شناسهٔ خبر: 67589379 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رونالدو باید کنار برود؟

هنوز معلوم نیست پرتغالی‌ها از کاپیتانشان، کریستیانو رونالدو عبور می‌کنند یا خیر.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین، روزنامه پرتغالی ابولا پیشنهاد کرده کریستیانو رونالدو از تیم ملی حذف شود. این روزنامه مدعی است که تا حالا همه برای او بازی می‌کرده‌اند. این ادعا چندان دقیق به‌نظر نمی‌رسد. رونالدو بارها به‌تنهایی پرتغال را نجات داده و اگر کسی به دیگری مدیون باشد، این سلسائوی اروپاست که باید خودش را وامدار این بازیکن بداند؛ ۱۷۰گل ملی و کسب همه رکوردها توسط رونالدو برای تیمی است که تا پیش از ظهور این بازیکن تنها یک‌بار رنگ نیمه‌نهایی یک تورنمنت بزرگ ملی را دیده بود.

چه‌کسی گفته در تیم ملی پرتغال همه برای رونالدو بازی می‌کنند؟ دقت در بازی‌های این تیم نشان می‌دهد اینگونه نیست و در تیم باندبازی وجود دارد. در آرژانتین همه فدایی مسی هستند و غیراز گارناچو و دیبالا بقیه نقش بادیگارد او را بازی می‌کنند. گارناچو هم که گفته بود الگویش کریستیانو رونالدو است، در اردوی تیم ملی آرژانتین به جشن تولد شبانه لیونل مسی دعوت نشد. در پرتغال غیراز ۲-۳بازیکن ازجمله پپه و دیگو دالوت، دیگران تعصبی روی کریستیانو ندارند.

آرسن ونگر در ستایش رونالدو گفته بود کدام بازیکن را سراغ دارید که بعد از ۳۹سالگی اینگونه بازی کند؟ او پیشنهاد کرده بود کریستیانو بیشتر استراحت کند. در مقایسه رفتاری که با مسی و رونالدو در تیم‌های ملی‌شان می‌شود، این را هم درنظر بگیرید که مسی حتی در دوران اوجش به‌عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال زیاد نمی‌دوید و همواره بین ۶ تا ۸کیلومتر دوندگی در مسابقه داشت و دیگران جور او را می‌کشیدند. او در کارهای دفاعی هم خیلی شرکت نمی‌کرد و اگر در نیم متری او بازیکن حریف صاحب توپ می‌شد، برای دفاع اقدامی نمی‌کرد اما هیچ‌کس نمی‌گفت مسی نمی‌دود، دفاع نمی‌کند، ضربه سر نمی‌زند و ما باید جورش را بکشیم. از هر بازیکن آرژانتینی که درباره مسی بپرسید، امکان ندارد کلمه‌ای جز ستایش به زبان بیاورد. اما در تیم پرتغال اینگونه نیست و گاهی اگر کسی مجبور شود یا در رودربایستی گیر کند، چیزی در ستایش رکوردها و دستاوردهای رونالدو به‌هم می‌بافد.

بله، رونالدو دیگر نمی‌تواند مثل گل قیچی‌برگردانی که در ارتفاع بالا به یوونتوس زد یا مثل گل‌هایی که با حدود ۳متر پرش به حریفان می‌زد، گل بزند، بدن او نمی‌کشد. کریس نمی‌تواند مثل زمانی که در منچستریونایتد بود پا عوض کند و بازیکن مستقیم خود را جا بگذارد. او از معدود بازیکنانی است که به‌مرور سبک فوتبالش را تغییر داد و حتی پست بازی‌اش را هم عوض کرد.

رونالدو در همین یورو۲۰۲۴ که نتوانست برای ششمین دوره متوالی گل بزند، رقابت‌ها را در حالی به پایان برد که ۲۰شوت زده داشت و یک پنالتی هم از دست داده بود. او با امید گل۲.۸هیچ گلی نزد و تنها یک‌ پاس‌گل داد. مسی هم در جام‌جهانی۲۰۱۰هیچ گلی نزد، آن هم در حالی که ۲۹شوت به سمت دروازه حریفان داشت.

انتقادهایی که به کریستیانو وارد است:

کریستیانو از ۶۰ضربه ایستگاهی در یورو یا جام‌جهانی یک گل زده؛ نرخ تبدیل ۱.۷درصد.

در بازی با اسلوونی، رونالدو و همبازیان ۳۱سانتر کردند که تنها چک مقابل گرجستان با ۳۷ارسال تعداد بیشتری سانتر داشت. هیچ‌کدام از این‌ سانترها به گل تبدیل نشد.

گونسالو راموس شاید برای خط حمله تیم پرتغال انتخاب بهتری باشد. او هم جوان است و هم آمار گلزنی خوبی دارد. رونالدو در مقدماتی ۱۰گل زد اما ۶گل از این ۱۰گل مقابل تیم‌هایی مانند لیختن اشتاین، لوکزامبورگ و ایسلند به ثمر رسید اما راموس فصل ۲۴-۲۰۲۳ هر ۱۲دقیقه یک گل به ثمر رساند. این مهاجم جوان در بازی با سوئیس و در پیروزی ۶ بر یک مقابل این تیم، وقتی جای رونالدو را در ترکیب گرفت، هت‌تریک کرد.

رونالدو در ۱۲بازی اخیر خود در جام‌جهانی و یورو گل غیرپنالتی به ثمر نرسانده است.

نظر شما