شناسهٔ خبر: 67592311 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

نفت ارزان از روس‌ها، روابط نزدیک با غربی‌ها

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: نارندرا مودی، نخست وزیر هند،  وارد مسکو شد تا سیاست حفظ روابط دیرینه با روسیه در عین ایجاد روابط امنیتی نزدیکتر با غرب را عملی سازد.
این نخستین سفر مودی به مسکو از زمانی است که روسیه جنگ را در اوکراین آغاز کرد. همچنین این نخستین سفر خارجی او پس بازگشت به قدرت در انتخابات ماه گذشته و فتح کرسی رهبری پرجمعیت‌ترین کشور جهان است.
مودی گفت: «مشتاقانه منتظر بررسی همه زمینه‌های همکاری دوجانبه با دوستم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌ها در مورد مسائل مختلف منطقه‌ای و جهانی هستم. ما به دنبال ایفای نقش حمایتی برای منطقه‌ای دارای صلح و با ثبات هستیم.»
مسکو همچنان یکی از تأمین‌کننده‌های کلیدی نفت و تسلیحات ارزان قیمت برای هند است، اما دوری کرملین از غرب و شکوفایی روابطش با پکن بر شراکت دیرینه‌اش با دهلی نو نیز تأثیر گذاشته است.قدرت‌های غربی نیز در سال‌های اخیر روابط خود را با هند به‌عنوان سنگری در برابر چین و نفوذ فزاینده آن در آسیا-اقیانوسیه حفظ کرده‌اند، اما همزمان این کشور را برای فاصله گرفتن از روسیه تحت فشار قرار می‌دهند.دهلی نو و کرملین از زمان جنگ سرد روابط نزدیک خود را حفظ کرده‌اند و روسیه برای مدتی طولانی بزرگترین تأمین‌کننده تسلیحات هند بود. اما جنگ اوکراین منابع تسلیحاتی روسیه را کاهش داده و هند را مجبور کرده است که به منابع دیگری برای تأمین اسلحه، از جمله توسعه صنعت دفاعی خودش توجه کند.بر اساس گزارش مؤسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، سهم روسیه از صادرات اسلحه به هند در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.در عین حال، هند به خریدار عمده نفت روسیه تبدیل شده و بازار صادراتی بسیار مورد نیاز مسکو را پس از قطع ارتباط با خریداران سنتی در اروپا فراهم کرده است. این امر به شکل چشمگیری روابط انرژی را تغییر داده است، به طوری که هند میلیاردها دلار صرفه‌جویی کرده و در عین حال خزانه جنگ مسکو را تقویت می‌کند.بر اساس داده‌های ردیابی کالا که توسط مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک جمع‌آوری شده است، واردات ماهانه نفت خام روسیه در هند در ماه مه هشت درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح از ژوئیه ۲۰۲۳ رسید.اما این امر همچنین به افزایش کسری تجاری هند با روسیه به کمی بیش از ۵۷ میلیارد دلار در سال مالی منجر شده است.
نبرد روسیه با اوکراین برای هند هزینه انسانی نیز داشته است. دهلی نو در ماه فوریه اعلام کرد که کرملین را تحت فشار قرار داده تا برخی از شهروندان خود را که برای «کارهای پشتیبانی» به عضویت ارتش روسیه در آمده‌اند، به کشورشان برگرداند.بنا بر برخی گزارش‌ها، روسیه این شهروندان هندی را به اجبار به جنگ اوکراین فرستاده و شماری از آنها در جبهه نبرد کشته شده‌اند.
مودی آخرین بار در سال ۲۰۱۹ از روسیه بازدید کرد و دو سال بعد‌ از آن و چند هفته قبل از آغاز حمله روسیه به اوکراین، میزبان پوتین در دهلی نو بود.
هند از آن زمان از محکومیت صریح روسیه طفره رفته و از رأی دادن به قطعنامه‌های انتقادی سازمان ملل علیه مسکو خودداری کرده است.
تعمیق روابط مسکو با چین نیز باعث نگرانی غرب شده است.آمریکا و اتحادیه اروپا چین را به فروش قطعات و تجهیزاتی که صنعت نظامی روسیه را تقویت کرده متهم می‌کنند، اتهامی که پکن به شدت آن را رد می‌کند.چین و هند رقبای سرسختی هستند که بر سر نفوذ راهبردی هر چه بیشتر در سراسر آسیای جنوبی با یکدیگر رقابت می‌کنند. هند که به همراه آمریکا، ژاپن و استرالیا عضو گروه «کواد» است، خود را در برابر قاطعیت فزاینده چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه می‌بیند.
مودی قرار است پس از روسیه به اتریش برود. از زمان سفر ایندیرا گاندی در سال ۱۹۸۳، این نخستین سفر، نخست وزیر هند به پایتخت اتریش خواهد بود.

 

برچسب‌ها:

نظر شما