شناسهٔ خبر: 67587627 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

این قورباغه با تغییر رنگش دانشمندان را متحیر کرد

هستی وفایی

برای اولین بار در جهان یک دوزیست رنگ سبز معمول خود را به رنگ آبی روشن تغییر داده است. این اتفاق دانشمندان را متحیر کرده و آنها بعید می‌دانند که دوباره شاهد چنین پدیده‌ای باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جودی رولی(Jodi Rowley)، متصدی زیست شناسی حفاظت از دوزیستان و خزندگان در موزه استرالیا، می‌گوید: بسیار نادر است که یک قورباغه سبز رنگدانه زرد موجود در پوستش را از دست بدهد که منجر به تبدیل شدن آن به یک قورباغه کاملا یا بیشتر آبی می‌شود. من ده‌ها هزار قورباغه را در طول سال‌ها دیده‌ام، و فقط یک قورباغه آبی دیده‌ام. هیچ موردی به اندازه این قورباغه درختی شگفت‌انگیز و تماشایی نبود.

به نقل از نیواطلس، قورباغه درختی دلاور با پوست آبی(Litoria splendida) اواخر روز توسط یک بوم‌شناس میدانی به نام جیک بارکر(Jake Barker)، در پناهگاه حیات وحش رودخانه چارنلی-ارتزین منطقه‌ای دورافتاده در شمال غربی استرالیا، جایی که دوزیستان سبز به طور معمول بزرگ هستند، مشاهده شد.

جیک بارکر، اکولوژیست میدانی می‌گوید: وقتی برای اولین بار آن را دیدیم، بعد از تاریکی بود، روی نیمکتی در کارگاه نزدیک مرکز تحقیقات‌مان نشسته بودیم. خیلی هیجان انگیز بود. قورباغه‌های درختی دلاور در حال حاضر تماشایی هستند، اما دیدن یک قورباغه آبی اتفاقی است که یک بار در عمرتان رخ می‌دهد.

این قورباغه با تغییر رنگش دانشمندان را متحیر کرد

رنگ آبی روشن نه از طریق انتخاب بلکه یک جهش ژنتیکی فوق‌العاده نادر است که رنگدانه‌های زرد را مسدود می‌کند. برای قورباغه درختی که تا ۱۲ سانتی متر رشد می‌کند، استتار برای جلوگیری از شکار بسیار مهم است، بنابراین این باید یک نقص تکاملی باشد.

با این حال، دانشمندان بر این باورند که این قورباغه چند ساله است، به این معنی که با وجود آشکار بودنش در برابر شکارچی، تاکنون موفق شده است دوام بیاورد. این قورباغه آبی همچنین می‌تواند به عنوان هشداری برای شکارچیان عمل کند و نشان‌دهنده ترکیبات سمی روی پوست آنها باشد، مانند قورباغه‌های سمی دارت که یک سیستم دفاعی بصری که به عنوان رنگ هشدار شناخته می‌شود، دارند.

بارکر می‌گوید: قورباغه درختی دلاور یکی از بومی‌های شمال غربی است که ما مرتبا در اینجا با آن برخورد می‌کنیم. آنها در هیچ جای دیگری یافت نمی‌شوند.

انتهای پیام

نظر شما