شناسهٔ خبر: 67596015 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

افشای سیاست‌های اردن در خدمت به رژیم صهیونیستی

افسران اردنی در کرانه باختری اشغالی در کنار همتایان صهیونیست خود به سرکوب فلسطینی‌ها ادامه می‌دهند، علاوه بر اینها امان یک کریدور زمینی را برای انتقال کالاها به اراضی اشغالی ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: افسران اردنی در کرانه باختری اشغالی در کنار همتایان صهیونیست خود به سرکوب فلسطینی‌ها ادامه می‌دهند، علاوه بر اینها امان یک کریدور زمینی را برای انتقال کالاها به اراضی اشغالی ایجاد کرده است. یک منبع در دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که «محمود عباس» رئیس این تشکیلات در نهایت به درخواست رسمی اردن برای حضور نیافتن او و جنبش فتح در گفت‌وگوهای فلسطینی در چین در اواخر ژوئن گذشته پاسخ داد که با مخالفت چین روبه‌رو شد.

به گزارش ایسنا، این منبع اظهار کرد: درخواست اردن در نشست‌های برگزار شده در اواخر ماه گذشته میلادی در بحرالمیت مطرح شد و امان تاکید کرد حضور تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست چین موجب مشروعیت‌بخشی به حماس، تقویت نقش چین و کاهش نقش سیاسی تشکیلات خودگردان خواهد شد و اینگونه به نظر می‌رسد که تشکیلات خودگردان در کنار حماس حضور دارد در حالی که آنچه مد نظر است اجتناب از هرگونه حضور مشترک سران تشکیلات خودگردان و حماس تا زمانی است که حملات رژیم صهیونیستی به غزه ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری قدس، همزمان دستگاه‌های امنیتی اردن نقش میدانی مستقیمی را علیه مقاومت فلسطین به ویژه در کرانه باختری اشغالی ایفا می‌کنند. در این چارچوب چند تن از افسران اطلاعاتی اردن همزمان با آغاز حملات علیه غزه به کرانه باختری رفتند و به صورت مستقیم در کنار همتایان خود در دستگاه‌های امنیتی فلسطین و اسرائیل در سرکوب مقاومت و مردم خشمگین فلسطین مشارکت کردند.

برخی از اسرای آزاد شده از زندان‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که برخی افسران اردنی در تحقیقات مستقیم از آنها در زندان‌های رژیم اشغالگر شرکت داشتند و به آنها پیشنهادهایی از جمله عفو در مقابل همکاری با اطلاعات اردن و جلوگیری از تشدید عملیات‌های مقاومت در کرانه باختری را دادند.

برخی کارشناسان در پاسخ این سوال که نقش واقعی حاکمیت اردن در حملات وحشیانه اسرائیل به غزه چه بوده و دلایل آن چیست، اینگونه پاسخ دادند که علت این مشارکت نگرانی امان از پیامدهای عملیات طوفان الاقصی بر حاکمیت آن است.

آنها در ادامه نیز هشدار دادند که این اقدام در صورت افشای سیاست‌های امان در خدمت تل‌آویو و برهم زدن اتحاد ملی فلسطین، پیامدهای خطرناکی برای حاکمیت اردن خواهد داشت.

از سوی دیگر دستگاه‌های امنیتی اردن به همکاری تنگاتنگ خود با اطلاعات رژیم صهیونیستی و نیروهای آمریکایی مستقر در مرزهای مشترک عراق-سوریه ادامه می‌دهند و افسران اطلاعات اردن از طرحی برای سرکوب تلاش‌های حماس جهت ایجاد گروه‌های نظامی در اردن با هدف اجرای عملیات در کرانه باختری صحبت می‌کنند.

