شناسهٔ خبر: 67589235 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

چراغ سبز هیأت حاکمه آمریکا به ترامپ/ آیا بایدن پارکینسون دارد؟

برخلاف اتهام امنیت ملی، محکومیت احتمالی دونالد ترامپ در پرونده‌های اخلاقی و مالیاتی نمی‌تواند مانع از حضور او در کاخ سفید شود و صرفا جنبه ایذایی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، «جو بایدن» با رد نگرانی نمایندگان شاخص حزب دمکرات قول داد که تلاش خود را برای انتخاب مجدد ادامه دهد. شماری از دموکرات‌ها و حامیان مالی این حزب نگران این هستند که تداوم حضور بایدن در رقابت‌های انتخاباتی ممکن است برای‌شان گران تمام شود. مخصوصا که بیم آن می‌رود دمکرات‌ها علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری، کنگره آمریکا را نیز به جمهوری خواهان تقدیم کنند.  

چنانچه جمهوری‌خواهان، کاخ سفید و کنگره را تصرف کنند، هیچ چیزی جلودار ترامپ نخواهد بود. در این شرایط بسیاری معتقد هستند که ترامپ صرفا با چراغ سبز هیأت حاکمه آمریکا به این میدان حاضر و آماده پاگذاشته است. مخصوصا که دو هفته قبل دیوان عالی آمریکا در قبال اتهام اقدام علیه امنیت ملی برای دونالد ترامپ مصونیت قائل شد.

اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دنبال حمایت دونالد ترامپ از حمله حامیانش به کنگره در سال ۲۰۲۰ متوجه وی شده بود. لازم به ذکر است که برخلاف اتهام امنیت ملی، محکومیت احتمالی دونالد ترامپ در پرونده‌های اخلاقی و مالیاتی نمی‌تواند مانع از حضور او در کاخ سفید شود و صرفا جنبه ایذایی دارد.

اما رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا در واکنش به درخواست‌ها از او برای کناره‌گیری و جایگزین شدن با یک نامزد دیگر، واکنش تندی نشان داده است. بایدن خاطرنشان کرده هر نامزدی که به توانایی او شک دارد، باید او را در نشست ملی دموکرات‌ها در ماه اوت به چالش بکشد. این بدین معنی است که بایدن در صورت کناره‌گیری اجباری از نامزد جایگزین حمایت نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا هفته حساسی را پیش رو دارد و برای تقویت کمپینی تلاش می‌کند که به دنبال نمایش متزلزل او در مناظره با دونالد ترامپ انگیزه‌های خود را از دست رفته می‌بیند و از ادامه مسیر ناامید است. روز گذشته بایدن در تماس تلفنی که با شبکه MSNBC داشت، گفت: «نکته اصلی اینجا این است که من جایی نمی‌روم».

در همین حال شمار نمایندگان دمکرات که خواستار کناره گیری او شده‌اند، رو به افزایش است. دمکرات‌ها با اکثریت شکننده ۵۱ کرسی در برابر ۴۹ کرسی، کنترل سنا را در اختیار دارند. به باور دمکرات‌های مخالف، ضعف‌های بایدن می‌تواند گنگره آمریکا را نیز به جمهوری خواهان واگذار کند.  

«آدام اسمیت» نماینده دمکرات با انتشار بیانیه‌ای صریح از بایدن خواست به هشدار‌ها توجه و از ادامه رقابت‌ها کناره‌گیری کند. وی اظهار کرد: «در کشور ما یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری باید بار سنگینی را به دوش بکشد و بتواند به صورت واضح و قوی حرف خود را به مردم ارائه دهد. واضح است که بایدن دیگر قادر به تحمل این بار نیست.»

سناتور «دیک دوربین»، به خبرنگاران گفت: «تصمیم‌گیری درباره نامزدی بایدن این هفته به طور کامل مورد بحث قرار خواهد گرفت.»

جو مورل، یکی دیگر از نمایندگان دموکرات خاطرنشان کرد: «سوال بزرگ این است که بایدن چگونه نگرانی‌ها را برطرف می‌کند؟» دمکرات‌ها انتظار دارند که در مناظره‌های بعدی، لحظات فاجعه‌بار و تاسف‌آور بیشتری را شاهد باشند.

مشکلات غیرطبیعی بایدن در مناظره اول این سوال را پدید آورده که آیا او از یک اختلال عصبی مانند بیماری پارکینسون رنج می‌برد؟ «کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید گفت که بایدن در ماه فوریه وضعیت سلامتی خود را حفظ کرده و لازم نیست تحت درمان قرار بگیرد. او گفت که پزشک بایدن گفته است که انجام آزمایش‌های بیشتر ضروری نیست.

بایدن در این هفته زمان کمی برای مبارزات انتخاباتی خواهد داشت، زیرا میزبان نشست کشور‌های عضو ناتو است.

نظرسنجی خبرگزاری رویترز در هفته گذشته نشان داد که از هر سه رای دهنده دموکرات، یک نفر معتقد است که بایدن باید رقابت را ترک کند و ۵۹ درصد از پاسخ دهندگان هم گفته‌اند که او برای ادامه کار در دولت خیلی پیر است.

با این حال همین نظرسنجی نشان داد که هیچ یک از جایگزین‌های احتمالی بایدن در رقابت با ترامپ عملکرد بهتری نخواهند داشت.  

انتهای پیام/ ۹۴۴

نظر شما