شناسهٔ خبر: 67590267 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معلمان مهرآفرین، در انتظار تبدیل وضعیت و رتبه‌بندی

تهران- ایرنا- آذرماه سال ۱۳۹۱، طرحی به نام "مهرآفرین" توسط دولت دهم به تصویب رسید تا راه برای به کارگیری نیروی انسانی جدید در دستگاه‌های دولتی هموار شود، اما این طرح پس از گذشت ۱۲ سال هنوز به طور کامل اجرایی نشده است.

صاحب‌خبر -

گروه جامعه ایرنا - در طرح مهرآفرین استخدام ۵۰۰ هزار نفر پیش بینی شده بود که در زمان تصویب از سوی دولت در سال ۱۳۹۱، این مصوبه با انتقاد مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور مبنی بر مغایرت با قوانین کشور مواجه شد اما دولت وقت همچنان اصرار به اجرای آن داشت و در نهایت همان سال نیروهای قراردادی، شرکتی یا نهضتی به صورت پیمانی جذب وزارت آموزش و پرورش شدند و بنا بود این افراد ظرف مدت پنج سال تعیین تکلیف شوند.

اجرای این مصوبه استخدامی در مرداد سال ۱۳۹۲ توسط دولت یازدهم متوقف شد و سپس یک سال بعد معاون اجرایی رئیس جمهور وقت اعلام کرد از آنجا که عده ای به دولت اعتماد کرده و در آزمون استخدامی شرکت کرده اند انصاف نیست آن را لغو کنیم و دستگاه ها می توانند در صورت تامین منابع از محل صرفه جویی بودجه خود نسبت به استخدام این افراد اقدام کنند.

در دی ماه سال ۱۳۹۳ وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم با انتقاد از رویه استخدام در این وزارتخانه اعلام کرد که «در سه ساله آخر دولت قبل مجموعا در کشور ۱۴۸ هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شدند که رقم بسیار بالایی است و سازمان مدیریت اعلام کرده است که ظرفیت استخدام در آموزش و پرورش در سه سال گذشته پیش‌خور شده و امید است بتوانیم طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، نیروی مورد نیاز خود را جذب کنیم.»

پس از گذشت چندین سال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳ اسفند سال ۱۳۹۹ و در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ و بخش هزینه‌ای آن با بندهای الحاقی ۴، ۵، ۶، ۷ و ۸ تبصره ٢١ ماده واحده موافقت و وزارت آموزش و پرورش را برای استخدام معلمان طرح مهرآفرین و قرآنی مکلف کردند.

بر اساس بند الحاقی ۴ این تبصره، وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف شدند نسبت به استخدام معلمان طرح مهرآفرین از محل باقیمانده مجوزهای استخدامی استفاده نشده و همچنین تمامی معلمان قرآنی اقدام کنند و بارمالی ناشی از اجرای این بند از محل ردیف ۱۲۷۵۰۳ وزارت آموزش و پرورش در سقف ۵۰۰ میلیارد ریال تأمین شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار دیگر و در ۱۱ اسفند ۱۴۰۰، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با بند الحاقی (۲) تبصره (۲۰ ) ماده واحده این لایحه موافقت و دولت را مکلف کردند نسبت به تبدیل وضعیت نیروهای جامانده استخدامی سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ درطرح مهرآفرین اقدام کند.

براساس این بند الحاقی سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت آموزش و پرورش مکلف شدند نسبت به تبدیل وضعیت، تخصیص شناسه و استخدام رسمی تمامی مشمولان و نیروهای جا مانده و باقی مانده استخدامی سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ طرح مهرآفرین با اولویت معلمان قرآنی که هم اکنون با وزارت آموزش و پرورش به صورت قراردادی و یا پیمانی همکاری می کنند و همچنین دانش آموزان آسیب دیده با درجه سوختگی شدید ناشی از آتش سوزی در مدارس کشور اقدام کند و بارمالی ناشی از اجرای این بند از محل ردیف ۱۲۷۵۰۳ وزارت آموزش و پرورش در سقف ۵۰۰ میلیارد ریال تأمین شد.

معلمان مهرآفرین، در انتظار تبدیل وضعیت و رتبه‌بندی

در سال های بعد وزارت آموزش و پرورش اخذ کد شناسایی برای نیروهای مهرآفرین را منوط به شرکت در آزمون استخدامی کرده و اعلام کرد که برای تبدیل وضعیت نیروهای طرح مهرآفرین از پیمانی به رسمی آزمایشی در حال حاضر مجوزی ندارد.

این طرح پس از سال ها مسکوت ماندن بار دیگر در سال ۱۴۰۱ مورد توجه قرار گرفت به گونه ای که در ۹ شهریور همان سال عبدالرضا مصری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی اعلام کرد که در قانون رتبه‌بندی معلمان هیچ تفاوت و تبعیضی وجود ندارد و دولت باید هر چه سریعتر رتبه بندی معلمان طرح مهرآفرین را اجرا کند.

در ۱۴ شهریور همان سال نیز علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: عبارت «اجرای حکم رتبه بندی منوط به تکمیل استخدام مطابق قوانین و مقررات خواهد بود» مندرج در آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان، با نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، مغایر قانون تشخیص داده شد و توسط دولت باید به نحوی اصلاح شود که در هیات مذکور تأیید شود.

وی تأکید کرد: بنابراین اینکه آئین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان تا پیش از این شامل معلمان طرح مهرآفرین نمی‌شد، بر اساس این نظر هیات بررسی و تطبیق مجلس، مغایر قانون است و باید اصلاح شود و با توجه به اینکه مغایر قانون بودن این بخش از آیین‌نامه به صورت رسمی از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود، هیات دولت باید این آیین نامه را اصلاح و مجدد برای بررسی به مجلس ارسال کند.

در شهریورماه سال ۱۴۰۱ همچنین حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نامه های جداگانه ای به رئیس جمهور شهید رئیسی در خواست کردند که با توجه به سیاست های عدالت محور دولت مردمی و حمایت همیشگی از معلمان و نیز تصویب منابع لازم در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور جهت اجرای قانون رتبه بندی معلمان ضمن تسریع در فرآیند تبدیل وضعیت و استخدام نیروهای فاقد کد شناسه استخدامی تا زمان تعیین تکلیف و تبدیل وضعیت استخدامی قانون شامل حال این افراد شده تا مشابه سایر معلمان از مزایای این قانون بهره مند شوند.

همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور، مصوبه هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین درباره ایراد آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی به نفع معلمان «طرح مهر آفرین» را تشریح و اعلام کرد که «اجرای حکم رتبه‌بندی منوط به تکمیل استخدام مطابق قوانین و مقررات خواهد بود»، از این حیث که معلمان مشمول تبصره «۲» ماده (۳۲) و ماده (۵۲) قانون مدیریت خدمات کشوری و دیگر موارد مانند آن را دربرنمی‌گیرد، مغایر قانون است.»

معلمان مهرآفرین، در انتظار تبدیل وضعیت و رتبه‌بندی

تاکید مجلس همچنان بر این بود که معلمان مهرآفرین برای مشمولیت قانون رتبه بندی باید کد استخدامی دریافت کنند و از آنجا که برگزاری آزمون الزامی است، این آزمون ردی ندارد و صرفا برای طی شدن مراحل قانونی است و تمامی ۷۵ هزار معلم مهرآفرین به طور حتم کد را دریافت کرده و برابر با دیگر معلمان از حقوق و مزایای قانون رتبه بندی بهره مند خواهند شد.

یوسف نوری وزیر وقت آموزش و پرورش هم به این نکته اشاره کرد که معلمان مهرآفرین براساس قرارداد شرکتی از زمان دولت نهم و دهم جذب آموزش و پرورش شدند و چون در آزمون استخدامی شرکت نکرده بودند، مشمول طرح رتبه‌بندی معلمان نشدند که بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت و با پیگیری مراحل قانونی یا برگزاری آزمون داخلی وضعیت این معلمان نیز تعیین تکلیف می‌شود.

اما تاریخ اعمال مزایای رتبه بندی معلمان طرح مهرآفرین موضوع دیگری بود که به دلیل اختلافات به وجود آمده با دستور رئیس کل دیوان محاسبات کشور مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با استناد به قانون نظام رتبه بندی معلمان در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش اعلام شد که محاسبه و پرداخت مزایای رتبه بندی معلمان طرح مهرآفرین از تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ قابل اجرا است.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش هم در ۱۷ خرداد سال ۱۴۰۲ ضمن گلایه از این موضوع که طبق قانون از ۸ آبان ۱۴۰۱ باید کد استخدامی برای مهرآفرینان صادر می شد که انجام نشده است، اعلام کرد: امسال قرار شده برای آنها که تعدادشان ۷۰ هزار نفر است کد استخدامی صادر شود.

وی همچنین در ۲۱ آبان سال گذشته با حضور در برنامه پاسخگویی برخط مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در پاسخ به سوال یکی از معلمان طرح مهرآفرین مبنی بر تبدیل وضعیت این معلمان، اظهار کرد: با سازمان اداری استخدامی صحبت کردیم. سامانه «پاکنا» کارمند ایران (پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری) باز شده و آنهایی که هم‌اکنون معلم هستند مشکلی ندارند و تبدیل وضعیت می‌شوند.

وی افزود: اگر این افراد قبلا معلم بودند اما اکنون در جای دیگری کار می‌کنند نیز تبدیل وضعیت می‌شوند، اما اگر قبلا معلم نبودند و درواقع کادر اداری بودند، شامل این امر نمی‌شوند. سامانه هم‌اکنون برای درج اطلاعات افرادی که ابلاغ معلمی دارند باز شده است و کارشان انجام می‌شود.

پس از تلاش های بسیار سرانجام در بهمن پارسال برای ۳۵ هزار معلم طرح مهرآفرین کد استخدامی صادر و رتبه بندی آنها انجام شد و علی فرهادی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش در این رابطه اعلام کرد: رتبه بندی مهرآفرین به شرطی که این نیروها کار آموزشی انجام دهند و سر کلاس باشند، انجام می‌شوند. درحال حاضر رتبه بندی آن دسته از معلمان مهرآفرین که کد استخدامی گرفتند انجام شده است. درحال انجام کارهایی مربوط به آن دسته از معلمان مهرآفرین هستیم که هنوز کد استخدامی نگرفته‌اند و به محض گرفتن کد استخدامی، این دسته از معلمان نیز رتبه بندی می‌شوند.

معلمان مهرآفرین، در انتظار تبدیل وضعیت و رتبه‌بندی

به دنبال گلایه برخی معلمان مهرآفرین از بلاتکلیفی وضعیت تبدیل استخدامی خود ، علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ۲۲ اردیبهشت امسال این وعده را داد که رایزنی با سازمان اداری و استخدامی برای صدور کد استخدام معلمان مهرآفرین ادامه دارد.

وی اظهار داشت: برای صدور کد استخدامی معلمان مهرآفرین با سازمان اداری و استخدامی در حال مذاکره هستیم و برای تعدادی از این معلمان کد مستخدم صادر شده است اما روند کار به دلیل مشکلات سامانه سازمان اداری و استخدامی مدتی متوقف شده بود که اکنون با رفع مشکل، تلاش می‌کنیم کد مستخدم را برای ۳۵ هزار معلم مهرآفرین باقی مانده دریافت کنیم.

وضعیت نیروهای مهرآفرین از نظر قانونی مشخص است

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در تازه ترین اظهارات خود درباره تعیین تکلیف نیروهای مهرآفرین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا اظهار کرد: باید یک تعامل میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی انجام شود که امید است این سازمان به زودی هماهنگی های لازم را در این رابطه انجام دهد.

وی با بیان اینکه شایسته بیش از ۷۰ هزار معلم طرح مهرآفرین نیست که معطل بمانند، گفت: مصوبه مجلس در بحث ترمیم حقوق کارکنان در سال گذشته اعلام کرده بود که بدون آزمون رتبه بندی هم شامل حال این افراد شود و کارهای آنان به درستی صورت گیرد.

وی یادآورشد: امید است هرچه زودتر کارهای اجرایی و عملیاتی از سوی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع و همراهی سازمان اداری و استخدامی انجام شود.

به نظر می رسد با اقدامات دولت سیزدهم و پیگیری های مستمر طی سال های اخیر و رایزنی با مجلس شورای اسلامی و سازمان امور اداری و استخدامی تبدیل وضعیت نیروهای مهرآفرین در آینده نزدیک به طور کامل انجام شود و در نهایت این گروه از معلمان نیز از مزایای رتبه بندی بهره مند شوند.

نظر شما