شناسهٔ خبر: 67594388 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

در شمال غزه چه خبر است؟/ اذعان رژیم صهیونیستی به قدرت حزب الله

طی ماه های اخیر روزانه چند بار رسانه ها خبر می دهند که حزب الله یک هدف مهم دیگر از رژیم صهونیستی که یک پایگاه مهم این رژیم زیر آتش و موشک گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، جنگ در مرز لبنان از هشتم اکتبر ۲۰۲۳ به مدت هشت ماه است که بین ارتش رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت ادامه دارد، این جنگ شاید در شمال غزه نمود بیشتری دارد، از زمان آغاز عملیات حزب‌الله در مرزهای جنوبی خود، این گروه توان بالایی در هدف قرار دادن مواضع رژیم صهیونیستی نشان داده و به واقع یک جبهه اساسی را در مقابل تل آویو گشوده است.

یک روز بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی، یعنی در هشتم اکتبر ۲۰۲۳، جنبش حزب‌الله لبنان به عنوان جزئی از محور مقاومت حملات خود علیه مواضع ارتش صهیونیستی را آغاز کرد. در ابتدا این حملات بیشتر متمرکز بر هدف قرار دادن واحدهای ارتش، پست‌ های دیده‌ بانی مرزی، مراکز شنود رژیم صهیونیستی در نزدیک مرز لبنان و از این قبیل اهداف بود. اما در ادامه اهداف وسیعی در عمق خاک شهرهای شمالی در حیفا و اشدود نیز هدف قرار گرفت.

حزب الله ۱۰۵ سایت نظامی را هدف قرار داده و موفق به انهدام ۶۹ سامانه ارتباطی، ۱۴۰ دوربین نظارتی و ۱۷ سیستم پارازیت شده است. نیروهای حزب الله همچنین توانستند ۳۳ رادار و ۲۷ سامانه اطلاعاتی را منهدم کنند و یک پهپاد را سرنگون کنند. در نتیجه عملیات مقاومت ۲۸ شهرک تخلیه و حدود ۸۰ هزار شهرک نشین به داخل فلسطین اشغالی آواره شدند.

امروز روزنامه عبری‌ زبان «معاریو» به نقل از رونین مارلی، رئیس شورای شهرک «نهاریا» تاکید کرد: راکت‌ باران و شلیک مستمر پهپادها در شمال «بزرگترین فاجعه‌ ای است که اسرائیل از زمان شکل‌ گیری به خود دیده است.»مارلی افزود: این روند دیوانه‌ وار ادامه دارد و من معتقدم اسرائیل در مسیر از دست دادن الجلیل قرار دارد.

ایتان داویدی، رئیس شورای شهرک‌ «مرگلیوت» هم تاکید کرد: کسی که تحولات در اینجا را مدیریت می‌ کند نصرالله است و ما به روند رخدادها که او برای ما تعیین می‌ کند پایبند هستیم. داویدی افزود: او آتش می‌ گشاید و ما پاسخ می‌ دهیم، اگر نصرالله کاری نکند، ما حمله نخواهیم کرد.

این در حالی است که روزنامه هاآرتص هم درخصوص وضعیت کریات شمونه گزارش داد: تقریباً یک ماه از آتش‌ سوزی عظیم چند هکتار در رشته کوه رامیم می‌ گذرد، اما بوی آتش و دود هنوز در هوای این منطقه می‌پیچد.

هاآرتص افزود: شهرک کریات شمونه به شهر ارواح تبدیل شده است، چراغ‌ های راهنمایی خاموش شده‌ اند تا رانندگان بتوانند به محض روشن شدن آژیرها به سرعت فرار کرده و مخفی شوند.

آن گونه که گزارش اندیشکده CSIS نشان می‌ دهد به طور کلی استراتژی حزب‌ الله علیه دشمن صهیونیستی استفاده از راکت‌ ها به عنوان سلاح تهاجمی همراه با پیاده نظام سبک و واحدهای ضد زره برای دفاع از مواضع خود در جنوب لبنان است.

فیصل عبدالساتر تحلیلگر سیاسی لبنانی درباره حملات حزب‌ الله از اکتبر ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ معتقد است که «حزب‌ الله در این حملات بیشتر این هدف را دنبال می‌ کند که پیام خاصی را به دشمن اسرائیلی منتقل نماید و آن این بود که این حملات تنها بخشی از آنچه ما داریم است و در صورت نیاز می‌ توانیم بیشتر ضربه بزنیم.»

مقامات ارتش صهیونیستی اذعان دارند که موشک‌ های حزب‌ الله برای تأثیرگذاری مطلوب، از فاصله ۵ تا ۸ کیلومتری به سمت اهداف شلیک می‌ شوند. با این حال حزب‌ الله همواره به دلیل جلوگیری از متحمل کردن خسارت انسانی، تهاجم خود را از سطح مشخصی بالاتر نبرده است.

در این چارچوب حزب‌الله برای پیشگیری از وقوع تلفات انسانی بیشتر، نیروهای خود را در فواصل ۲۰ الی ۳۰ کیلومتری از مرز با شهرک‌ های صهیونیستی مستقر کرده است.

نظر شما