شناسهٔ خبر: 67590646 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

زمان برگزاری مراسم تحلیف پزشکیان قطعی شد؟/جزئیات جدید درباره استعفای نماینده مردم تبریز

اقتصادنیوز: بر اساس اعلام سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، آیین تحلیف مسعود پزشکیان بین روزهای 12 تا 15 مردادماه در خانه ملت برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، مسعود پزشکیان بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه 15 تیرماه به عنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شد اما او برای ورود به پاستور باید اعتبارنامه ای از سوی شورای نگهبان و سپس حکم تنفیذ از مقام معظم رهبری را دریافت کند.

صدور اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب

در این زمینه، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در برنامه صف اول گفته بود: «بعد از اینکه صحت انتخابات توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار بگیرد، اعتبارنامه ریاست‌جمهوری توسط اعضای شورای نگهبان صادر می‌شود. اعضای این شورا اعتبارنامه را امضا و سپس خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال می‌کنند. بعد از صدور اعتبارنامه، مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد که زمان برگزاری آن از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام می شود.»

طحان‌نظیف درباره اعتبارنامه این توضیح را هم داده بود: «اعتبارنامه به معنای سند صحت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برای رئیس‌جمهور منتخب است. در آن سند نام رئیس‌جمهور منتخب و تعداد آرای وی و مجموع آرا ذکر می‌شود.» به گزارش اقتصادنیوز، روز یکشنبه 17 تیرماه صحت انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان تایید و در رسانه ها اعلام شد. 

زمان استعفای پزشکیان از نمایندگی مجلس

به گزارش اقتصادنیوز، مجتبی یوسفی در خصوص استعفای مسعود پزشکیان از نمایندگی مجلس هم به ایرنا اعلام کرده بود که پزشکیان باید 31 تیرماه در مجلس حضور یابد و بر اساس مواد ۹۰ تا ۹۳ آیین نامه داخلی مجلس، نماینده مستعفی ۳۰ دقیقه فرصت دارد به تشریح دلایل خود برای استعفا بپردازد و مخالف یا مخالفین استعفا نیز تا سقف ۳۰ دقیقه فرصت صحبت دارند. پس از آن استعفا در صحن مجلس به رای گذاشته می‌شود.

اما در این زمینه، علیرضا سلیمی نماینده مجلس شورای اسلامی به ایرنا اینطور توضیح داد: «نیازی به بررسی استعفای رئیس جمهور منتخب از نمایندگی مردم تبریز در مجلس وجود ندارد. موارد قبل همچون ریاست جمهوری حضرت آیت الله خامنه‌ای و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که پیش از انتخاب آنها به عنوان رئیس جمهور، نمایندگی مردم را در مجلس بر عهده داشتند و بدون بررسی استعفا در مجلس به عنوان رئیس قوه مجریه به کار خود ادامه دادند، در مورد آقای پزشکیان نیز وضع به همین ترتیب خواهد بود و نیازی به بررسی استعفای رئیس جمهور منتخب در مجلس وجود ندارد.»

وی همچنین اعلام کرده بود که«علاوه بر این، وقتی رهبر معظم انقلاب حکم ریاست جمهور را به رئیس جمهور منتخب تنفیذ می کنند، تنفیذ ایشان مافوق و ارجح بر جایگاه نمایندگی مجلس است و از این نظر نیز نیاز به بررسی استعفای رئیس جمهور منتخب از جایگاه نمایندگی در مجلس وجود ندارد.»

چهار سال پزشکیان از چه روزی آغاز می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، برابر اعلام سخنگوی شورای نگهبان، «طبق قانون، آغاز دوره ریاست‌جمهوری از روز تنفیذ است و چهار سال از آن روز آغاز می‌شود. مرحله بعد تحلیف است که رئیس‌جمهور باید در مجلس شورای اسلامی حضور یابد و طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی در حضور اعضای شورای نگهبان و رئیس قوه قضائیه سوگندنامه یاد کند. البته مقامات داخلی و خارجی نیز می‌توانند در این مراسم حضور داشته باشند.»

برگزاری زمان تحلیف رئیس دولت نهم 

طبق آنچه یوسفی به ایرنا اعلام کرده بود مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در قامت رئیس جمهور دولت چهاردهم روز 14 یا 15 مردادماه در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود. به گزارش اقتصادنیوز، در ادوار گذشته مراسم تحلیف روسای جمهور روز 14 مردادماه و همزمان با صدور فرمان مشروطیت برگزار شد. 

در این زمینه، بر اساس خبری که ایلنا منتشر کرد، ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دعوت مهمان خارجی برای مراسم تحلیف گفت: «هر برنامه‌ریزی برای مراسم تحلیف توسط دولت و مجلس انجام شود، وزارت خارجه قطعا مجری برنامه تنظیم شده خواهد بود و همانند ادوار گذشته با همه توان و استفاده از تجارب حرفه‌ای خود در مشارکت فعال و موثر در برگزاری مراسم تحلیف همه تلاش و ظرفیت‌های دیپلماتیک و حرفه‌ای خود را به کار خواهد گرفت.»

به گزارش اقتصادنیوز، علیرضا سلیمی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با ایلنا زمان برگزاری تحلیف مسعود پزشکیان را بین روزهای 12 تا 15 مردادماه اعلام کرد.

همچنین مراسم رأی اعتماد به وزرای دولت چهاردهم در شهریورماه خواهد بود که برای این امر، رئیس جمهور منتخب به مدت 2 هفته بعد از برگزاری مراسم تحلیف فرصت دارد وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند.

نظر شما