شناسهٔ خبر: 67593656 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان مطرح کرد

شناسایی مستعدان دستگاه‌های دولتی و خصوصی و حمایت از آنها

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه شناسایی نخبگان و مستعدان دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی یکی از ملزومات امروز کشور است، گفت: بنیاد ملی نخبگان آمادگی دارد بر مبنای نظام شایستگی سازمان‌ها، افراد مستعد و نخبه شاغل در آنها را شناسایی کند. این مهم نقش بسزایی در افزایش بهره‌وری خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سید سلمان سید افقهی در نشست مشترک با محسن احمدی، مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به تنوع حوزه‌های استعدادی و نخبگانی، گفت: بسیاری از نخبگان و مستعدان کشور در فرایندهای مختلفی مانند کنکور سراسری و امثال آن شناسایی نمی‌شوند، چراکه حوزه‌های استعدادی آنان اقتضائات خاص خود را دارد. به عنوان نمونه، استعداد مهارتی را نمی‌توان در رقابتی مانند کنکور سراسری شناسایی کرد؛ به همین دلیل بخش زیادی از استعدادهای کشور فرصت ظهور و بروز هدفمند پیدا نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شناسایی نخبگان و مستعدان دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی یکی از ملزومات امروز کشور است، افزود: بنیاد ملی نخبگان آمادگی دارد بر مبنای نظام شایستگی سازمان‌ها، افراد مستعد و نخبه شاغل در آنها را شناسایی کند. این مهم نقش بسزایی در افزایش بهره‌وری خواهد داشت.

استقرار نظام گزینش اصلح

سید افقهی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از افراد شاغل در دولت خوش‌فکر، توانمند و باسواد هستند، ادامه داد: متاسفانه تعداد زیادی از این دسته به دلایل متعدد فرصت رشد پیدا نمی‌کنند.

وی با اشاره به سند راهبردی کشور در امور نخبگان، یکی از وظایف بنیاد ملی نخبگان را استقرار نظام گزینش اصلح عنوان و اظهار کرد: این مهم سبب می‌شود بهترین افراد در جایگاه‌های شغلی مختلف قرار بگیرند و بتوانند منشأ اثر باشند. بر همین اساس، بنیاد ملی نخبگان کارگزاری‌های منابع انسانی تخصصی را ایجاد می‌کند تا فرایند گزینش اصلح را در دستگاه‌های اجرایی نهادهای دولتی و غیردولتی نهادینه کند. به عبارت بهتر، بنیاد ملی نخبگان قصد دارد نخبگی را در سطوح مختلف جامعه افزایش دهد که البته با توجه به تنوع عرصه‌ها پیاده‌سازی این مهم نیازمند تنوع در رویکردها است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: این بنیاد آمادگی دارد بنا به نیازهای موجود در سازمان‌های مختلف، برای تصدی هر پست سازمانی فرد نخبه معرفی کند. بر همین اساس، طی فراخوان سوم جذب نخبگان بیش از ۲۷ هزار نفر ثبت‌نام نهایی انجام دادند که از این تعداد ۴۰۰۰ نخبه برای استخدام در دولت در فرایندها قرار گرفتند. قطعاً بخش زیادی از این تعداد ثبت‌نامی می‌توانند و علاقه‌ دارند در بخش خصوصی نیز منشأ اثر باشند.

شناسایی نخبگان شاغل در دستگاه‌ها و حمایت از آنها

سید افقهی ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان طبق آیین‌نامه پایش و نگهداشت نخبگان در دستگاه‌های اجرایی موظف به شناسایی نخبگان شاغل در هر دستگاه و حمایت از آنان است. بر همین مبنا، کانون‌های ارزیابی معتمدی ایجاد شده تا بتوانند با گزینش تخصصی، نخبگان و مستعدان شاغل در هر دستگاه را به جایگاه‌های شغلی مرتبط وصل کنند. این راه کوتاه‌ترین مسیر برای نخبه‌یابی در دولت و بخش خصوصی است.

سید افقهی اضافه کرد: برای نیل به این هدف، دوره‌های آماده‌سازی نیز برای افراد برگزار خواهد شد تا فرد به توانمندی کافی برای اثرگذاری در پست مدنظر در لایه‌های مختلف مدیریتی و کارشناسی برسد.

وی یادآور شد: این کانون‌های ارزیابی افراد را در سه سطح نخبگی، خبرگی و برجستگی سطح‌بندی می‌کنند. در این فرایند، نخبه فردی است که مدارک علمی بالایی دارد، اما برای اثرگذاری باید دوره توانمندسازی ۴۰ روزه را پشت سر بگذارد. خبره فردی‌ است که علاوه بر نخبگی، تجربه میدانی هم دارد که این دسته از افراد در دوره‌های هفت روزه شرکت خواهند کرد. سطح برجستگی نیز شامل افرادی است که در کنار نخبگی و خبرگی، در مقیاس ملی نیز منشأ اثر بوده‌اند. این افراد نیز در یک دوره سه روزه به صورت فشرده شرکت خواهند کرد. در کنار این موارد، افراد شناسایی‌شده در شبکه نخبگانی در کنار نخبگان کشور قرار خواهند گرفت و با محوریت مسائل و چالش‌های موجود با هدف تجمیع نظرات و بازخورد ایده‌ها، در میز خبرگانی حضور پیدا می‌کنند. نکته مهم اینکه نخبگی، خبرگی و برجستگی منوط به تداوم فعالیت‌های فرد است.

سید افقهی با اشاره به بروز چالش مهاجرت نخبگان نیز گفت: اشتغال استعدادها در جایگاه نخبگانی در دستگاه‌های دولتی و خصوصی می‌تواند سبب ماندگاری در کشور شود.

اجرای طرح مسیر نخبگانی

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: همین نگاه سبب طراحی و اجرای طرح مسیر نخبگانی شد؛ طرحی که در آن فرد مستعد برتر تحت هدایت یک استاد راهبر، هم از تسهیلات اعطایی بهره‌مند می‌شود و هم می‌تواند ضمن گذراندن دوره‌های متنوع، به توانمندی لازم برای نقش‌آفرینی در محیط واقعی صنعت و جامعه برسد. هدایت این فرد به سمت جایگاه شغلی خاص و طراحی فرایندها برای رسیدن او به این جایگاه شغلی، به نوعی ایجاد انسجام در نیروی انسانی است؛ البته این مهم اگر در دوره کارشناسی ارشد مورد توجه قرار بگیرد، نتیجه بهتری خواهد داشت؛ چراکه این دوره تحصیل بسیار کوتاه است و فرد می‌تواند ضمن گذراندن دوره‌های توانمندسازی، در شرکت و نهاد میزبان نیز مشغول به کار شوند.

سید افقهی با اشاره به ضرورت افزایش نقش نخبگان در حل مسائل موجود، یادآور شد: دستگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی می‌توانند مسائل خود را به بنیاد ملی نخبگان ارجاع دهند تا از طریق به‌کارگیری ظرفیت شبکه نخبگان، راهکارهای علمی و عملیاتی برای حل آنها استخراج شود؛ البته در این مسیر شرکت‌های کوچک و نوپایی نیز ایجاد خواهند شد که به تدریج در برخی از موارد حتی می‌توانند به اکوسیستم شرکت اصلی متصل شوند. علاوه بر آن می‌توان حول مسائل موجود، جایزه‌های ملی نیز تعریف کرد تا با ایجاد یک فضای رقابتی، نخبگان حول چالش‌ها به رقابت بپردازند.

به نقل از بنیاد ملی نخبگان، در این نشست محسن احمدی، مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان نیز ضمن بیان ماموریت های این صندوق برای همکاری با بنیاد ملی نخبگان اعلام آمادگی کرد و در پایان مقرر شد، تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد ملی نخبگان و صندوق فرهنگیان آماده شود و به امضای طرفین برسد.

انتهای پیام
 

نظر شما