شناسهٔ خبر: 67594660 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صیانت از «حق‌الناس»؛ ره یکساله که در ۵۰ روز طی شد

تهران- ایرنا-در مدت کمتر از ۵۰ روز و مطابق موعد تعیین شده در قانون اساسی دو انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار شد که دولت سیزدهم در این مسیر تمام تلاش خود را برای برگزاری انتخاباتی سالم، شفاف و رفابتی بکار گرفت، به گونه ای که جریان‌ها و فعالان سیاسی نسبت به اهمیت و تأثیر مثبت عملکرد دولت اذعان داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، «همه گروه‌های سیاسی با نامزدهایی که دارند آمده‌اند تا یک روز باشکوه برای ملت ایران رقم بزنند» اینها بخشی از سخنان آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی بود که در روز یازدهم اسفند ماه ۱۴۰۲ هنگامی که در نخستین ساعات آغاز فرآیند دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در محل ستاد انتخابات کشور رای خود را به صندوق انداخت، مطرح کرد.

رئیس‌جمهور شهید همچنین با تاکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: «رای مردم برای دولت «حق الناس است و همه مجریان و ناظران دولت وظیفه دارند در صیانت از آرای ملت، اهتمام ویژه داشته باشند.»

اما این جملات آیت‌الله رئیسی فقط کلماتی نبود که در روز انتخابات جاری شده باشد بلکه راه و رسم میراثی بود که از وی بر جای ماند و تبلور آن را در برگزاری پنج دوره انتخابات (۲ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، یک دوره انتخابات خبرگان رهبری و ۲ دو دوره انتخابات ریاست جمهوری) در نهایت صحت، سلامت و امنیت و در مدت زمان کمتر از ۴ ماه شاهد بودیم.

تبلور همت و تلاش دولت سیزدهم در برگزاری انتخابات آزاد و شفاف ریاست جمهوری در دو جمعه پیاپی را می‌توان در بیانات رهبر انقلاب نیز مشاهده کرد؛ وقتی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام خود به رئیس‌جمهور منتخب، اظهار داشتند: مسئولان محترم برگزاری انتخابات، با شتاب لازم و امانت کامل، وظائف خود را انجام دادند، و مردم عزیز، با احساس مسئولیت به میدان آمدند و صحنه‌ئی گرم و پرشور آفریدند و صندوق های انتخاباتی را در دو مرحله با بیش از ۵۵ میلیون رأی انباشتند.

رهبر انقلاب همچنین در بخشی از سخنان خود و در آخرین دیدار با دولتمردان سیزدهم که روز یکشنبه -۱۷ تیرماه ۱۴۰۳- انجام شد، دولت سیزدهم را دولت «کار و امید و حرکت» خواندند و بار دیگر از تلاش مسئولان دولتی و وزارت کشور در برگزاری خوب و بدون حادثه انتخابات صمیمانه تشکر و تاکید کردند که انتخابات به «بهترین وجه» برگزار شد. توصیف و تقدیری که به سادگی به دست نیامد و در شرایطی رقم خورد که به گفته «محمد مخبر» سرپرست نهاد ریاست جمهوری، کار یک ساله در ۵۰ روز انجام شد، آن هم در شرایطی که دولت سیزدهم پشتوانه معنونی و ملت ایران عزیز جمهور خود را از دست داده بودند و به هر ترتیب بار غم و فقدان ایشان بر شانه‌های همه احساس می‌شد.

«محمد مخبر» علی رغم تمام پیگیری‌ها و درخواست‌ها از سوی افراد و جریانات سیاسی ترجیح داد که پس از مصیبت سنگین فقدان رئیس جمهور شهید، با تمرکز کامل بر مسئولیت خطیر خود به عنوان سرپرست ریاست جمهوری، نه تنها خود بلکه هیات دولت را از جنجال‌ها و کشمکش‌های انتخاباتی دور نگه دارد و مجموعه دولت به صورت تمام و کمال جانب انصاف و بی‌طرفی را حفظ کرد.

محمد مخبر بارها با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه هر «رای» حق الناس است، تصریح کرد: دولت و برگزارکننده انتخابات حق الناس را به طور کامل صیانت خواهند کرد و این بجز با بی طرفی، امکانپذیر نیست.

و البته با نگاهی به اظهارنظرهای طرف‌های انتخاباتی، روشن می‌شود دولت علاوه بر بسیج همه امکانات دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و به موازات آن فعال کردن شبکه مردمی نظارت، اصل بی طرفی و انصاف را به صورت تمام و کمال رعایت کرده و انتخاباتی در نهایت صحت و سلامت برگزار شد.

بی دلیل نبود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با دولتمردان سیزدهم، هم بخاطر همراهی با دولت سه‌ساله شهید رئیسی و هم به علت اداره «انصافاً خوب» امور اجرایی کشور بعد از شهادت رئیس‌جمهور تشکری ویژه از سرپرست ریاست جمهوری داشته و از اقدامات مخبر به عنوان یک الگو یاد کردند.

نظر شما