شناسهٔ خبر: 67595599 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

رسانه عبری: اسرائیل باید به پیروزی حماس و سنوار اعتراف کند - اکون

اقتصاد ایران: یک رسانه صهیونیستی با اشاره به اینکه ادامه جنگ فرسایشی غزه تنها موجب تعمیق شکست این رژیم می‌شود، تاکید کرد توافق آتش‌بس طبق پیشنهاد اخیر، بد است اما اسرائیل به اجبار باید آن را بپذیرد و به پیروزی حماس اعتراف کند.

صاحب‌خبر -
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در سایه فضای مبهمی که درباره مذاکرات آتش بس غزه و تبادل اسرا وجود دارد و محافل صهیونیستی درباره احتمال مانع تراشی دوباره «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در روند مذاکرات صحبت می‌کنند، روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت در مقاله امروز خود، با تاکید بر ضرورت پذیرش توافقی که منجر به توقف جنگ در غزه و بازگشت اسرای اسرائیلی می‌شود، هشدار داد که جایگزین چنین توافقی، تشدید شکست‌های اسرائیل است.

ادامه جنگ یعنی تعمیق شکست اسرائیل

این رسانه صهیونیستی افزود: پذیرش چنین توافقی برای اسرائیل بد است؛ زیرا 9 ماه در جنگی درگیر شده که هیچ یک از اهداف خود را نتوانسته محقق کند، اما مجبور است این توافق را بپذیرد. واقعیت آن است که تحرکات کنونی اسرائیل به پیروزی مطلق در نوار غزه منجر نمی‌شود، بلکه تنها شکست آن را تعمیق خواهد کرد.

«بن درور یمینی» نویسنده این مقاله تصریح کرد: آنچه که اخیراً جنبش حماس ارائه کرد، یک پاسخ بود نه پیشنهاد و آنچه که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در 31 مه گذشته درباره آتش بس و تبادل اسرا ارائه داد، در واقع یک پیشنهاد اسرائیلی از جانب نتانیاهو بود و باید ببینیم که آیا نتانیاهو از این ابتکار خودش حمایت خواهد کرد یا نه.

سردرگمی و بلاتکلیفی نتانیاهو

این نویسنده و تحلیلگر صهیونیست در ادامه به نشست مقامات ارشد نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل و تیم مذاکره کننده این رژیم اشاره کرد که در پایان آن نتانیاهو بیانیه‌ای صادر کرد، مبنی بر اینکه بر رسیدن به اهداف جنگی خود اصرار دارد.

بر اساس این مقاله، بیانیه‌ای که نتانیاهو صادر کرد، در واقع به معنای اظهار شکست بوده و نشان می‌دهد که نتانیاهو به دنبال توافق نیست؛ جایی که او می‌گوید هر توافقی که می‌خواهد انجام شود، اما اجازه دهید اسرائیل دوباره بجنگد تا به تمام اهداف خود برسد.

نویسنده این یادداشت افزود: اما این بیانیه نتانیاهو تناقض فاحشی با طرح خود او دارد که به بایدن ارائه داده بود و بایدن هم، تحت عنوان پیشنهاد آتش بس آن را مطرح کرد. یک مقام ارشد اسرائیلی که در جریان این پیشنهاد آتش بس قرار دارد، اعلام کرده که بایدن هیچ چیز جدیدی از خودش نگفته و در پیشنهاد اولیه‌ای که نتانیاهو به بایدن ارائه داده بود، بر توقف درگیری‌ها تاکید شده است. آنچه که صحت این امر را تقویت می‌کند، خودداری نتانیاهو از افشای پیشنهاد خود است.

پذیرش توافق، اعتراف به پیروزی حماس و سنوار است

در ادامه این یادداشت آمده است: ممکن است یکی از دلایل پنهان‌کاری نتانیاهو درباره پیشنهاد خودش، این باشد که وزرای افراطی وی با پیشنهاد او مخالف هستند. باید اعتراف کنیم که این توافق واقعاً برای اسرائیل بد است و اگر اجرا شود، حماس می‌تواند پیروزی خود را اعلام کند، اما در هر صورت ما مجبوریم این توافق را بپذیریم.

نویسنده مذکور صهیونیست ادامه داد: «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی کابینه نتانیاهو، حق داشت که بگوید این توافق را تایید نمی‌کند؛ زیرا چنین توافقی به معنای دادن تصویر پیروزی به «یحیی سنوار» رئیس حماس در نوار غزه است و منجر به آزادی هزاران اسیر فلسطینی از زندان‌های اسرائیل می‌شود. علاوه بر موضوع اسرا که بعد از آزادی برای اسرائیل بسیار دردسرساز خواهند شد، مسئله روز بعد از جنگ در غزه نیز همچنان مبهم است و این بدان معناست که حماس به حکومت در نوار غزه ادامه خواهد داد.

وی تاکید کرد: طبیعتاً پذیرش این معامله برای کسانی که توهم پیروزی مطلق را ترویج می‌کردند و یا به آن اعتقاد داشتند غیر ممکن است. ما باید به معجزه امیدوار باشیم، اما سطح خوشبینی باید کاهش یابد. باید توجه داشته باشیم هرچند که انعقاد چنین توافقی برای اسرائیل بد است، اما هر گزینه دیگری به جز آن قطعاً بدتر خواهد بود.

روزنامه یدیعوت آحارانوت تصریح کرد: اسرائیل در این جنگ نه تنها پیروزی مطلق، بلکه حتی یک پیروزی عادی هم به دست نمی‌آورد.

این رسانه صهیونیستی در ادامه به خسارت‌های رژیم اشغالگر در جنگ غزه اشاره و اعلام کرد: 1200 اسرائیلی در 7 اکتبر کشته شدند. (البته برخی منابع صهیونیستی تعداد کشته‌ها را 1400 نفر و برخی بسیار بیشتر از این تعداد اعلام و فاش کردند که ارتش اسرائیل آمار واقعی تلفات را پنهان می‌کند). علاوه بر آن هر روز تعداد کشته شدگان ارتش اسرائیل بیشتر می‌شود و شهرک‌های اطراف غزه تبدیل به ویرانه شده‌اند.

رسانه مذکور عبری درباره خسارات صهیونیست‌ها در جبهه شمالی فلسطین اشغالی هم گزارش داد: در شمال، جایی که درگیری‌ها با حزب الله ادامه دارد، صدها خانه ویران شده و هنوز هم در حال تخریب هستند. صدها هزار نفر هم خانه‌های خود را در شهرک‌های شمالی ترک کرده و ده‌ها هزار تن همچنان آواره هستند. علاوه بر آن شرکت‌های اسرائیلی از هم پاشیده‌اند و جایگاه بین‌المللی آنها به پایین‌ترین حد خود از سال 1948 تاکنون رسیده است.

یدیعوت آحارانوت ادامه داد: در مقابل همه این‌ها میزان حملاتی که اسرائیل همچنان دریافت می‌کند در حال افزایش است و به ازای هر دستاورد تاکتیکی که اسرائیل کسب می‌کند، حماس به دستاوردی راهبردی می‌رسد. سوال ما این است که در چنین وضعیتی چه اتفاقی باید بیفتد تا نتانیاهو جلوی فروپاشی اسرائیل را بگیرد؟

یحیی سنوار به اهداف خود رسید

در ادامه این مقاله آمده است: در ازای ناتوانی اسرائیل در رسیدن به اهداف خود، یحیی سنوار موفق شد، مسئله فلسطین را بار دیگر در کانون توجهات جهانی قرار دهد و سطح مشروعیت زدایی از موجودیت اسرائیل را بالا ببرد. همچنین او موفق شد روند عادی‌سازی اسرائیل با عربستان را شکست دهد.

رسانه مذکور عبری تاکید کرد: یحیی سنوار همچنین توانست روابط اسرائیل با مهم‌ترین دوستش یعنی آمریکا را تضعیف کند. بنابراین ادامه جنگ هیچ فایده‌ای ندارد و تنها شکست اسرائیل را عمیق‌تر می‌کند و این جنگ باید از مدت‌ها قبل متوقف می‌شد؛ به طوری که نه نیازی به 9 ماه جنگ فرسایشی داشتیم، نه فشارهای آمریکا بر نتانیاهو جهت موافقت با پیشنهادی که خودش ارائه داده بود و نه گزارش‌های متعدد درباره رد آتش بس توسط اسرائیل. واقعا چه نیازی بود که اسرائیل این همه به خودش آسیب بزند؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما