شناسهٔ خبر: 67588840 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

این زائران اربعین به تمدید گذرنامه نیازی ندارند | قیمت و زمان ارسال گذرنامه برای اربعین امسال ‌| برچسب تمدید گذرنامه منتفی شد

سخنگوی پلیس گفت: امسال تسهیلات ویژه‌ای در 6 مرز برای زائران اربعین ایجاد شده و فرآیند شناسایی، ثبت و مُهر شدن گذرنامه از زمان حضور در گیت‌های پلیس برای خروج از کشور حدود ۴ ثانیه طول می‌کشد و کمترین ایستایی زائرین را شاهد خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی پلیس در آستانه ماه محرم و صفر و علاقه‌مندی عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) برای سفر به عراق افزود: فرآیند دریافت گذرنامه مانند سال گذشته به‌ سرعت و در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد و افرادی که از سال گذشته گذرنامه زیارتی (آبی رنگ) دارند کماکان تا ۵ سال اعتبار داشته و بدون نیاز به هیچ اقدام خاصی می‌توانند برای سفر اربعین از آن استفاده کنند.

قیمت و زمان ارسال گذرنامه برای اربعین

منتظرالمهدی تصریح کرد: کسانی‌ که اعتبار گذرنامه عادی (قرمز رنگ) آنان تمام شده است یا افرادی که می‌خواهند به تازگی گذرنامه زیارتی بگیرند، می‌توانند از طریق سامانه‌های مجازی و برنامه کاربردی «پلیس من» بخش گذرنامه را انتخاب و بدون نیاز به مراجعه حضوری درخواست خود را ثبت کنند.

وی افزود: در اولین فرصت گذرنامه زیارتی با نازل‌ترین قیمت (حدود ۶۵ هزار تومان) و کمترین زمان ممکن حدود ۷۲ ساعت به درب منزل آنها ارسال خواهد شد.

اخذ گذرنامه زیارتی فقط از یک طریق ممکن است

به گفته معاون فرهنگی اجتماعی فراجا، اخذ گذرنامه زیارتی تنها از طریق وب سرویس و نرم‌افزار تلفن همراه «پلیس من» انجام خواهد شد و این خدمت در دفاتر پلیس +۱۰ انجام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دفاتر پلیس +۱۰ در سراسر کشور به صورت حضوری برای دریافت مدارک برای صدور یا تمدید گذرنامه عادی آماده خدمت‌رسانی هستند. فرایند تکمیل مدارک تا صدور گذرنامه‌ متقاضیانی که یک بار به این دفاتر مراجعه کرده‌اند، طی ۴ تا ۵ روز و بر اساس قیمت مصوب هیات دولت آماده و سپس به پست تحویل داده می‌شود که مدتی هم آنجا زمان می‌برد.

امسال استفاده از برچسب برای تمدید گذرنامه استفاده نمی‌شود

منتظرالمهدی با بیان اینکه مسافران و زائران از هم اکنون برای گرفتن گذرنامه اقدام و آن را به روزهای پایانی موکول نکنند، افزود: امسال استفاده از برچسب برای تمدید گذرنامه استفاده نمی‌شود.

در پایانه‌های مرزی شاهد سهولت و سرعت بیشتری خواهیم بود

وی اظهار داشت: تسهیلات ویژه‌ای در مرزها ایجاد شده که فرآیند شناسایی، ثبت و مُهر شدن گذرنامه از زمان حضور در گیت‌های پلیس برای خروج از کشور حدود ۴ ثانیه طول می‌کشد و کمترین ایستایی زائرین را شاهد خواهیم بود. همچنین طی هماهنگی‌های لازم با طرف عراقی، فرآیند ورود به آن کشور نیز سرعت بخشیده شده و زائرین بدون معطلی وارد کشور عراق خواهند شد.

به گفته وی، در پایانه‌های مرزی امسال شاهد سهولت و سرعت بیشتری خواهیم بود، چراکه در دعوت اخیر از وزیر کشور عراق توسط فرمانده انتظامی کل کشور موارد لازم مطرح، تبادل داده و اطلاعات صورت گرفته و هماهنگی و تدابیر راهگشا اتخاذ و عملیاتی شده است.

برنامه‌ریزی برای رفت و آمد زائران از مبدا تا پایانه مرزی

این مقام ارشد انتظامی خدمات در مرزهای هوایی و ۶ مرز زمینی مهران، خسروی، شلمچه، تمرچین، باشماق و چزابه را تا به امروز شایسته و مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این مرزها در بیشتر ایام زیارت اربعین به‌ صورت شبانه‌روزی فعال هستند و همچنین فعالیت در مرزهای دریایی و ریلی نیز در دستور کار پلیس است.

وی افزود: همکاران ما در پلیس راهنمایی و رانندگی نیز برنامه‌ریزی مناسب و هوشمندی را جهت رفت و آمد زائرین از مبدا تا پایانه مرزی انجام داده‌اند و تعامل و همکاری گسترده با دوستانمان در وزارت راه و شهرسازی بسیار راهگشا بوده است که زحمات آنان قابل تقدیر است.

امکان سفر مشمولان غیر غائب و سربازان

منتظرالمهدی یادآور شد: افراد مشمول غیر غائب (دانش‌آموزان، طلاب و دانشجویان) را نیز از یاد نبرده‌ایم و می‌توانند بدون سپردن وثیقه از طریق «سامانه سخا» درخواست خروج را از اول محرم تا پایان ماه صفر ثبت و یک بار به سفر اربعین بروند و البته در موارد استثنا و مشکل به محل ادارات وظیفه عمومی استان مراجعه کنند.

متولدین ۱۳۸۵ نیاز به اخذ مجوز از وظیفه عمومی ندارند. علاوه بر این، مجوز سربازان در حال خدمت با هماهنگی رده‌ها و فرماندهان آنها میسر است و مشمولین و غائبین حق خروج ندارند.

نظر شما