شناسهٔ خبر: 67588809 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

شولتس با شکست راست‌ها در فرانسه «آسوده‌ خاطر» شد

ایسنا

صدراعظم آلمان در واکنش به پیروز نشدن راست‌گرایان افراطی در انتخابات پارلمانی زودهنگام فرانسه گفت، این تحول باعث آسودگی خاطر او شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، دور دوم انتخابات پارلمانی زودهنگام فرانسه روز یکشنبه در حالی برگزار شد که حزب راست افراطی «اجتماع ملی» بر خلاف پیش‌بینی نظرسنجی‌ها نتوانست به پیروزی برسد.

در نتیجه این انتخابات ائتلاف چپگرایان فرانسه به شکل غیرمنتظره‌ای در جایگاه اول قرار گرفت اما هیچ حزب و ائتلافی نتوانست اکثریت کرسی‌ها را کسب کند و در پی این بلاتکلیفی می‌بایست مذاکراتی به منظور تشکیل یک دولت برگزار شود. حزب ماکرون در جایگاه دوم و حزب راستگرایان در جایگاه سوم قرار گرفته است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان گفت از این که راست‌های افراطی فرانسه نتوانستند پیروز انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور شوند «آسوده خاطر» شده و لازم است برلین به همکاری با پاریس به منظور پیشبرد امور اتحادیه اروپا ادامه دهد.

آلمان و فرانسه که ۲ اقتصاد اول اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند معمولا با یکدیگر در زمینه تصمیم‌گیری‌ها در این بلوک ۲۷ کشوری شراکت می‌کنند.

«شولتس» که یک سوسیال دموکرات است، در گفت‌وگویی با خبرنگاران اظهار کرد: «اگر رئیس جمهور فرانسه مجبور به ورود به یک ائتلاف با این حزب راستگرای پوپولیست می‌شد، یک چالش بزرگ ایجاد می‌شد.»

او اضافه کرد: «اکنون جلوی این اتفاق گرفته شده و ما امیدواریم که رئیس جمهور فرانسه و نمایندگان منتخب این کشور موفق به تشکیل یک دولت به شکلی سازنده شوند.»

شولتس خاطر نشان کرد آلمان به عنوان بزرگ‌ترین کشور اتحادیه اروپا چه به لحاظ جمعیت و چه به لحاظ اقتصاد بیشتر از هر کشور دیگری در این بلوک از موفقیت آن نفع می‌برد و این موفقیت تنها از طریق همکاری با فرانسه امکان‌پذیر است.

او بیان کرد: «این نتیجه به ما مبنای پیگیری این ماموریت را می‌دهد. این آسان نخواهد بود اما ارزش تلاش برایش را دارد.»

روابط بین ۲ قدرت بزرگ اصلی اتحادیه اروپا بعد از آنکه شولتس در اواخر ۲۰۲۱ به صدراعظمی آلمان رسید، رو به تیرگی رفت و این تیرگی به دلیل اختلافات سیاسی و فقدان روابط نزدیک بین رهبران ۲ کشور تشدید شد.

چالش‌های داخلی هر ۲ رهبر از جمله نزاع در داخل ائتلاف سه حزبی شولتس و حمایت ضعیف رای‌دهندگان از ماکرون نیز همکاری‌ها را مختلف ساخته و باعث کند شدن روند تصمیم‌گیری‌ها در اتحادیه اروپا شد.

شولتس خاطر نشان کرد از بابت نتایج انتخابات فرانسه نه فقط به خاطر «دوستی مهم آلمان و فرانسه بلکه همچنین به خاطر روابط شخصی خوبی که با رئیس جمهور فرانسه دارد، خرسند است.»

مقام‌های دولت آلمان پیش از این به خاطر تصمیم ماکرون به منظور دست زدن به قمار با فراخوان انتخابات پارلمانی زودهنگام، همزمان با چالش‌های بزرگ در اتحادیه اروپا، اظهار شگفتی کرده بودند.

«آنا لوئرمان» وزیر مشاور در امور اروپای دولت آلمان به رویترز گفت این که نیروهای حامی اروپا در پارلمان فرانسه اکثریت را در دست داشته باشند امری مثبت است. او بیان کرد که با این وجود شراکت‌ با دیگر کشورها نظیر لهستان و بریتانیا بعد از آنکه انتخابات در آنها باعث روی کار آمدن دولت‌های هم‌فکرتر شد، اهمیتی دوچندان یافته است.

نظر شما