شناسهٔ خبر: 67588821 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آمار شهدای غزه ممکن است بیش از ۱۸۶ هزار نفر شود

سه کارشناس پزشکی در نامه‌ای در ژورنال پزشکی لنست مدعی شده‌اند که حدود ۱۰ هزار نفر همچنان زیرآوار در غزه هستند و حتی اگر امروز جنگ متوقف شود به‌علت شدت ویرانی زیرساخت غزه آمار مرگ‌های غیرمستقیم بیشتر خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وبگاه خبری میدل ایست آی نوشته است که در نامه کارشناسی منتشر شده در مجله پزشکی لنست تخمین زده شده که تعداد واقعی کشته‌شدگان فلسطینی در غزه بیش از ۱۸۶ هزار نفر شود. به گفته وزارت بهداشت غزه، آمار رسمی کشته‌شدگان فلسطینی از زمان آغاز جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه در ماه اکتبر، ۳۸۱۵۳ نفر است. مسئله دیگری که جامعه پزشکی از ابتدای جنگ نسبت به آن اشاره می‌کند هدف قرار دادن نظام بهداشتی و بیمارستان‌های غزه توسط رژیم صهیونیستی است که به‌علت کمبود تجهیزات، مواد درمان و کادر درمانی مجبور است عضو آسیب‌دیده بیماران را قطع کند در حالی که در شرایط مساعد امکان درمان آن‌ها وجود داشت.

آمار شهدای غزه ممکن است بیش از ۱۸۶ هزار نفر شود

با این حال، در این نامه تاکید شده است که این آمار حداقلی است و شامل هزاران نفری مدفون زیر آوار یا مرگ‌ومیر «غیرمستقیم» نمی‌شود. در این نامه تخمین‌زده شده که تعداد اجساد مدفون در زیر آوار به احتمال زیاد بیش از ۱۰ هزار نفر باشد، زیرا بر اساس داده‌های سازمان ملل، ۳۵ درصد ساختمان‌های غزه ویران شده‌اند.

در این نامه درباره اثر مرگ‌های غیرمستقیم آمده است که «پیامدهای غیرمستقیم سلامتی حین درگیری‌های مسلحانه فراتر از آسیب مستقیم ناشی از خشونت است. حتی اگر درگیری فوراً پایان یابد، در ماه‌ها و سال‌های آینده مرگ‌ومیرهای غیرمستقیم زیادی به دلایلی مانند بیماری‌های باروری، مسری و غیرواگیر ادامه خواهد داشت. انتظار می‌رود با توجه به شدت این درگیری، تعداد کل کشته‌ها زیاد باشد. زیرساخت‌های بهداشتی ویران شده؛ کمبود شدید غذا، آب و سرپناه؛ ناتوانی جمعیت در فرار به مکان‌های امن؛ و از دست دادن بودجه به آن روا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی)، یکی از معدود سازمان‌های بشردوستانه که هنوز در نوار غزه فعال است. در درگیری‌های اخیر، چنین مرگ‌های غیرمستقیم بین ۳ تا ۱۵ برابر تعداد مرگ‌های مستقیم است. این تخمین منطقی است که با توجه به آمار فوت فعلی، تا ۱۸۶ هزار مرگ غیرمستقیم یا حتی بیشتر به درگیری فعلی در غزه نسبت داده شود.»

در این نامه اشاره شده که جمع‌آوری داده‌ها برای وزارت بهداشت غزه به‌طور فزاینده‌ای دشوار است. تخریب بسیاری از زیرساخت‌های غزه به این معنی است که باید برای به‌روزرسانی ارقام خود به اطلاعات منابع رسانه‌ای ونخستین پاسخ‌دهندگان تکیه کند. بر اساس نامه «این تغییر ناگزیر اطلاعات دقیق ثبت شده قبلی را کاهش داده است.»

این نامه خواستار آتش‌بس فوری و توزیع کمک‌های بشردوستانه در غزه شد و بر لزوم ثبت دقیق «میزان و ماهیت رنج» در غزه تاکید کرد، زیرا «مستند کردن مقیاس واقعی [نابودی] برای اطمینان از پاسخگویی تاریخی و اذعان به هزینه کامل جنگ بسیار مهم است. همچنین این یک الزام قانونی است.»

آمار شهدای غزه ممکن است بیش از ۱۸۶ هزار نفر شود

نظر شما