شناسهٔ خبر: 67588163 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هفتاد و پنجمین نشست ناتو در واشنگتن/اعضا نگران خلاء در هسته قدرت

تهران- ایرنا- روزنامه نیویورک تایمز همزمان با برگزاری هفتاد و پنجمین نشست پیمان آتلانتیک شمالی در واشنگتن و در گرماگرم ابهام در مورد آینده سیاسی «جو بایدن» رئیس‌جمهوری سالخورده آمریکا، نوشت که اعضای ارشد این ائتلاف نظامی نگران بروز خلاء در هسته قدرت هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از این روزنامه پرشمارگان آمریکایی، همزمان با برگزاری نشست ائتلاف نظامی ناتو و در بحبوحه ابهام بر سر آینده سیاسی بایدن و امکان بازگشت دونالد ترامپ به قدرت، رهبران ناتو، نگران بروز خلاء در هسته قدرت این پیمان هستند. این روزنامه یادآوری می کند که اساسا هدف از برگزاری هفتاد و پنجمین نشست ناتو در واشنگتن که عصر امروز سه‌شنبه به وقت محلی افتتاح می شود، ایجاد هاله‌ای از اعتماد در مسیر حمایت از اوکراین بود.

نیویورک تایمز در این مطلب آورده است که پیام این نشست به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و سایر دشمنان این است که با گذشت بیش از دو سال جنگ در اوکراین، گروه بزرگتر و قدرتمندتری از متحدان غربی ظهور کرده که بیش از هر زمان دیگری متعهد به عقب راندن تجاوزات هستند. اما همزمان با ورود ۳۸ رهبر جهان که از روز دوشنبه وارد واشنگتن شده اند، به نظر می‌رسد این اعتماد در خطر است.

هفتاد و پنجمین نشست ناتو در واشنگتن/اعضا نگران خلاء در هسته قدرت

نویسنده سپس یادآوری می‌کند که ترامپ پیش از این یک بار ناتو را «منسوخ» اعلام و تهدید به خروج از این ائتلاف کرد و به تازگی نیز در اظهاراتی تاکید کرد در صورتی که اعضای اروپایی این پیمان سهم خود را نپردازند، روسیه را تشویق به حمله می کند. از همین رو به نظر می رسد به ویژه پس از عملکرد ضعیف بایدن در مناظره با ترامپ که رئیس‌جمهوری پیشین در نظرسنجی‌ها خوب ظاهر شده، متحدان مهم اروپایی آمریکا شروع به گمانه زنی در مورد احتمال روی کار آمدن دوباره ترامپ و پیامدهای آن برای پیمان ناتو کرده اند. و اینکه آیا بدون تسلیحات، پول و جمع‌آوری اطلاعات از سوی ایالات‌متحده به عنوان هسته این ائتلاف، می‌توانند مقابل روسیه بایستند؟

هفتاد و پنجمین نشست ناتو در واشنگتن/اعضا نگران خلاء در هسته قدرت

نویسنده در ادامه به زمان و مکان پایه‌گذاری ناتو اشاره کرده است؛ «سالن بزرگ اندرو دبلیو ملون» در نزدیکی کاخ سفید و سال ۱۹۴۹ که به امضای هری ترومن رئیس‌جمهوری وقت ایالات‌متحده رسید. بایدن در آن زمان ۶ سال داشت و جنگ سرد در مراحل ابتدایی خود بود. اما وی اکنون ۸۱ ساله است و شاید سرسخت‌ترین مدافع این پیمان در واشنگتن که از ۱۲ عضو در سال ۱۹۴۹ به ۳۲ عضو تا به امروز رسیده است.

هرچند در نشستی که قرار است امروز آغاز به کار کند رهبران سایر کشورهای جهان قرار است با تمرکز کامل بر سخنان بایدن به این سوال خود پاسخ دهند که آیا این رهبر سالخورده می‌تواند چهار سال دیگر را در مقام ریاست‌جمهوری بپیماید؟ بایدن هم این را خوب می داند و در مصاحبه روز جمعه خود با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که از بررسی دقیق رهبران استقبال می‌کند. وی در این گفت‌وگوی خبری با لفاظی پرسید: چه کسی قرار است ناتو را مانند من نگه دارد؟ بایدن سپس اضافه کرد: حدس می‌زنم یک راه خوب برای قضاوت در این مورد، تماشای من در این نشست و دیدن واکنش متحدان است. «گوش کن و ببین چه می گویند».

در بخش دیگری از این مطلب می خوانیم: رهبران ناتو در همان بدو ورود اذعان کردند که ائتلاف با آزمونی روبه‌رو است که آن‌ها پیش‌بینی نمی‌کردند؛ اینکه آیا ناتو می‌تواند به شیوه‌ای قابل اتکا حرکتی را که در حمایت از اوکراین شروع کرده، حفظ کند؟ آن هم در شرایطی که اعتماد به مهم‌ترین بازیگر آن (آمریکا) هرگز به این اندازه شکننده نبوده است. آنها خوب می‌دانند که پوتین و شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین نیز در در حال تماشای این نشست هستند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو که به زودی از این سمت کناره گیری می کند، روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «ناتو هرگز تسلیم نشده، نمی شود و نخواهد شد. ما ۷۵ سال این کار را با موفقیت انجام دادیم. من مطمئن هستم که در آینده نیز می توانیم این کار را انجام دهیم. اما وضعیت موجود در مورد رهبری سیاسی است، این در مورد تعهد سیاسی است».

هفتاد و پنجمین نشست ناتو در واشنگتن/اعضا نگران خلاء در هسته قدرت

نیویورک تایمز در پایان خاطرنشان کرده است که هفتاد و پنج سال پس از ایجاد ناتو که با هدف جلوگیری از تهدیدهای اتحاد جماهیر شوروی در سپیده دم جنگ سرد، ایجاد شد، همچنان چندین مقام ارشد این ائتلاف با وجود تهاجم مسکو به اوکراین، با خواسته‌های روسیه همدلی می کنند. از جمله ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان که روز گذشته در دیدار از روسیه هیچ انتقادی از حمله این کشور به اوکراین وارد نکرد و بر راهی برای گشایش در مذاکرات صلح با شرایط پوتین تاکید نمود.

هفتاد و پنجمین نشست ناتو در واشنگتن/اعضا نگران خلاء در هسته قدرت

این سفر و اظهارات با انتقاداتی از سوی سایر اعضای ناتو همراه بود؛ از جمله در کاخ سفید که جان اف کربی سخنگوی شورای امنیت ملی دیروز دوشنبه گفت که بی‌شک به نظر نمی رسد که سفر آقای اوربان از نظر تلاش برای انجام کارها در اوکراین سازنده باشد و آن را نگران کننده توصیف کرد.

استولتنبرگ نیز به منظور جلوگیری از هرگونه شکاف در داخل ناتو در آستانه نشست واشنگتن، ضمن خودداری از انتقاد از اوربان، خاطرنشان کرد که متحدان ناتو به طرق مختلف و در سطوح گوناگون با مسکو تعامل دارند.

نظر شما