شناسهٔ خبر: 67590602 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

متخصص مغز و اعصاب:

«زمان» در درمان سکته حاد مغزی بسیار حیاتی است

الناز آخوندی

متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه زمان در درمان سکته مغزی بسیار حیاتی است، گفت: با طولانی شدن مدت زمان در درمان سکته مغزی و مراجعه نکردن به موقع، سلول‌های مغزی از بین می‌روند و دیگر بازگشت ندارند.

صاحب‌خبر -

عبدالرضا قریشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه سکته مغزی بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان دومین علت مرگ در کل دنیا شناخته شده و به این دلیل اهمیت بسزایی دارد، افزود: سکته‌های مغزی بزرگترین دلیل ناتوانی در فرد است ۲۵ درصد سکته های مغزی در زیر ۵۰ سال و در سنی اتفاق می‌افتد که فرد مولد است. حدود ۳۰ درصد این افراد امکان راه رفتن مستقل ندارند و در ۷۰ درصد هم موجب از دست دادن شغل خود می‌شوند.

مسئول واحد درمان سکته حاد مغزی استان زنجان با تأکید بر اینکه این بیماری قابل درمان است، یادآور شد: برای درمان سکته مغزی ۴.۵ ساعت زمان داریم که با طولانی شدن مدت درمان فوق و عدم مراجعه به موقع سلول‌های مغزی از بین می‌روند و دیگر بازگشت ندارند و اگر بیمار زودتر مراجعه کند، امکان درمان وجود خواهد داشت.

قریشی با اشاره به علایم سکته مغزی گفت: علایم سکته مغزی متنوع است و در لحظه اتفاق می‌افتد. اگر علایمی در فرد دیده شود این اصطلاح که «صبر کنیم تا ببینیم بهتر می‌شود یا نه» بسیار خطرناک است که می‌تواند جان فرد را به خطر بیندازد و یا باعث ناتوانی تا آخر عمر برای فرد شود.

این متخصص مغز و اعصاب، انحراف صورت و کجی دهان و لب و ضعف دست و پا که به صورت ناگهانی ایجاد می‌شود یا اختلال در تکلم و در کنار آن علائم بینایی به شکل کوری و دوبینی ناگهانی، سرگیجه ای که همراه با ضعف دست و پا و افزایش فشارخون باشد را از جمله علائم سکته مغزی نام برده و گفت: مغز به عنوان ارگان هوشمند در زمان سکته مغزی در بدن فشار خون را بالا برده تا خون را از رگ بسته شده رد کند گاهی به اشتباه در این مواقع به مریض داروی فشار خون می‌دهند که این اشتباه بزرگی است و ما نباید به مریض چیزی تجویز کنیم فقط تنها اقدام تماس با ۱۱۵ است تا با معاینه و تشخیص درست و انتقال به مراکز درمانی مخصوص سکته مغزی در درمان و بازگشت بیمار به زندگی موثر است.

این پزشک متخصص، درباره فاکتورهای خطر در سکته مغزی گفت: برخی از فاکتورهای خطر سکته مغزی را می‌توان اصلاح کرد و برخی را نمی‌شود چون در دست ما نیست مثل سن که مهم‌ترین ریز فاکتور سکته مغزی است جنس یا نژاد و یا بیماری‌های ژنتیکی که نمی‌شود کنترل کرد ولی برخی را مثل فشار خون بالا که یکی از ریز فاکتورهای قوی در سکته مغزی است را می‌توان کنترل کرد.

وی با بیان اینکه با پیشگیری‌ می‌توان شیوع بیماری را کاهش داد ولی نمی‌توان به صفر رساند، افزود: رژیم غذایی مناسب و عدم مصرف زیاد نمک بسیار مهم است. همچنین مصرف سیگار و مواد مخدر، چاقی، کم‌تحرکی و سبک زندگی از فاکتورهای سکته مغزی است.

قریشی با اشاره به اینکه اضطراب و استرس فاکتور مستقیم سکته مغزی نیست ولی می‌تواند بر فشارخون تاثیر بگذارد، افزود: برای کنترل دیابت فرد باید ویزیت‌های دوره‌ای منظم داشته باشد.

انتهای پیام

نظر شما