شناسهٔ خبر: 67592879 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

علائم تب دنگی چیست؟ + اینفوگرافی

بیماری دنگی که این روزها شیوع آن سرعت گرفته است، رفته رفته ایرانی‌ها را نگران کرده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

معاون درمان وزارت بهداشت در حالی از افزایش موارد تب دنگی در کشور خبر داد که گفته می‌شود یک تا سه درصد موارد ابتلا به تب دنگی منجر به فوت می‌شود.

طبق اعلام معاون درمان وزارت بهداشت، از ۲۰۰ نفری که با علائم شدید استخوان درد و تب بالای ۴۰ درجه به مراکز درمانی مراجعه کردند، ۶۳ نفر آزمایش آنها مثبت شده و هنوز جواب آزمایش برخی نیامده است، عمده این افراد مسافرینی بودند که از کشورهای حاشیه خلیج فارس بازدید کرده‌اند.

بیماری تب دانگ یا دِنگی یک بیمار ویروسی است که از گزش پشه آئدس ایجاد می‌شود. به شرطی که این پشه قبلا فردی را که ویروس این بیماری را داشته نیش زده باشد و بر اثر گزش افراد، ویروس این بیماری را به فرد دیگر منتقل کند. در غیر این صورت گزش این پشه به تنهایی خطری ندارد.

به گفته متخصصین یکی از مهمترین علائم این بیماری تب شدید است، به همین علت به این بیماری تب استخوان شکن هم می‌گویند.

اگرچه این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیر و استوایی دیده می‌شود اما انتقال پشه آئدس به کشورهای دیگر باعث گسترش این بیماری به بیش از ۱۱۰ کشور در دنیا از جمله در اروپا شده است.

تب دنگی

این بیماری در ۷۵ درصد افراد بدون علامت است، در ۲۵ درصد مبتلایان علامت‌دار می‌شود و تنها ۵ درصد از مبتلایان به نوع وخیم و شدیدِ این بیماری مبتلا می‌شوند که در صورت عدم مراجعه به موقع، انجام نشدن درمان مناسب و عدم شناساییِ سریع می‌تواند کشنده باشد. 

به گفته پزشکان، با توجه به اینکه بیماری تب دنگی درمان قطعی ندارد، از درمان‌های حمایتی و نگهدارنده استفاده می‌شود، یعنی با کاهش تب و دادن مایعات سعی می‌شود بیماری کنترل شود.

منبع: خبر فوری

نظر شما