شناسهٔ خبر: 67587553 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

روایت یک مستندساز از تغزیه‌ متفاوت در جنوب ایران؛

مردم مقابل تاریخ می‌ایستند و اجازه اجرای گودال قتگاه را نمی‌دهند

روایت یک مستندساز از تغزیه‌ متفاوت در جنوب ایران؛ محمد قاسم‌پور کارگردان مستند «صحنه آخر» معتقد است نگاه تازه به موضوع ماه محرم و عاشورا، آثاری از این دست را ماندگار و تماشایی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد قاسم پور، تهیه‌کننده و کارگردان مستند «صحنه آخر» درباره شکل گیری ایده این مستند توضیح داد: همیشه برای من جذاب بوده است، موضوعی که می‌خواهم درباره آن کار کنم تفاوت‌هایی با روایت‌های پیشین خود داشته باشد. در همین راستا چند سال پیش با تعزیه‌ای در اهواز آشنا شدم که چند ویژگی جذاب برایم داشت: اول اینکه به صورت دو زبانه اجرا می‌شد و روایت تعزیه به زبان فارسی و رجزخوانی‌ها به زبان عربی بود.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه این تعزیه این بود که بسیار پرمخاطب بود و تعداد زیادی از قشرهای مختلف و در سنین مختلف به تماشای این تعزیه می‌نشستند. ولی وقتی به این موضوع نزدیک‌تر شدم متوجه شدم که مردم اجازه نمی‌دهند صحنه آخر که مربوط به گودال قتلگاه است، اتفاق بیفتد. درواقع عده زیادی از مردم جلوی روایت تاریخ را می‌گیرند.

کارگردان «صحنه آخر» در بخش دیگری از صحبت‌های خود مطرح کرد: به نظر من یک اثر زمانی می‌تواند ماندگار باشد که نگاهی متفاوت داشته باشد. نگاهی که دیگران نداشته اند. در فیلم سینمایی «روز واقعه» بهرام بیضایی از یک زاویه دیگر به قضیه عاشورا نگاه کرده است و می‌بینید که تا امروز، این فیلم ماندگار بوده است. در این فیلم یک غیرمسلمان که ذات پاکی دارد و درگیر روزمرگی دینی نشده است، صدای امام حسین (علیه السلام) را می‌شنود. نکته جالب توجه این است که ما فقط صدا می‌شنویم و تا آخر داستان تصویری نمی‌بینیم.

قاسم‌پور درباره اوضاع کنونی سینمای مستند توضیح داد: به نظر من هر چه جلوتر می‌رویم، ارزش سینمای مستند به دلیل تاثیرگذاری بالایی که دارد، برای مدیران و صاحبان قدرت بیشتر می‌شود. از طرفی دیگر مردم مستندهایی که معادل زندگی روزمره خودشان است و از جذابیت برخوردار است، دوست دارند و با آن ارتباط می‌گیرند. ذات مستند مبتنی بر واقعیت است و مردم به واقعیت و دیدن آن راغب هستند. هرچقدر که بگذرد این میزان توجه و اهمیت مخاطبان به مستند بیشتر خواهد شد.

محمد قاسم‌پور در پایان درباره عرضه و نمایش مستندها در پلتفرم‌ها و گروه سینمایی «هنر و تجربه» گفت: مستند «صحنه آخر» در «هنر و تجربه» اکران شد و واقعا شرایط خوبی برای دیده شدن این مستند ایجاد کرد. به گونه‌ای که اگر قرار بود من با فیلم‌های تجاری به رقابت بپردازم، قطعا این اتفاق ممکن نبود. این نگاه حمایتی «هنر و تجربه» که در حال حاضر ادامه دار است، بسیار مفید و مهم است. درباره بحث اکران و نمایش در پلتفرم‌ها هم به نظر من بسیار مفید است. در سینمای مستند شما خیلی به فروش فیلم خود فکر نمی‌کنید و وقتی شرایطی پیش می‌آید که مخاطب در یک محیط راحت‌تر مانند منزل و دوری از پرداخت هزینه‌های اضافه می‌تواند به تماشای مستندی بنشیند، می‌تواند باعث آشنایی و آشتی بیش از پیش مخاطبان با دنیای سینمای مستند شود.

«صحنه آخر» ساخته محمد قاسم‌پور به موضوع اجرای تعزیه در یکی از مناطق شهر اهواز می‌پردازد و از منظری تازه مشکلات یکی از بازیگران این تعزیه را روایت می‌کند.

محمد قاسم‌پور ساخت فیلم‌های مستندی همچون «مرکب»، «چند شاخه گل مریم»، «یک روز معمولی» و… را در کارنامه دارد.

انتهای پیام/

نظر شما