شناسهٔ خبر: 67595997 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فقر تولید محتوای فرهنگی برای کودکان و نوجوانان / نقش رویداد «پارس آرا» در خلق شخصیت

پریسا سیدیان

دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه در شرایط فقر تولید محتوای فرهنگی برای کودکان و نوجوانان قرار داریم، گفت: ذهن سیاستگذاران باید درگیر این موضوع باشد که آن‌چیزی که کودکان و نوجوانان ما به عنوان محصول فرهنگی مصرف می‌کنند چیست و چه نسبتی با پیشینه های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عاطفه خادمی در دومین جلسه رویداد ارائه شخصیت «پارس آرا» با تسلیت ایام سوگواری شهادت اباعبدالله و یاران آن حضرت ضمن تاکید بر دور اندیشی، بررسی و تحلیل و آسیب‌شناسی در طراحی شخصیت، تصریح کرد: در جوامع مختلف این اتفاق قدمت دارد، خلق شخصیت به عنوان یک ابزار مفید و موثر در ساحت فرهنگ، تمام بار آن چیزی که به عنوان محتوا و معنی باید به نسل جدید منتقل شود را به دوش می‌کشد.

وی افزود: توجه به رویداد «پارس آرا» از چند جنبه دارای اهمیت است. در یک بخش به صورت جدی در حوزه مصرف فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان به عنوان ظرفیت‌ها و سرمایه‌های ما و نسل آینده جامعه اسلامی مواجه هستیم. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: در حال به سربردن در فقر تولید محتوای فرهنگی و تامین آن‌چیزی که باید در سبد مصرفی قشر کودک و نوجوان قرار داشته باشد هستیم. ذهن سیاستگذاران باید درگیر این موضوع باشد که آن‌ چیزی که کودکان و نوجوانان ما به عنوان محصول فرهنگی مصرف می‌کنند چیست و چه نسبتی با پیشینه‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی جامعه داشته و در چه موقعیتی قرار داریم. 

خادمی مسائل مطرح شده را موضوعات ابتدایی در حوزه کودک و نوجوان در سراسر جهان عنوان کرد و گفت: توجه داشتن به این موضوع، ابداع ما نیست بلکه همه‌ جوامع نسبت به نسل آینده، امتداد حرکت تاریخی خود، بقا و ماندگاری خود و براساس توجه به سرمایه‌های انسانی می‌اندیشند، برنامه‌ ریزی و حرکت می‌کنند. 

وی در ادامه تصریح کرد: توجه به سامان‌بخشی محتوای تولید شده برای کودک و نوجوان در قالب محصولات فرهنگی قابل استفاده‌ در اوقات فراغت و زیست آنها، به عنوان یک سوال اساسی که مرتبط با حوزه‌ فرهنگ عمومی است، وجود داشته و دارد. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر اینکه کودک و نوجوان قشر و نسلی است که در فضای عمومی کشور زیست کرده و فرهنگ عمومی ما را می‌سازند، اظهار کرد: پدر و مادرهای ما به مجموعه‌ای از ارزش‌ها و هنجارهایی پایبندی داشته که به نسل آینده خود منتقل کرده‌اند و این انتقال ادامه دارد. پایه شکل‌گیری آن‌ها به محصولات فرهنگی مصرف شده در کودکی و نوجوانی باز می‌گردد. 

خادمی موضوع بعدی را فضای تغییر و تحول در عرصه جهانی و در حوزه فضای مجازی عنوان کرد و گفت: اتفاقات و رویدادهایی با محوریت رسانه در جامعه جاری و ساری است و اشکال نوین رسانه‌ها که به واسطه ابزارهای مختلف در حال تثبیت شدن و کم کردن فاصله موجود در میان دنیای حقیقی و مجازی است. 

وی حساسیت حوزه‌ فرهنگ عمومی را چیره شدن دنیای مجازی بر واقعیت دانست و بیان کرد: جوامع برای مصون ماندن در مواجه با ظرفیت جدید جهانی که حوزه رسانه‌ در حال شکل‌گیری است باید بیاندیشند، تا در عین بهره‌مندی از ظرفیت آن‌ها، اندوخته‌های تاریخ فرهنگی و اجتماعی خود را حفظ و با خلق جدید در جهان ارائه و عرضه کنند. 

خادمی موضوع خاص «پارس آرا» را شخصیت و خلق شخصیت عنوان و تصریح کرد: با دغدغه نسبت به محتوا، مخاطب، عرصه‌، میدان و ساحتی باید در آن کنشگری کنید پیوند بین آنها برقرار می‌شود، شخصیت و ضرورت خلق شخصیت در محتوا برای کودک و نوجوان به ابزار فرهنگ خواهید رسید. 

وی افزود: پیشینه‌ حرکت ما در حوزه تولیدات فرهنگی برای خلق شخصیت‌هایی که بار فرهنگی و تاریخی خود را بر آنها سوار کرده و به عنوان ابزاری برای انتقال نظام ارزش‌های جامعه ایرانی باشند، به تعداد انگشتان است. انیمیشن‌های ساخته شده در دوره‌های جدید در راستا خلق شخصیت قرار دارند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فعال کردن اتصال بین حوزه فرهنگ، اقتصاد و محتوا به واسطه خلق و طرح شخصیت را از طریق این رویداد و در یک زنجیره اعلام و تصریح کرد: اقتصاد فرهنگی که بسیار از آن نام برده می‌شود مستلزم توجه عمیق، جلب نظر و توجه متولیان حوزه فرهنگ به این موضوع و مسئله است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وی طرح فلسفه شکل‌گیری شورای فرهنگ عمومی کشور را ایجاد هم‌افزایی میان دستگاه‌ها اعلام و اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی نقطه هم‌افزا کردن تمام اراده‌های فرهنگی است که به واسطه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی کشور وجود دارد و به این وسیله همه‌ این اراده و ظرفیت‌ها کنار هم قرار گرفته و عزمی برای انجام آن جزم شود.

انتهای پیام

نظر شما