شناسهٔ خبر: 67591929 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

احتمال اقدام کره جنوبی برای ساخت سلاح اتمی

یک سیاستمدار برجسته کره جنوبی درخواست کرد تا در بحبوحه تنش‌های فزاینده با همسایه شمالی خود، دولت سئول باید خود را به سلاح هسته‌ای مسلح کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ نا کیونگ وون، یک سیاستمدار کره جنوبی، که به عنوان یکی از نامزدهای پیشتازبرای رهبری اپوزیسیون رسمی این کشور معرفی می شود، به کشورش پیشنهاد کرد: باید هم اکنون در مدت کوتاهی برای تولید سلاح‌های هسته‌ای آماده شود.

کیونگ وون در یک پست فیس بوک به این موضوع اشاره کرد که چرا معتقد است این کشور باید سیاست تاریخی عدم اشاعه خود را کنار بگذارد.

در این پست آمده است: تاریخ جامعه بین‌المللی نشان می‌دهد که تنها کشورهای دارای قدرت برای سرکوب تهدیدهای خارجی زنده مانده‌اند. به همین دلیل است که ما باید به فکر تسلیحات هسته‌ای با همه امکانات در حال حاضر باشیم.

این سیاستمدار ۶۰ ساله در ادامه، طرح پیشنهادی خود را که به گفته او بر اساس  «منطق بین‌المللی» است، بر همکاری بین کره جنوبی و ایالات متحده موکول کرد.

نا کیونگ وون گفت: ما باید در یک بازه زمانی کوتاه آماده‌ ساخت سلاح باشیم و من فقط این مساله را از روی شعار نمی‌گویم بلکه در عمل اجرا خواهم کرد.

نا کیونگ وون در کنوانسیون حزب متبوعش در ۲۳ ژوئیه امسال (۲ هفته دیگر) به عنوان رهبر حزب «قدرت خلق» نامزد خواهد شد.

کره جنوبی در سال ۱۹۷۵  به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (NPT) پیوست. این معاهده کشورهای امضاکننده را از توسعه سلاح‌های هسته‌ای منع می‌کند اما در عین حال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را با کمک آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر قدرت‌های هسته‌ای برای آن‌ها تضمین می‌کند.

کره جنوبی در حالی که از آن زمان به فعالیت خود در برنامه‌های تحقیقاتی هسته‌ای ادامه داده است، اما این کشور سیاست رسمی منع اشاعه را حفظ کرده است.

ناظران بین المللی کره جنوبی را فاقد توان ساخت سلاح هسته‌ای در بازه‌ای کوتاه می‌دانند و از این منظر و در مقایسه با ایران، برنامه هسته‌ای کره جنوبی، این کشور را به عنوان یک دولت در آستانه هسته‌ای شدن، قرار نمی دهد.

کیم جونگ اون، رهبر همسایه متخاصم شمالی کره جنوبی، در مواجهه با محکومیت‌های بین‌المللی، به طور مستمر تلاش می‌کند تا توانایی هسته‌ای تهاجمی خود را توسعه دهد، که طی سال‌های گذشته باعث تجدیدنظر در موضع کره جنوبی درباره ضرورت دستیابی به سلاح هسته‌ای برای ایجاد توازن قوا شده است.

ایالات متحده آمریکا ضمن مخالفت با دستیابی کره جنوبی به سلاح هسته‌ای، این کشور را تحت حمایت چتر هسته‌ای خود قرار داده و تضمین داده در صورت حمله هسته‌ای کره شمالی، از کره جنوبی دفاع خواهد کرد.

در سال ۲۰۲۳، یون سوک یول، رییس جمهوری فعلی کره جنوبی، پیشنهاد کرد که «این کشور می‌تواند زرادخانه هسته‌ای خود را در صورت عدم بهبود اوضاع با کره شمالی مجهز کند».

در آوریل ۲۰۲۳، ایالات متحده با استقرار زیردریایی‌های اتمی در کره جنوبی موافقت کرد، در ازای این که این کشور از برنامه‌های خود برای توسعه تسلیحات هسته‌ای دست بردارد.

و حالا اظهارات این سیاستمدار ارشد کره جنوبی در شرایطی بیان شده که تنش‌ها بین دو کشور (کره شمالی و جنوبی) در اوج خود است و همچنین چندین درگیری در امتداد مرز آن‌ها رخ داده است.

هفته گذشته، رسانه‌های دولتی کره شمالی گزارش دادند که پیونگ یانگ یک موشک بالستیک پیشرفته مجهز به یک کلاهک فوق العاده بزرگ را با موفقیت پرتاب کرده است.

به گفته ارتش کره جنوبی، یکی از این موشک‌ها در مسیری غیرعادی پرواز کرده و احتمالا در نزدیکی پایتخت این کشور، پیونگ یانگ، فرود آمده است.

در اواخر ژوئن امسال نیز یک موشک مافوق صوت پرتاب شده توسط کره شمالی در میانه پرواز بر فراز دریای ژاپن منفجر شد.

منبع: عصر ایران

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما