مسؤولان در زمان‌های بحرانی به صورت شفاف، صریح و سریع به خبرنگاران پاسخ دهند تا شبهات و ابهامات ایجاد شده در جامعه رفع شود.

نظر شما