شناسهٔ خبر: 67595501 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

آشنایی با ارز شیبا (Shiba): مزایا و کاربردهای توکن SHIB

صاحب‌خبر -

شیبا (SHIB) یک توکن غیرمتمرکز است که در بازار رمزارزها توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. در این مطلب به بررسی کاربردها و مزایای این ارز دیجیتال می‌پردازیم.

ارز شیبا یک توکن غیرمتمرکز است که طی چند سال اخیر در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. همزمان با هیاهوی میم کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال، نام توکن جدیدی سر زبان‌ها افتاد که همه آن را با عنوان “قاتل دوج کوین” می‌شناختند. این دارایی جدید شیبا اینو (SHIB) نام دارد. شیبا اینو که معمولاً به‌ اختصار با نام ارز شیبا شناخته می‌شود. در ادامه این مطلب به طور مفصل خواهیم فهمید که ارز شیبا چیست، مزایا آن کدامند و چه کاربردی دارد و نحوه سرمایه گذاری در ارز شیبا را توضیح خواهیم داد با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال شیبا چیست؟

شیبا اینو (SHIB) یک توکن مبتنی بر اتریوم است که در ماه آگوست 2020، با استاندارد ERC-20 راه‌اندازی شد. توسعه‌دهندگان این توکن، به دلیل امنیت و ثبات بلاکچین اتریوم، آن را به‌عنوان بستر اصلی عرضه دارایی خود انتخاب کردند. پشتیبانی شبکه اتریوم از قراردادهای هوشمند به کاربران شیبا اینو اجازه می‌دهد با وام‌دهی یا استیک کردن دارایی خود، به درآمد غیرفعال برسند. برای کسانی که علاقه‌مند به خرید شیبا هستند، این توکن می‌تواند یک گزینه مناسب در بازار ارزهای دیجیتال باشد.

شیبا اینو در حقیقت یک ارز غیرمتمرکز و تحت رهبری جامعه است که اکنون توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان نگهداری می‌شود. این دارایی از همان ابتدای راه‌اندازی به یک پدیده جهانی تبدیل شد و اکنون به‌عنوان یک گزینه پرداخت در صدها مکان مختلف، به صورت مستقیم یا از طریق واسطه‌های شخص ثالث پذیرفته می‌شود.

جالب است بدانید شیبا اینو (shiba inu) یک واژه ژاپنی و نام نژادی از سگی شکاری است. تصویر این سگ مستقیماً در لوگوی شیبا و دوج کوین هک شده است.

ارز شیبا ارز شیبا

خالق شیبا اینو کیست؟ همه چیز درباره ریوشی مرموز!

خالق ناشناس توکن شیبا اینو با نام مستعار «ریوشی» شناخته می‌شود. درست همانند ساتوشی ناکاموتو، خالق مرموز بیت کوین، اطلاعات بسیار کمی درباره بنیانگذار این ارز دیجیتال وجود دارد. او در پستی که سال 2021 در وبلاگ شخصی‌اش منتشر کرد در توصیف خود گفت:

«من هیچ‌کس نیستم و هیچ اهمیتی ندارم. من فقط مردی هستم که بدون هیچ نتیجه‌ای، روی کیبوردش ضربه می‌زند.» 

گفتنی است که ریوشی ماه می 2023 (خرداد 1401) همه پست‌های وبلاگ شخصی و حساب مدیوم خود را پاک کرد. این اقدام به‌نوعی تاکید بر ماهیت غیرمتمرکزی است که برای شیبا در نظر داشت. وی بارها تاکید کرده است که شیبا اینو یک توکن کاملاً غیرمتمرکز است که به اعضای جامعه خود تعلق دارد. با این حال اعضای جامعه درباره هویت واقعی او حدس و گمان‌های زیادی می‌زنند. عده‌ای ویتالیک بوترین را خالق شیبا می‌دانند و عده‌ای دیگر معتقدند ایلان ماسک پشت پرده این ماجرا است.

