شناسهٔ خبر: 67591990 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

‌ آنچه باید از از پشه آئدس و بیماری تب دنگی بدانیم

زهرا عسگری

پشه «آئدس» معروف به ببر آسیایی، یکی از پشه‌های رایج در مناطق استوایی جهان است، به ویژه در مناطق آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی و سایر کشورهای این منطقه است. این پشه به عنوان یک ناقل بیماری‌های خطرناک و کشنده شناخته شده است.

صاحب‌خبر -

در این مجال مطالبی درباره پشه آئدس و بیماری تب دانگی از زبان مسلم رخ، کارشناس مباره با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز می‌خوانیم.

یکی از بیماری‌های مهمی که در اثر این پشه منتقل می‌شود، تب دنگی Dengue Fever)) است؛ تب دنگی یکی از بیماری‌های واگیرداری است که در بسیاری از کشورها شیوع دارد و می‌تواند به تلفات انسانی منجر ‌شود.

پشه آئدس به دلیل ویژگی‌های خاص خود، مثل سرعت گسترش و تکثیر سریع، مقاومت به حشره‌کش‌ها و توانایی سازگاری با محیط ‌های شهری و روستایی، به یک تهدید جدی در حوزه بهداشت عمومی تبدیل شده است.

شیوع بیماری‌هایی که در اثر این پشه منتقل می‌شود، باعث افزایش نگرانی‌ها در جوامع محلی و جهانی شده است؛ مقابله با این تهدید بهداشتی نیازمند شناخت دقیق ‌تر درباره بیولوژی و رفتار این پشه است.

تب دنگی (Dengue Fever)

این بیماری با نام‌ «تب استخوان‌شکن» هم شناخته می‌شود و عامل انتشار آن پشه «آئدس» است؛ بیماری تب دنگی خفیف، باعث تب شدید و علائم شبیه آنفلوآنزا می‌شود، اما در موارد شدیدتر می‌تواند خطرناک‌تر باشد و زندگی فرد را تهدید کند.

ویروس از پشه آلوده به انسان منتقل می‌شود؛ یک پشه فردی را که به ویروس دنگی آلوده است، مورد خونخواری قرار می‌دهد و وقتی پشه شخص دیگری را می‌گزد، بدین ترتیب ویروس منتقل می‌شود؛ ممکن است فرد بیش از یک بار به این بیماری مبتلا شود که اغلب بار دوم خطرناک‌تر است و شاید علائم خود را شدیدتر نشان دهد.

درمان تب دنگی

تاکنون هیچ داروی خاصی برای درمان تب دنگی به تایید نرسیده است؛ بهترین راه پیشگیری از بیماری تب دنگی، جلوگیری از گزش پشه‌های آلوده است، به‌ ویژه اگر در منطقه گرمسیری زندگی می‌کنید یا به آنجا سفر کرده‌اید، این موضوع اهمیت بیشتری دارد؛ این پشه در طول روز نیش می‌زند و بیشترین زمان نیش ‌زدن آن، دو ساعت بعد از طلوع آفتاب و دو ساعت قبل از غروب آفتاب است.

راهکارهای پیشگیری از ابتلا به تب دنگی

- در داخل منزل از مواد دافع حشرات استفاده کنید.

- آب گلدان‌ها را هر روز عوض کنید و داخل آن‌ها را بشویید.

- هنگام خروج از منزل از لباس‌های رنگ روشن آستین بلند استفاده کنید.

- پرده‌های درب و پنجره را طوری قرار دهید که از ورود پشه‌ها به داخل جلوگیری شود.

- برای کاهش جمعیت پشه‌ها، باید مکان‌هایی که در آن پشه‌ها تولید مثل می‌کند را از بین برد؛ این مکان‌ها شامل لاستیک‌های قدیمی، قوطی های کنسرو یا گلدان‌هایی است که امکان جمع شدن آب در آن وجود دارد.

- آبخوری پرندگان و ظروف آب حیوانات خانگی را به طور منظم عوض کنید.

تشخیص تب دنگی

نشانه‌های تب دنگی به برخی بیماری‌های دیگر، مانند تب حصبه، مالاریا، آنفلوآنزا، کرونا شبیه است و این امر گاهی می‌تواند تشخیص دقیق را به تاخیر بیندازد.

در صورت بروز علائم بیماری توصیه می‌شود ضمن مراجعه به پزشک، علائم و سابقه پزشکی و زمان مسافرت خود را به پزشک اعلام کنید؛ همچنین می‌توان برای تشخیص دقیق‌تر بیماری به مرکز بهداشت شهدای انقلاب، واقع در بلوار سیبویه مراجعه و یا با شماره ۳۷۳۸۹۱۱۵ تماس بگیرید.

انتهای پیام

نظر شما