شناسهٔ خبر: 67589737 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سزارین مادران باردار دزفولی در زایمان اول ۶ درصد کاهش یافت

دزفول - ایرنا - مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت : عمل سزارین مادران باردار در شهرستان دزفول بخصوص در زایمان نخست طی سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش شش درصدی از ۴۸ به ۴۲ درصد رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بیژن حسین پور روز سه شنبه در نشست کمیته مراقبت و درمان داشگاه علوم پزشکی دزفول در سالن نشست‌های معاونت درمان این دانشگاه افزود: مزایای زایمان طبیعی بسیار بیشتر از سزارین است به همین دلیل تلاش مجموعه دانشگاه علوم پزشکی دزفول کاهش شاخص سزارین و افزایش شاخص زایمان طبیعی است.

وی با بیان اینکه زایمان به روش سزارین دارای عوارض متعددی است، ادامه داد: خطر خونریزی، بالا بودن ‏میزان عفونت، ‏خطر پارگی روده، مشکلات گوارشی و ادراری و ‏خطر لخته شدن خون در پاها از عوارض سزارین است.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به پایش مستمر رضایتمندی مادران باردار بیان کرد: مهمترین دلایل نارضایتی مادران باردار بر اساس مطالعه انجام شده و تحلیل فرم رضایت سنجی، مشخص و اقدام‌های لازم برای ارتقای کیفیت خدمات مامایی و افزایش رضایتمندی مادران در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، براساس مطالعات انجام شده خطر مرگ و میر مادران باردار در سزارین هشت برابر زایمان طبیعی است اما با این وجود بسیاری از زنان باردار، عمل سزارین را ترجیح می‌دهند.

زایمان طبیعی یک امر فیزیولوژیک و طبیعی است که سلامتی مادر و نوزاد در آن قابل توجه بوده و علاوه بر افزایش طول عمر مادر، هزینه آن نیز بسیار کمتر از سزارین است.

افزایش زایمان طبیعی، کاهش پنج درصدی سزارین به خصوص سزارین زایمان نخست و همچنین افزایش زایمان بی‌درد به میزان پنج درصد نسبت به سال گذشته از هدف گذاری‌های اساسی این دانشگاه در سال جاری است که در سه ماهه نخست امسال بخشی از این هدف گذاری محقق شد.

نظر شما