ارز شیبا ارز شیبا

شیبا اینو، لیش، سوآپ و بون پروژه های جدید شیبا 

حالا که متوجه شدیم ارزش شیبا چیست، بهتر است اکوسیستم در حال پیشرفت آن را نیز با هم بررسی کنیم. اکوسیستم شیبا اینو از سه توکن اصلی تشکیل شده است که در ادامه اشاره مختصری به هر یک خواهیم داشت:

شیبا اینو (SHIB): این ارز پایه پروژه شیبا اینو را می‌سازد. ریوشی 50 درصد از عرضه حدوداً 1 کوادریلیونی (برابر با 1000 تریلیون)، این توکن را برای تامین نقدینگی، در یونی سوآپ (Uniswap) قفل کرد؛ سپس 50 درصد دیگر را برای حفظ امنیت به بنیانگذار اتریوم، ویتالیک بوترین اهدا کرد. بوترین در ماه می 2021، بیش از 50 تریلیون واحد از این ارز را به صندوق امداد کووید-19 در هند اهدا کرد. مدت کوتاهی پس از آن نیز 40 درصد از کل عرضه شیبا اینو را با انتقال به یک «کیف پول مرده» سوزاند و برای همیشه از گردش بازار خارج کرد.

لیش (LEASH): دومین توکن در اکوسیستم شیبا اینو، لیش (LEASH) نام دارد. این توکن با مجموع عرضه 107646 واحدی در مقایسه با تریلیون‌ها واحد توکن شیبا اینو، برای پاداش دادن به حامیان اکوسیستم استفاده می‌شود.

بون (BONE): این توکن از نظر تعداد عرضه در گردش، بین دو توکن قبلی قرار می‌گیرد. مجموعاً 250,000,000 واحد از توکن بون در گردش بازار است و در اصل به‌عنوان یک توکن حاکمیتی طراحی شده است که در شبکه شیباریوم، برای پاداش دادن به اعتبارسنجی‌هایی استفاده می‌شود که توکن‌های خود را استیک کرده‌اند.

پلتفرم‌ها و ایده‌های دیگری نیز در ارتباط با شیبا اینو وجود دارد که در تعامل مستقیم با این اکوسیستم هستند:

شیبا سوآپ: هدف از راه‌اندازی پروژه شیبا سوآپ (ShibaSwap) ساخت پلتفرمی امن برای تجارت ارزهای دیجیتال و همزمان، حفظ ویژگی غیرمتمرکز اعلام شده است. توصیه می‌شود خرید شیبا و لیش از طریق ShibaSwap.13 صورت گیرد.

ارز شیبا ارز شیبا

انکوباتور شیبا اینو: هدف از راه‌اندازی انکوباتور شیبا اینو، گسترش مرزهای هنر فراتر از اشکال هنری رایج مانند نقاشی، عکاسی و رندر دیجیتال و نیز، ارائه راه‌هایی جهت ارج نهادن به خلاقیت و نبوغ هنرمندان عنوان شده است.

شیبوشی‌ها: پروژه شیبوشی‌ها از10 هزار توکن غیرمثلی (NFT) تولید شده توسط شیبا اینو تشکیل شده است که بر بستر بلاکچین اتریوم ساخته می‌شوند.

میم کوین شیبا اینو در دنیا کریپتو

در وهله اول، برای توجیه معرفی توکن shiba Inu به‌عنوان یک میم کوین باید مفهوم میم را درک کرد. میم اینترنتی در حقیقت به جوک‌ها، شوخی‌ها یا تصاویری گفته می‌شود که درباره یک سوژه خاص ساخته شده و در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند. پس اساس میم‌ها بر پایه شوخی و طنز بنا شده است. 

در دنیای کریپتو، به دارایی‌هایی میم کوین می‌گوییم که منشا ساخت آنها رابطه نزدیکی با میم‌های اینترنتی دارد. تاکنون بیش از ۸۰ میم کوین در فهرست کوین مارکت کپ لیست شده است که غالباً به پیروی از میم کوین محبوب بازار یعنی دوج کوین ساخته شده‌اند.

