شناسهٔ خبر: 67588576 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با افزایش دما و رعایت‌نکردن اصول ایمنی؛

آتش گوش‌به‌زنگ است

مونا فاطمی‌نژاد

روند افزایشی دمای هوا و غیرایمن‌بودن برخی از ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی شهر دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند تا آتش گوش‌به‌زنگ و در کمین مردم باشد. مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان و سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز در این خصوص به مردم اصفهان پیام داده‌اند.

صاحب‌خبر -

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان، از افزایش احتمال آتش‌سوزی در فصل گرما به ایسنا خبر داد و گفت: فصل تابستان و افزایش دما همواره زمینه و ظرفیت وقوع حریق را در خود داشته است. از اماکنی که این روزهای گرم امکان بروز آتش‌سوزی‌ در آن‌ها وجود دارد، ساختمان‌های مسکونی و تجاری به شمار می‌آیند.

او به ابلاغ دستورالعمل ایمنی حریق اشاره کرد و یادآور شد: ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با صدور یک دستورالمعل ایمنی حریق از بخش‌های اجرایی تقاضا کرد تا تمامی ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی را در ساختمان‌های مسکونی و تجاری رعایت کنند. این ابلاغیه خطاب به تمامی مجتمع‌های مسکونی و بسیار مرتفع و ساختمان‌های اداری و درمانی و تجاری است.

این مسئول استانداری در تکمیل توضیحات خود دربارۀ دستورالعمل یادشده خاطرنشان کرد: هیئت‌مدیرۀ ساختمان‌ها و سرپرستان این تأسیسات همگی موظف‌اند تک‌تک نواقص ایمنی موجود در شبکه‌ها و تابلوهای برق را در محیط خود رفع کنند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامۀ شرح وظایف مدیران ساختمان‌ها اضافه کرد: استانداردسازی آسانسورها و مسدودنبودن مسیر پله‌ها و ورودی و خروجی ساختمان‌ها نیز با هدف رفت‌وآمد آسان و سریع خودروهای امدادی ضروری است.

شیشه‌فروش افزود: تعبیۀ مخازن ذخیرۀ آب آتش‌نشانی که مجهز به پمپ باشند، تجهیز ساختمان به سیستم برق اضطراری، برخورداری از درهای دودبند استاندارد، اخذ تأییدیه‌های ایمنی و آتش‌نشانی، نصب سیستم‌های برخط اعلام و اطفای آتش‌سوزی، ایمنی تأسیسات سرمایشی، گرمایشی و موتورخانه، رعایت ایمنی در نگهداری از مواد اشتعال‌زا و سیلندرهای گاز از جمله مواردی است که رعایت آن‌ها بر اساس دستورالعمل اجباری است.

بی‌توجهی در قبال ایمن‌سازی پیگیری قانونی دارد

او دربارۀ نظارت بر این دستورالعمل نیز چنین تبیین کرد: ادارۀ کل راه و شهرسازی استان اصفهان با تشکیل کارگروه پایش ایمنی در ساختمان‌های مهم و مرتفع، پیگیری و ارزیابی ایمنی در ساختمان‌های آسیب‌پذیر را به عهده دارد. این ساختمان‌ها از سوی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی شناسایی شده‌اند.

این مسئول استان اصفهان دربارۀ وظایف شهرداری نیز بیان کرد: شهرداری‌ها نیز وظیفه دارند با تشکیل کارگروه تخصصی و با همکاری عوامل آتش‌نشانی در ارزیابی ایمنی ساختمان‌های اداری، فرهنگی، مسکونی، تجاری درمانی و... در برابر حریق نقش‌آفرینی کنند.

شیشه‌فروش درباب وظایف شهرداری ادامه داد: آن‌ها باید مطابق با بازبینه‌های (چک‌لیست‌های) ابلاغی اقدام کنند. شهرداری‌ها باید پس از ابلاغ کتبی نواقص به مالکین ساختمان‌ها و تعیین زمان برای رفع کمبودها بار دیگر بر کار متولیان و مدیران ساختمان‌ها نظارت کنند. اگر ایمن‌سازی و رعایت اصول ایمنی همچنان رعایت نشده بود از طریق مراجع قانونی پیگیری و با هدف رفع خطر و ایمن‌کردن ساختمان‌ها وارد عمل شوند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تاکنون ۷۵ ساختمان ناایمن شناسایی شده است که به‌کوشش ادارۀ کل راه و شهرسازی استان اصفهان در سامانه‌های مرتبط نیز برای ارزیابی‌های ثانویه ثبت شده‌اند و در اختیار مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کشور قرار دارند.

او با ذکر این نکته که ۴۳۰ ساختمان ناایمن نیز از سوی شهرداری‌ها شناسایی شده است، توضیح داد: تمامی مصداق‌های ناایمن به مالکین ابلاغ شده است. در صورت وقوع حادثه نیز باید در کمترین زمان اطلاع‌رسانی لازم از سوی مردم به دستگاه‌های امدادی تلفن ۱۲۵ صورت گیرد. متأسفانه روز گذشته (۱۸ تیر ۱۴۰۳) شاهد یکی از همین آتش‌سوزی‌ها در خیابان برازنده بودیم.

محمد شریعتی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز درخصوص علت وقوع حریق در خیابان برازنده به ایسنا گفت: هنوز نمی‌توانیم به‌طور قطعی و دقیق دربارۀ علتش صحبت کنیم. علت وقوع این آتش‌سوزی از سوی کارشناسان سازمان آتش‌نشانی اصفهان در حال بررسی است. این حریق در طبقۀ منفی دو مجتمع مسکونی ۱۸طبقه و شامل دو بلوک رخ داده بود که ۱۸۴ واحد مسکونی را در بر می‌گیرد.

او دربارۀ اطفای این فقرۀ آتش‌سوزی اظهار کرد: آتش‌نشانان از بیش از ۱۰ ایستگاه این سازمان پس از اطلاع‌رسانی مردم در محل حادثه حاضر شدند. آنان مجهز به اطفائیه‌های سبک و سنگین، خودرو نردبان، پلتفرم و خودرو حامل دستگاه تنفسی بودند و با حضور معاون عملیات، مدیران مناطق چهار و یک و نیز تعدادی از رؤسای ایستگاه‌ها وظیفۀ خود را انجام دادند. خاموش‌کردن موقعیت حریق و جست‌وجوی افراد محبوس در دود نیز به‌سرعت و بدون مانعی صورت گرفت. علت وقوع حادثه اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما