شناسهٔ خبر: 67595935 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

آمار بالای مهاجرت، پاشنه‌آشیل دولت جدید انگلیس

نخست وزیر جدید انگلیس درحالی طرح جنجالی دولت پیشین این کشور درباره اخراج پناهجویان به کشور آفریقایی «روآندا» را کنار گذاشت که ناظران معتقدند اگر برنامه‌ جایگزینی ارائه نکند، به‌سرعت در مسیر سراشیبی محبوبیت قرار خواهد گرفت

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، کی‌یر استارمر روز شنبه در نخستین نطق خود پیرامون سیاست‌های دولت جدید اعلام کرد که طرح ضدمهاجرتی دولت ریشی سوناک را اجرا نخواهد کرد. او گفت: این طرح هرگز (برای کاهش ورود غیرقانونی پناهجویان) بازدارندگی ایجاد نمی‌کرد و پیش از اجرا مُرده بود.

او در حالی این مطلب را بیان کرد که نخست وزیر پیشین انگلیس تلاش زیادی را برای قانونی کردن طرح اخراج پناهجویان به رواندا در راستای سیاست کاهش آمار مهاجرت به انگلیس صورت داده بود. زیشی سوناک اردیبهشت ماه گذشته پس از طی کردن یک مسیر پر پیچ‌وخم حقوقی موفق شد این طرح بدنام را به رغم مخالفت‌های گسترده داخلی و از سوی نهادهای بین‌المللی، به تائید پارلمان و پادشاه انگلیس برساند.

نخست وزیر جدید انگلیس پیش از برگزاری انتخابات سراسری در یک مصاحبه رادیویی گفت که نخستین پرواز در ماه ژوئیه انجام می‌شود. سوناک بنا داشت که پیروزی در انتخابات را بعنوان پشتوانه عمومی برای اجرای این طرح اعلام کند، اما در این مسیر موفق نشد.

بر اساس این طرح، قرار بود پناهجویانی که از یکم ژانویه ۲۰۲۲ به صورت غیرقانونی از یک کشور امن مانند فرانسه وارد انگلیس شده‌اند، به رواندا منتقل ‌شوند تا پرونده آن‌ها توسط وزارت کشور انگلیس بررسی شود. دولت سابق انگلیس معتقد بود که این طرح پناهجویان را از ورود غیرقانونی به خاک این کشور منصرف می‌کند.

حزب کارگر زمانی که در جایگاه حزب مخالف دولت بود، طرح روآندا را شکست خورده توصیف و اعلام کرده بود که پناهجویان را اخراج نخواهد کرد. استارمر روز شنبه تصریح کرد که دولت او حاضر نیست، طرحی را که بازدارندگی ایجاد نمی‌کند، اجرا کند. او با این حال طرح جایگزینی ارائه نکرد و از این منظر کارشناسان معتقدند که اگر دولت جدید برنامه روشنی ارائه نکند، به سرعت با افت محبوبیت مواجه خواهد شد.

تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس از حزب کارگر که در بازگشت این حزب به قدرت نقش پررنگی ایفا کرد درباره تبعات پیروزی حزب راستگرا و ضدمهاجرتی «اصلاح» در انتخابات هفته پیش هشدار داد و به نخست وزیر جدید توصیه کرد که برای کاهش آمار مهاجرت برنامه‌ریزی کند. وی در گفت‌وگو با شبکه رادیویی بی‌بی‌سی۴ گفت؛ مردم انگلیس خواهان مهار آمار مهاجرت هستند و اگر در این زمینه قوانینی وجود نداشته باشد، آن‌ها از حزب کارگر دلسرد می‌شوند.

آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴ میلادی (۶ تیر ۱۴۰۳) ۱۳ هزار و ۱۹۵ پناهجوی غیرقانونی از طریق کانال مانش وارد انگلیس شده‌اند. این میزان در قیاس با سال قبل از آن یک جهش قابل توجه نشان می‌دهد.

ناظران معتقدند اگر حزب کارگر تا پایان امسال اقدام موثری برای کاهش آمار پناهجویان صورت ندهد، علاوه بر فشار افکار عمومی، با چالش حزب راستگرای اصلاح در مجلس عوام مواجه خواهد بود. حزب ضد مهاجرتی اصلاح به رهبری ناجیل فاراژ در انتخابات هفته پیش موفق شد برای نخستین بار پنج کرسی مجلس عوام را تصاحب کند.

فاراژ کسی است که در همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ میلادی، با تهییج افکار عمومی نسبت به آمار ورود مهاجران از کشورهای جنگ زده، زمینه را برای برگزیت فراهم کرد. این عنصر پوپولیست و راست‌گرا که پس از یک دوره فعالیت رسانه‌ای در قامت رهبر حزب اصلاح، به عرصه سیاست بازگشته است، پس از تصاحب بخشی از آرا طرفداران سنتی حزب محافظه‌کار، هدف بعدی خود را مقابله با حزب کارگر معرفی کرده است.

حزب کارگر وعده داده است که با ایجاد یک فرماندهی جدید در مناطق مرزی، مانع ورود غیرقانونی پناهجویان می‌شود. انتظار می‌رود که جزئیات این طرح چهارشنبه هفته آینده، در مراسم بازگشایی پارلمان انگلیس ارائه شود.

با این حال کارشناسان امیدی به موفقیت این طرح ندارند؛ چنانچه دولت سابق انگلیس نیز ۵۳ میلیون پوند بودجه در اختیار فرانسه قرار داد تا از طریق ایجاد یک مرکز فرماندهی ضد مهاجرتی در سواحل این کشور، مانع تردد پناهجویان به انگلیس شود، اما با ناکامی مواجه شد.

برچسب‌ها:

نظر شما