سربازان اردانی بارها با عبور از مرزهای کشورشان با سوریه، در داخل خاک این کشور عملیات‌هایی را انجام دادند و اینگونه توجیه کردند که این اقدامات برای مبارزه با گروه‌های قاچاق مواد مخدر است، در حالی که دست داشتن برخی از مقامات ارشد حاکمیت اردن در عملیات‌های قاچاق مواد مخدر از مرزها به برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان ثابت شده است و پیش از این نیز یک تیم امنیتی ار عربستان به امان سفر کرده و در آنجا افزایش تلاش‌ها برای مقابله با قاچاق را خواستار شد.

برخی منابع آگاه در امان تاکید کردند که پس از افشای اطلاعات موثقی از فریبکاری امان در دور زدن ممنوعیت کشتیرانی اعمال شده از سوی انصارالله یمن در راستای خدمت به رژیم صهیونیستی، خشم مردم این کشور آغاز شد. به این شکل که کالاهایی با نام برخی شرکت‌های اردنی در بندر «العقبه» تخلیه شده و از آنجا به صورت زمینی به بندر اشغالی «ایلات» برای شرکت‌های اسرائیلی منتقل می‌شود.

خبرها درباره «کریدور زمینی» در اردن ابتدا از سوی رسانه‌های رژیم صهیونیستی منتشر شدند و سپس وزیر حمل‌ونقل این رژیم اظهارات علنی در این رابطه داشت و در ادامه برخی نهادهای مردمی و خبرنگاران وجود چنین پولی را تایید کرده و تصاویری از کامیون‌هایی را که در حال عبور از آن هستند، منتشر شد.

از آن زمان فعالیت‌هایی در مخالفت با این کریدور زمینی آغاز شدند و برخی فعالان وابسته به جمعیت جوانان اردنی حامی مقاومت بارها زنجیره‌های انسانی را در این مسیر ایجاد کردند، در مقابل مسؤولان امنیتی اردن آنها را فراخوانده و خواستار توقف این اقدامات و صحبت درباره این کریدور شدند.

با وجود اینکه دولت اردن به صورت رسمی وجود چنین کریدوری را تکذیب کرده و آن را یک توهم خوانده اما معترضان به فعالیت‌های خود در مخالفت با آن ادامه می‌دهند.

برخی خبرنگاران نهادهای خبری مختلف اعلام کردند که کریدور یاد شده از مرکز «العمری» در مرزهای مشترک اردن-عربستان آغاز شده و تا گذرگاه «شیخ حسین» در مرزهای غربی اردن ادامه دارد.

ساکنان مناطق کفر یوبا، جمحا و الشونه شمالی اظهار کردند که از نوامبر گذشته شاهد افزایش تعداد کامیون‌های عبوری از این مسیر بوده‌اند. به گفته آنها این کامیون‌ها پلاک‌های اردنی، اماراتی و ترکیه‌ای دارند و بارها دیده شده که یک کامیون با آرم شرکت اسرائیلی «زیم» که دفتر آن در شهر اشغالی «حیفا» قرار دارد، از این مسیر عبور کرده است. این شرکت از زمان آغاز عملیات‌های انصارالله در دریای سرخ نزدیک به ۲.۷ میلیارد دلار خسارت را متحمل شده است.

برخی فعالان اردنی به نقل از رانندگان این کامیون‌ها اعلام کردند که مبالغ بالایی را برای طی این مسیر دریافت می‌کنند و به آنها در خصوص مسیری که باید پس از ورودشان به اردن طی کنند، توضیحات کاملی داده شده به این شکل که آنها باید از نزدیکی استان «الزرقاء» به سمت شهر «الرمثا» حرکت کرده و از آنجا به منطقه «الشونه» و در ادامه به سمت گذرگاهی در فلسطین اشغالی حرکت کنند.

به گزارش وبگاه عبری «واللا»، این سفر چهار روزه بوده و رانندگان باید مسیر طولانی در حدود ۲۵۵۰ کیلومتر را از بنادر واقع در خلیج العقبه تا اراضی اشغالی طی کنند.

نظر شما