شناسهٔ خبر: 67588688 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

تاثیر خاتمی و اصلاحات در مشارکت: تقریباً صفر!

کارزار انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری روز پانزدهم تیر به پایان رسید. تحریم کنندگان انتخابات دو ماه پیش، این بار شرکت کردند. اما تغییری در میزان مشارکت حاصل نشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سید محمد خاتمی انتخابات مجلس (اسفند ۱۴۰۲) را تحریم کرد ولی مشارکت با انتخابات دوره قبل مجلس فرقی نداشت. سید محمد خاتمی اخیراً در انتخابات ریاست جمهوری (تیر ۱۴۰۳) رای داد ولی در اینجا نیز مشارکت با انتخابات دوره قبل ریاست جمهوری فرقی نداشت!اکنون این سوال به وجود می‌آید که آیا تحریم یا عدم تحریم انتخابات (مجلس/ریاست جمهوری) از سوی اردوگاه اصلاحات و به طور خاص شخص محمد خاتمی در میزان مشارکت موثر بوده است؟

درصد مشارکت مجلس

-انتخابات ۹۰ تحریم شد ولی مشارکت بالا رفت.پس از شکست سنگین جریان موسوی-خاتمی در رقابت با احمدی‌نژاد، کارزار تحریم انتخابات مجلس نهم (۱۳۹۰) از سوی جریان بازنده شکل گرفت. مشارکت مجلس هشتم (۱۳۸۶) بالغ بر ۵۵/۰۴% بود ولی میزان مشارکت مجلس نهم با وجود تحریم موسوی ۶۴/۲% شد.-انتخابات ۹۴ تحریم نشد ولی مشارکت پایین رفت!میزان مشارکت در انتخابات مجلس دهم (۱۳۹۴) با وجود «تَکرار» خاتمی ۶۱% شد که نسبت به مجلس نهم ۳% کاهش یافته بود.-انتخابات ۹۸ تحریم نشد ولی مشارکت ۲۰ درصد سقوط کرد.انتخابات مجلس یازدهم روز ۲ اسفند ۹۸ برگزار شد.

اصلاح طلبان، انتخابات را تحریم نکردند. دو سال از دولت دوم روحانی می‌گذشت. خاتمی در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت. اما میزان مشارکت ۴۲/۵۷% شد. -انتخابات ۱۴۰۲ تحریم شد ولی مشارکت مثل ۹۸ شد!انتخابات دوازدهمین دوره مجلس روز جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد. اصلاح طلبان انتخابات را تحریم کردند. محمد خاتمی رای نداد. اما مشارکت مشابه سال ۹۸ شد. به بیان دیگر، خاتمی در انتخابات ۹۸ رای داد و انتخابات ۱۴۰۲ را تحریم کرد ولی درصد مشارکت در هر دو انتخابات مجلس یکی بود!

درصد مشارکت ریاست جمهوری

درصد مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد بود. این انتخابات بدون حضور جدی اصلاح طلبان بود. زیرا این جریان سیاسی مدعی بود که نامزدی از آنان در انتخابات وجود ندارد. دلیل کاهش مشارکت نیز نظیر انتخابات ۹۸  به وضعیت وخیم اقتصادی دوران روحانی بازمی‌گردد. اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران با یک وضعیت اضطراری روبرو شد.
رئیس جمهور رئیسی در جریان سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسید. انتخابات زودهنگام در تیر ۱۴۰۳ برگزار شد. شورای نگهبان نیز مسیر را برای اصلاح طلبان هموار کرد و یک نامزد از سه نامزد اعلامی این جریان برای انتخابات را تأیید و مشکل وحدت نامزدها را برای اصلاح طلبان حل کرد!اصلاح طلبان و کارگزاران با تمام قوا وارد میدان شدند.

رادیکال‌ترین مواضع برای تحریک بخش‌هایی از جامعه از سوی اعضای تندرو این اردوگاه نظیر ظریف و ایضاً جهرمی اتخاد شد. خاتمی و روحانی که در مجموع ۱۶ سال رئیس جمهور بودند، به پشتیبانی مسعود پزشکیان آمدند. به نحویکه حسن روحانی بیشتر  از نامزدهای ریاست جمهوری این دوره از انتخابات کلیپ و ویدئو منتشر کرد!اما درصد مشارکت در دور اول انتخابات ۱۴۰۳ از انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز کمتر شد. در دور دوم، با رقیب هراسی درصد مشارکت کمی بالاتر رفت و به درصد مشارکت ۱۴۰۰ رسید! این انتخابات نشان داد که حضور یا عدم حضور اردوگاه اصلاح طلبان در کلیت میزان مشارکت هیچ تأثیری ندارد. از طرفی، رای شخص پزشکیان نیز عمدتاً مرهون ویژگی‌های شخصی خود او (نظیر استناد مکرر به حکمرانی‌ امیرالمؤمنین و ... ) و نیز عدم حضور چهره‌ای در قامت رئیس جمهور فقید، شهید رئیسی بود تا حمایت‌های اصلاح طلبان.

برچسب‌ها:

نظر شما