شناسهٔ خبر: 67591282 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

روسیه: آمریکا به دنبال تغییر رژیم در گرجستان است روسیه: آمریکا به دنبال تغییر رژیم در گرجستان است

سرویس اطلاعات خارجی روسیه درباره توطئه چینی آمریکا علیه گرجستان و احتمال تغییر قدرت در این کشور هشدار داد.

صاحب‌خبر -

سرویس اطلاعات خارجی (SVR) فدراسیون روسیه امروز سه شنبه در بیانیه‌ای به تاس اعلام کرد که «داده‌هایی» دریافت کرده است که نشان می‌دهد ایالات متحده به دنبال «تغییر قدرت در گرجستان» است.

سرویس اطلاعات خارجی روسیه معتقد است که واشنگتن پس از انتخابات پارلمانی بعدی گرجستان که در اکتبر سال جاری برگزار می‌شود، درصدد تغییر رژیم در این کشور است.

دفتر مطبوعاتی سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد: دولت [رئیس جمهور آمریکا] جو بایدن قبلاً یک کمپین اطلاعاتی در مقیاس بزرگ برای بی اعتبار کردن حزب حاکم رویای گرجستان ایجاد کرده است.

در همین حال، پاول هرچینسکی، سفیر اتحادیه اروپا در گرجستان، امروز سه شنبه اعلام کرد که سران اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند روند الحاق گرجستان به اروپا را در نشست شورای اروپا در ۲۷ ژوئن به حالت تعلیق درآورند.

هرچینسکی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت که قانون تصویب شده «عوامل خارجی» به چالشی برای الحاق این کشور به اروپا تبدیل شده است و امیدوار است که انتخابات پارلمانی اکتبر راه پیوستن آن را باز کند.

وی تاکید کرد: شعار‌های ضد غربی و ضد اروپایی نیز با هدف پیوستن به اتحادیه اروپا کاملاً ناسازگار است. همچنین، ۳۰ میلیون یورو برای کمک مالی به گرجستان در سال ۲۰۲۴ نیز مسدود شد و «در صورت بدتر شدن وضعیت» می‌توان اقدامات دیگری اتخاذ کرد.

جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا هم هشدار داد که تصویب قانون «عوامل خارجی» می‌تواند خطری برای گرجستان به همراه داشته باشد.  

در ماه مه، پارلمان گرجستان قانون جدیدی را برای «عوامل خارجی» تصویب کرد که باعث اعتراضات گسترده علیه دولت شد و تفلیس را در تقابل با واشنگتن و کشور‌های اروپایی قرار داد. به ادعای مقامات غربی این قانون باعث «پسرفت دموکراتیک» در این کشور حوزه قفقاز خواهد شد.

طبق لایحه بحث‌برانگیز موسوم به «عوامل خارجی»، سازمان‌های غیردولتی در این کشور که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند باید به عنوان کارگزار خارجی ثبت شوند.

مترجم: اعظم پورکند

نظر شما