شناسهٔ خبر: 67591337 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شکارچی سیارک ناسا پس از ۱۴ سال خاموش می‌شود

روجا تحریری نوری

با افزایش فعالیت خورشید، تلسکوپ «نئووایز» ناسا در حال خاموش شدن است و به آرامی به سوی زمین می‌آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ماموریت شکار سیارک ناسا در حال پایان یافتن است و راه را برای نسل بعدی تلاش‌های دفاع سیاره‌ای هموار می‌کند.

به نقل از اسپیس، ماموریت «کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع» یا «نئووایز»(NEOWISE) در روز ۳۱ ژوئیه به پایان خواهد رسید. با تکیه بر ۱۴ سال موفقیت نئووایز، تلسکوپ «نئو سروایور»(NEO Surveyor) که اولین تلسکوپ فضایی فروسرخ ویژه برای شکار اجرام خطرناک نزدیک به زمین است، در اواخر سال ۲۰۲۷ پرتاب خواهد شد و راهبرد دفاع سیاره‌ای ناسا را پیش خواهد برد.

«امی ماینزر»(Amy Mainzer) پژوهشگر ارشد نئووایز و نئو سروایور در «دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس»(UCLA) گفت: پس از توسعه روش‌های جدید برای یافتن و مشخص کردن اجرام نزدیک به زمین که در مقادیر زیادی از داده‌های بررسی فروسرخ نئووایز پنهان شده‌اند، این کاوشگر اهمیت زیادی را در کمک کردن به ما برای توسعه و بهره‌برداری از تلسکوپ فضایی فروسرخ نسل بعدی ناسا یافته است. این یک ماموریت پیشرو است.

با نزدیک شدن به بالاترین میزان فعالیت خورشید در طول چرخه تقریبا ۱۱ ساله آن، پایان مأموریت نئووایز آغاز شده است. افزایش فعالیت خورشید از جمله انتشار شراره‌های خورشیدی مکرر و پرتاب جرم از تاج، جو زمین را گرم می‌کند و به انبساط آن منجر می‌شود. این امر، کشش بیشتری را در ماهواره‌هایی ایجاد می‌کند که به دور زمین می‌چرخند و از آنجا که نئووایز به سیستم رانش مجهز نیست، نمی‌تواند خود را در مدار نگه دارد.

پس از انجام دادن آخرین بررسی در ۳۱ ژوئیه، این کاوشگر در روز هشتم اوت در حالت خواب زمستانی قرار خواهد گرفت و سپس فرود آمدن را به سمت زمین آغاز خواهد کرد تا نهایتا در اواخر سال ۲۰۲۴ یا اوایل سال ۲۰۲۵ در جو سیاره بسوزد.

جانشین این ماموریت، نئو سروایور است که در حال حاضر با تاریخ پرتاب در سپتامبر ۲۰۲۷ در مرحله توسعه قرار دارد. ماینزر گفت: نئو سروایور به دنبال سیارک‌ها و دنباله‌دارهایی خواهد بود که دستیابی به آنها بسیار دشوار است و اگر پیدا نشوند، می‌توانند صدمات قابل توجهی را به زمین وارد کنند.

پس از مشاهده آسمان از مدار پایین زمین به مدت بیش از ۱۴ سال، نئووایز ۱.۴۵ میلیون بررسی فروسرخ را روی بیش از ۴۴ هزار جرم در منظومه شمسی انجام داده است. همچنین این کاوشگر، بیش از ۳۰۰۰ جرم نزدیک به زمین را مورد بررسی قرار داده که ۲۱۵ مورد از آنها را خودش کشف کرده است.

«جوزف هانت»(Joseph Hunt) مدیر پروژه نئووایز در «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» ناسا گفت: این فضاپیما از همه انتظارات فراتر رفته و حجم وسیعی از داده‌ها را ارائه داده است که جامعه علمی برای دهه‌های آینده از آنها استفاده خواهد کرد. دانشمندان و مهندسانی که روی این پروژه کار کرده‌اند نیز یک پایگاه داده را ایجاد کرده‌اند که به اطلاع‌رسانی درباره ماموریت‌های بررسی فروسرخ آینده کمک می‌کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما