شناسهٔ خبر: 67592565 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سرپرست تیم اعزامی رباتیک دانشگاه خاتم:

ربات انسان نمای ایرانی به مسابقات اعزام می‌شود

مهتاب چابوک

سرپرست تیم اعزامی رباتیک دانشگاه خاتم جزئیات برگزاری مسابقات جهانی ربوکاپ ۲۰۲۴ هلند و اعزام ربات انسان نمای ایرانی pepper را تشریح کرد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالله شمیسا سرپرست تیم اعزامی رباتیک دانشگاه خاتم به مسابقات جهانی ربوکاپ ۲۰۲۴ هلند در نشست خبری و بازدید از ربات انسان نمای pepper اظهار کرد: این نشست به مناسبت مسابقات جهانی ربوکاپ هلند که قرار است برگزار شود تشکیل شده است؛ دانشگاه خاتم با رویکرد جدید یک دهه خود، تلاش دارد نسل جدید را با نسل جدید از دانشگاه ها و فعالیت های به روز جامعه آشنا کند.

وی افزود: رویکرد این دانشگاه و دانشگاه های دیگر در زمینه ربات، داشتن نقش موثرتری در فناوری و ارتباط با صنعت، توسعه و تعامل به وجود آمده در دانشگاه است که این امر نیاز به سرمایه‌گذاری‌هایی در این راستا در زمینه ساختارسازی و تشکیل تیم‌های پیشرو دارد.

شمیسا ادامه داد: در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک باید بگویم که این مرکز در دانشگاه تشکیل شده و تیم رباتیک دانشگاه از سال ۹۷ شروع به فعالیت کرده است. در سال ۲۰۲۱ نیز در این مسابقات شرکت داشتیم که امسال نیز در این مسابقات شرکت مجدد خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اهمیت مسابقات اضافه کرد: تیم های مختلف تلاش برای شرکت در این مسابقات دارند ما نیز تلاش داریم تیم خود را آماده شرکت در این مسابقات کنیم.

شمیسا با اشاره به اینکه مسابقات در ۱۵ لیگ برگزار می شود بیان کرد: با تمام محدودیت های ربات از نظر سخت افزاری، نرم افزاری و پردازشی، این ربات تناسب اندامی شبیه انسان دارد و هنر دوستان ما این است که با این شرایط در مسابقات شرکت موثر داشته باشند.

به گفته وی، بیش از ۵۰ هزار شرکت کننده و ۳۰۰ تیم از کشورهای مختلف در این مسابقات حضور دارند.

شمیسا اظهار کرد: ترویج فناوری های نوین رباتیک و هوش مصنوعی و ایجاد بستری برای تبادل دانش و تجربه بین محققان و دانشجویان از جمله اهداف برگزاری این مسابقات است.

گفتنی است ربات Pepper به عنوان یکی از پیشرفته ترین ربات های انسان نما در سطح جهان شناخته می شود، که یک ربات اجتماعی است و طراحی شده تا با انسان ها تعامل کند و قادر به تشخیص چهره، احساسات و برقراری ارتباط با کاربران از طریق صدا و حرکات است.

براساس این گزارش مسابقات جهانی ربوکاپ ۲۰۲۴ هلند در روزهای ۲۷ تا ۳۱ تیرماه (۱۷ تا ۲۱ جولای) و با حضور بیش از ۳۰۰۰ دانشجوی فنی از ۴۵ کشور جهان برگزار می شود.

نظر شما