شناسهٔ خبر: 67595466 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چهارمحال و بختیاری صادرکننده تخم ماهی قزل‌آلا به کشور‌های اوراسیا چهارمحال و بختیاری صادرکننده تخم ماهی قزل‌آلا به کشور‌های اوراسیا

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: برای نخستین بار در کشور تخم ماهی قزل‌آلا از یک واحد پرورش ماهی استان فرآوری و راهی بازار کشور‌های اوراسیا شد.

صاحب‌خبر -

آقای اسدی اظهار داشت: تخم ماهی قزل‌آلا یا خاویار نارنجی یکی از مغذی‌ترین و محبوب‌ترین مواد خوراکی است. این ماده پروتئینی اگر چه خاویار محسوب نمی‌شود، اما به علت میزان بالای ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و اسید‌های چرب، خواص بسیار زیادی دارد و موجب تقویت بدن می‌شود.

وی افزود: پیش از فراوری تخم ماهی قزل‌آلا، این ماده پروتئینی به صورت ضایعات از چرخه مصرف خارج می‌شد، اما با دانش فنی متخصصان و دامپزشکان استان، این محصول برای نخستین بار در کشور فراوری و صادر شد.

اسدی اضافه کرد: در حال حاضر مقصد صادراتی این ماده پروتئینی، کشور‌های اوراسیاست که با توسعه این واحد پرورش ماهی، صادرات تخم ماهی قزل‌آلا از استان افزایش پیدا می‌کند

نامدار ملک‌پور مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این استان قطب تولید ماهیان سردآبی است، گفت: صادرات خاویار طلایی (تخم ماهی قزل‌آلای رنگین کمان) برای نخستین بار در کشور به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از این استان انجام شد.

وی افزود: تولید ماهیان سردابی در استان از ۲۵ هزار و ۴۰۰ تن سال ۱۴۰۱ به بیش از ۳۳ هزار تن معادل ۳۰ درصد افزایش یافت.

بیشتر بخوانید

ملک پور اضافه کرد: در این مدت صادرات ماهی قزل‌آلای رنگین کمان افزایش پیدا کرد و افزون‌بر هشت هزار تن ماهی در استان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم صادر شد.

وی گفت: سال گذشته افزون‌بر سه هزار نفر به‌صورت مستقیم و بیش از ۶ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم در حوزه شیلات چهارمحال و بختیاری مشغول به کار شدند که ۲۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد داشته است.

ملک‌پور بیان داشت: در این مدت برای نخستین بار در استان افزون‌بر ۸۰ کیلوگرم جلبک تولید شد.

وی یادآور شد: در سال گذشته ۹۰ میلیارد ریال اعتبارات عمرانی از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای استان جذب شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از سه برابر رشد پیدا کرد.

ملک‌پور تصریح کرد: در این مدت تولید بچه ماهی در مزارع تکثیر و تفریق قزل رنگین‌کمان از ۳۳ میلیون قطعه در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴۳ میلیون قطعه افزایش یافت.

وی ادامه داد: در سال گذشته افزون‌بر ۸۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در چهارمحال و بختیاری تولید شد که نسبت به سال قبل از آن ۲ برابر بود.

نظر شما