اکنون باید ببینیم رابطه این میم‌ها با ارز شیبا چیست. علاوه بر این که شیبا اینو (SHIB) توکنی است که بر اساس الگوها و روندهای فضای مجازی موسوم به میم‌های اینترنتی ساخته شده است، لوگوی آن هم که الهام‌گرفته از یک سگ زیبا و دوست‌داشتنی با نژاد ژاپنی است، توضیح می‌دهد که چرا شیبا یک میم کوین است.

امنیت شیبا چگونه تامین می‌شود؟

طبق آنچه در وایت پیپر 22 صفحه‌ای شیبا اینو آمده است، شیبا (SHIB) یک توکن با استاندارد ERC-20 مبتنی بر اتریوم است. این شبکه بلاکچین که به تازگی مکانیسم اجماع خود را به مکانیسم اثبات سهام تغییر داده است، امنیت اکوسیستم شیبا اینو را تضمین خواهد کرد.

کاربرد ارز دیجیتال شیبا چیست؟

در این بخش قصد داریم توضیح دهیم که کاربرد اصلی ارز شیبا چیست. شیبا اینو (SHIB) به دلیل میم کوین بودن و ماهیت جامعه محور آن، محبوبیت زیادی میان مردم پیدا کرده است. این محبوبیت باعث شده است کاربردهای آن در دنیای واقعی روز به روز در حال افزایش باشد. در ادامه به حوزه‌هایی اشاره می‌کنیم که این ارز بیشترین کاربرد را در آنها دارد:

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) ارز شیبا

می‌توان شیبا اینو را در پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای، با هدف کشت سود، استیکینگ و تامین نقدینگی استفاده کرد. به‌علاوه، ممکن است برخی از پروژه‌های دیفای نیز شیبا را به‌عنوان بخشی از اکوسیستم خود در طرح‌های مختلف بگنجانند.

پروژه‌های اجتماعی شیبا

جامعه شیبا طرح‌هایی مانند شیبا سوآپ که یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است یا توکن بون (Bone) را با هدف نشان دادن خلاقیت و تعهد جامعه راه‌اندازی کرد.

آگاهی و آموزش: شیبا اینو می‌تواند به‌عنوان نقطه ورود برای مبتدیانی در نظر گرفته شود که به‌دنبال آموزش در مورد دنیای ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین هستند. این میم کوین می‌تواند توجه افراد را به خود جلب کرده و آنها را به کشف دنیای پر رمز و راز کریپتو تشویق کند.

کمک‌های خیریه: هرچند این حوزه جزء کاربردهای اصلی شیبا محسوب نمی‌شود، ولی برخی از هولدرها، این توکن را با اهداف بشردوستانه به خیریه‌ها اهدا می‌کنند.

ارز شیبا ارز شیبا

روند پذیرش در شرکت‌های مختلف

یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین موفقیت یک ارز دیجیتال، میزان پذیرش آن توسط یک پلتفرم یا کسب‌وکار دیگر است. وقتی دارایی‌های دیجیتال مورد توجه یک نهاد یا کسب‌وکار خاص قرار می‌گیرد، سرمایه‌گذاران برای خرید آن تمایل بیشتری پیدا می‌کنند. یکی از توکن‌هایی که توانسته است طی چند سال اخیر به کاربردهای خوبی در دنیای واقعی دست پیدا کند، شیبا اینو است. در ادامه به چند مورد از برجسته‌ترین کاربردهای این دارایی اشاره می‌کنیم.

پذیرش شیبا در تسلا

تاثیری که ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا بر ارزهای دیجیتال به‌ویژه میم کوین‌ها داشته است بر هیچ کس پوشیده نیست. شایعه پذیرش شیبا اینو در تسلا عامل مهمی بود که به رشد قیمت این دارایی کمک شایانی کرد. مدتی قبل شایعه شد در کدهای قسمت انتخاب روش پرداخت وبسایت تسلا، نام توکن شیبا اینو دیده شده است. هرچند این گزینه عملاً در دسترس نیست و تاکنون هیچ خبر رسمی از سوی تسلا در این‌باره منتشر نشده است، تاثیر آن بر چشم‌انداز شیبا غیرقابل انکار است. این کمپانی خودروسازی همیشه نگاهی مثبت نسبت به رمزارزها داشته و بارها تلاش کرده است از آنها به‌عنوان جایگزینی مناسب برای پول نقد استفاده کند.

پذیرش شیبا اینو در سینماهای زنجیره‌ای اِی.ام.سی (AMC)

بسیاری از صاحب‌نظران در بازار ارزهای دیجیتال معتقدند پذیرش شیبا اینو در بزرگ‌ترین مجموعه سینمایی جهان یعنی اِی.ام.سی (AMC) نقطه عطف بی‌نظیری در تاریخ شیبا اینو بود. پس از اعلام پذیرش این ارز دیجیتال، مردم می‌توانند هزینه بلیت سینمای خود را با استفاده از رمزارز شیبا اینو برداخت کنند. پذیرش رسمی شیبا در این مجموعه، زمینه ورود آن به کسب‌وکارهای مطرح دنیا را فراهم کرد و باعث افزایش پذیرش این توکن به‌عنوان یک گزینه پرداخت شد.

پذیرش شیبا اینو در شرکت نیو اِگ (Newegg)

پس از اینکه فروشگاه آنلاین لوازم الکتریکی نیواگ ( Newegg) در آذر ماه سال 1400 با انتشار یک توییت مرموز، صفحه رسمی شیبا اینو را تگ کرد و از توسعه‌دهندگان آن خواست به چند سوال پاسخ دهند، حرف و حدیث‌ها درباره پذیرش شیبا (SHIB) به عنوان یک روش پرداخت در این شرکت بالا گرفت. این شایعه وقتی قوت گرفت که مشخص شد این شرکت، دوج کوین را نیز به لیست ارزهای مورد پذیرش خود به عنوان یک گزینه پرداخت  اضافه کرده است.

ارز شیبا ارز شیبا

پیشینه نیواگ در پذیرش رمزارزها در نوع خود بی‌نظیر است؛ چرا که در سال ۲۰۱۴ نیز، به‌عنوان یکی از اولین فروشگاه‌های بزرگی شناخته شد که بیت کوین را برای پرداخت هزینه محصولات خود پذیرفته بود. پس از شیبا اینو رمزارزهای دیگری مثل لایت کوین، اتریوم، استیبل کوین دای و بیت کوین کش و همچنین استیبل کوین‌های پر کاربرد USDCT ،GSDC  وGUSD  به لیست روش‌های پرداخت نیواِگ اضافه شدند.

پذیرش شیبا اینو در گالری اتومبیل وگاس اتو (Vegas Auto)

گالری اتومبیل وگاس اتو (Vegas Auto) در سال ۲۰۱۸ توسط نیک دوسا (Nick Dossa) و اد گبن (Ed Ghaben) به‌عنوان نماینده رسمی خودروهای لوکس در لاس وگاس تاسیس شد. این گالری، شرکت دیگری است که شیبا اینو را در لیست گزینه‌های پرداخت خود قرار داده است. مشتریان می‌توانند خودروهای لوکسی مثل لامبورگینی، استون مارتین، رولزرویس و بنتلی را با پرداخت شیبا از این گالری خریداری کنند. گفتنی است که وگاس اتو برای تسهیل این فرایند پرداخت و البته محافظت از خود در برابر نوسانات قیمت شیبا، با پلتفرم پرداخت‌های آنلاین بیتپی (BitPay) همکاری می‌کند. تراکنش‌های مشتریان این فروشگاه، به‌طور خودکار از طریق پردازشگر این پلتفرم، به صورت آنی به دلار تبدیل می‌شوند.

ارز شیبا ارز شیبا

پذیرش شیبا اینو در پلتفرم گیم‌استاپ (Gamestop)

شاید بتوان گفت یکی از جالب‌ترین موارد پذیرش توکن شیبا که اخیراً اضافه شدن است، کاربرد آن در پلتفرم گیمینگ گیم‌استاپ (Gamestop) باشد. این پلتفرم با پذیرش شیبا به کاربران خود اجازه داد آیتم‌های درون‌برنامه‌ای و بازی‌های داخلی آن را در ازای پرداخت این توکن خریداری کنند. پذیرش شیبا در یک پلتفرم صاحب نام و پر مخاطبی مثل گیم‌استاپ به افزایش محبوبیت این ارز کمک کرد.

پذیرش شیبا اینو در انجمن سرطان آمریکا

از تازه‌ترین موارد استفاده شیبا اینو، پذیرش آن در انجمن سرطان آمریکا است. به‌لطف این همکاری، خیرین از سراسر جهان می‌توانند کمک‌های خود را به شکل این توکن به حساب رمزارزی انجمن واریز کنند. این اقدام یکی از مهم‌ترین کاربردهای شیبا در زمینه اقدامات خیرخواهانه‌ای است که پیش‌تر به آن اشاره کردیم.

آشنایی با متاورس شیبا اینو؛ سرمایه‌گذاری در دنیای دیجیتال

در حالی که ارتش شیبا تلاش می‌کرد سودمندی این توکن را افزایش دهد، تیم توسعه‌دهندگان آن از یک پروژه متاورسی رونمایی کرد. این پروژه واقعیت مجازی که توسط توکن‌های غیرمثلی (NFT) پشتیبانی می‌شود، به کاربران اجازه می‌دهد قطعاتی از زمین‌های دیجیتال را با استفاده از اتریوم (ETH) یا مقدار معادلی از توکن‌های شیبا خریداری کنند.

ارز شیبا ارز شیبا

به گفته این تیم، هدف از ایجاد این پروژه، ساخت یک محیط سرگرم کننده، همه جانبه و تعاملی است که در آن کاربران بتوانند به کاوش، کسب درآمد غیرفعال و جمع‌آوری منابع درون بازی بپردازند. مهم‌تر از همه، این پروژه متاورسی به کاربران اجازه می‌دهد پروژه‌های شخصی خود را در این بستر توسعه داده و راه‌اندازی کنند. طبق اعلام این تیم، در مجموع، 100595 قطعه زمین در پروژه SHIB: The Metaverse وجود دارد. هر یک از این قطعات زمین در چند ردیف خیابان با نام‌های مرتبط با شیبا اینو قرار گرفته‌اند. به‌علاوه، یک منطقه انحصاری از این متاورس دراختیار دارندگان NFTهای شیبوشی قرار خواهد گرفت که به “محله شیبوشی” معروف است.

اکوسیستم شیبا اینو فرصتی برای سرمایه گذاری

شیبا اینو (Shiba Inu) به‌عنوان یک توکن غیرمتمرکز بر بستر شبکه بلاکچین اتریوم شروع به کار کرد و در مدت کوتاهی به محبوبیتی دست یافت که در نوع خود کم‌سابقه بود. ما در این مقاله تلاش کردیم توضیح  دهیم که ارز شیبا چیست و اکوسیستم بی‌نظیر آن چه فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری دراختیار شما قرار می‌دهد. گسترش روزافزون محبوبیت این توکن باعث شده است به عنوان یک گزینه پرداخت در پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای مختلف مثل انجمن سرطان آمریکا یا مجموعه سینماهای AMC مورد پذیرش قرار گیرد. این توکن به‌لطف وجود طرفداران وفادار خود که با نام ارتش شیبا شناخته می‌شوند، توانسته است به جایگاه ویژه‌ای در بازار کریپتو و به‌طور خاص در میان میم کوین‌ها دست پیدا کند.

برچسب‌ها:

نظر شما