شناسهٔ خبر: 67591042 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیلگر ژاپنی: کامبوج به دنبال تقویت همکاری با پاریس و توکیو است

تهران- ایرنا- تحلیلگر سیاسی و استادیار روابط بین‌الملل در دانشگاه واسدا توکیو با بیان اینکه کامبوج به دنبال جایگزین کردن چین به عنوان یک شریک نیست، تاکید کرد که پنوم‌پن به دنبال تنوع بخشیدن و تقویت همکاری‌ها با دیگر کشورهای جهان از جمله فرانسه و ژاپن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، بن آسکیونه اظهار داشت: منطق ژاپن این است که اگر بخواهد از منطقه‌ای خارج شود، به چین اجازه می‌دهد وارد عمل شود و جای خالی توکیو را پر کند.

وی اضافه کرد: بنابراین زمانی که کشورهای غربی سال گذشته ناظران انتخاباتی خود را به دلیل گزارش‌هایی مبنی بر ارعاب سیاسی از کامبوج خارج کردند، ژاپن به حضور خود در این کشور ادامه داد.

وی افزود: هون مانه نخست وزیر کامبود به دنبال جایگزینی چین به عنوان یک شریک نیست، ولی به دنبال تنوع بخشیدن و تقویت همکاری‌ها با فرانسه، ژاپن و سایر کشورها است.

این تحلیلگر سیاسی به تلاش‌های موفقیت‌آمیز نیروی دریایی ژاپن برای مین زدایی از خاورمیانه در دوران پس از جنگ اول خلیج‌فارس اشاره و اضافه کرد: ژاپن در فناوری مین زدایی یک کشور پیشرو در جهان است و مین‌ها هنوز یک مشکل بزرگ در کامبوج هستند.

وی با یادآوری سفر اخیر یوکو کامیکاوا وزیر امور خارجه ژاپن به پنوم پن که در آن از ایجاد یک تیم بین المللی برای پاکسازی میادین مین کامبوج حمایت کرد، گفت: این نوع همکاری برای هر دو طرف برد-برد خواهد بود.

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه ژاپن در سفر یادشده با تاکید بر اینکه توکیو از ایجاد یک تیم بین‌المللی برای پاکسازی میادین مین کامبوج حمایت می‌کند، افزود: ما همچنین تجهیزات مدرن مین‌زدایی را به اوکراین عرضه خواهیم کرد.

کامیکاوا با تاکید بر اهداف بشردوستانه ژاپن برای اجرای این سیاست، خاطرنشان کرد: ما کامبوج را مرکز همکاری جهانی برای مین زدایی قرار خواهیم داد و هدف آن رسیدن قربیان مین‌ها به صفر است.

برچسب‌ها:

نظر شما