شناسهٔ خبر: 67587577 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

این سرفه ها را جدی بگیرید

صاحب‌خبر -
گروه سلامت:فوق تخصص ریه و عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سرفه مزمن با زمان بیش از 8 هفته سرفه خطرناک بوده و در چنین مواقعی باید وضعیت فرد بیمار به‌موقع توسط پزشک متخصص ریه مورد بررسی قرار بگیرد.
 
به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مهناز مزدوریان اظهار کرد: سرفه به دنبال عفونت‌های ویروسی در حدود 10 تا 25 درصد موارد اتفاق می‌اُفتد و این سرفه‌ها به دنبال سرماخوردگی هستند ؛سرفه ممکن است که بین 3 تا 8 هفته ادامه داشته باشد و عمده دلیل آن التهاب در سیستم تنفسی (بینی، حلق، گلو و ریه) بوده و معمولاً به دلیل افزایش حساسیت اتفاق می‌اُفتد و بیشتر در لوله برونت بوده که همراه با است.

عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سرفه در گاهی اوقات به دلیل ترشحات پشت حلقی‌ که در سینوزیت مزمن وجود دارد تشدید می‌شود، خاطرنشان کرد: سرفه معمولاً به دنبال عفونت‌های تنفسی خودمحدود شونده بوده و جای نگرانی‌ در این خصوص وجود ندارد و در چنین مواقعی توصیه ما این است که از مصرف مواد محرک همچون انواع غذاهای تند، انواع عطر و ادکلن مواد شوینده‌ بودار مانند وایتکس خودداری شود و نکته بسیار مهم دیگر اینکه فرد بیمار در روزهایی که هوا آلوده است از منزل خارج نشود.
 
دکتر مزدوریان در رابطه با اینکه چه نوع سرفه‌هایی باید از سوی بیماران جدی گرفته شود، بیان کرد: در علم پزشکی از سرفه مزمن با زمان بیش از 8 هفته به عنوان سرفه خطرناک نام برده می‌شود و در چنین مواقعی باید وضعیت فرد بیمار به‌موقع توسط پزشک متخصص ریه مورد بررسی قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: در سرفه‌های بعد از عفونت اگر مریض همزمان تنگی نفس، خلط خونی، تب طول کشنده، تنفس‌های صدادار و درد در قفسه سینه داشته باشد باید از نظر سایر بیماری‌های همراه با بیماری‌ای که دارد حتماً مورد بررسی قرار بگیرد.

فوق تخصص ریه با ذکر این نکته که در بسیاری از موارد سرفه علت اصلی تشدید بیماری‌های انسدادی ریه است، تأکید کرد: این بیماری‌ها شامل آسم و برونشیت بوده که برونشیت بیشتر در افراد سیگاری مشاهده شده و این موارد خود باعث تشدید وضعیت بیماری می‌شود.

دکتر مزدوریان گفت: کسانی که از قبل کنترل می‌شدند و مصرف اسپری حداقلی داشتند دچار تشدید علائم شده، علائمی که بیشتر در شب بوده و این افراد که سرفه‌های ممتد و خس خس سینه دارند نمی‌توانند به صورت درازکش بخوابند و این وضعیت تا دم صبح برایشان ادامه دارد.

وی افزود: این افراد باید در زمانی که با چنین علائمی مواجه می‌شوند به پزشک متخصص ریه مراجعه کنند تا صمن بررسی دقیق وضعیت بیماری‌شان، تحت برنامه درمان تکمیلی قرار بگیرند.عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: همچنین باید اشاره کنیم که یکی از باورهای غلط جامعه در خصوص مصرف آنتی بیوتیک بوده و در همین رابطه باید بگوییم که سرفه تحریکی بوده و هیچ نوع آنتیبیوتیکی در رفع این مشکل مؤثر نیست و مصرف بیش از این دارو به‌خصوص در موارد غیرموردنیاز موجب مقاوم شدن آنتی بیوتیک‌ها به سویه‌های معمول می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما