شناسهٔ خبر: 67587334 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

تب دانگ؛ موضوع روز حوزه سلامت/ثبت۹مورد ابتلای محلی درهرمزگان

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه «تب دانگ» مهم‌ترین موضوع حوزه سلامت در این روزها به حساب می‌آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز به نقل از ایسنا، دکتر شهنام عرشی در گفت‌وگوی، با بیان اینکه ۹ مورد ابتلای محلی به تب دانگ گزارش شده، اظهار کرد: تب دانگ، مهم‌ترین موضوع حوزه سلامت در این روزها به حساب می‌آید. در حال حاضر، استان‌های هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان - (به ویژه شهر چابهار)، بوشهر، خوزستان، گیلان، مازنداران و گلستان درگیر این بیماری هستند. اگرچه پشه آئدس در استان‌های مازندران و گلستان صید نشده اما این دو استان نیز در معرض خطر قرار دارند.

وی ادامه داد: اغلب موارد ابتلا به تب دانگ از کشور امارات وارد شده‌اند و ۹ مورد ابتلای محلی در «بندر لنگه» استان هرمزگان گزارش شده است. اخباری در رسانه‌ها مبنی بر صید پشه آئدس در برخی استان‌ها مانند خراسان رضوی منتشر شده؛ باید گفت که پشه در این استان‌ها صید نشده اما ابتلاء به تب دانگ گزارش شده است. ابتلا به تب دانگ در استان‌های شیراز، مشهد، قزوین و قم نیز به ثبت رسیده که تمام این موارد از کشور امارات وارد شده‌اند.  

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره ویژگی‌های ظاهری پشه آئدس توضیح داد: اگر کسی موفق به دیدن پشه آئدس با ذره‌بین شود، خطوط سفید این پشه را می‌بیند. این پشه به دلیل خطوطی که دارد در جنوب کشور «پشه گورخری» نام دارد و نام این پشه در جنوب‌شرقی آسیا نیز "Tiger Mosquito" است. پشه معمولی، خطوط سفید را ندارد؛ بنابراین اگر پشه آئدس زیر ذره‌بین قرار گیرد، خطوط سفید آن قابل مشاهده است.  

عرشی افزود: پشه آئدس از منظر بیولوژیکی می‌تواند چهار بیماری «چیکونگونیا»، «تب زرد»، «زیکا» و «تب دانگ» را منتقل کند. اگرچه پشه آئدس می‌تواند چهار بیماری را منتقل کند، اما پشه مالاریا می‌تواند فقط یک بیماری یعنی مالاریا را منتقل کند.  

وی خاطرنشان کرد: واکسن تب دانگ در جنوب‌شرقی آسیا و آمریکا، مراحل مطالعات بالینی را سپری می‌کند. واکسن تب دانگ برای شرایط کنونی کشور مناسب نیست؛ چرا که واکسن باید با خصوصیات پشه متناسب باشد. اینطور نباید تصور کرد که واکسن برای شرایط کنونی مناسب است؛ به طور مثال، حدود ۵۰ سال از شناسایی ویروس HIV می‌گذرد اما طی این بازه زمانی واکسنی برای این ویروس وجود ندارد. بازهم تاکید می‌کنم، واکسن برای شرایط کنونی کشور مناسب نیست؛ این موضوع فقط مختص ایران نیست و واکسن تب دانگ در دسترس تمام کشورها نیست و برخی کشورها مطالعات بالینی آن را سپری می‌کنند.  

عرشی بیان کرد: مراقبت برای جلوگیری از گزش پشه و ابتلاء به تب دانگ بسیار ضروری است. دستورالعمل‌های بهداشتی درباره این بیماری مانند استفاده از لوسیون‌های دافع حشرات، پوشیدن لباس مناسب، به‌سازی محیط و سایر موارد ارائه شده که رعایت تمام این موارد ضروری است.  

همچنین دکتر سعید کریمی - معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرده است که ۶۳ مورد جدید به تب دانگی مبتلا شده‌اند و ۳۰ درصد افرادی که با نشانه استخوان درد شدید و تب بالا به مراکز درمانی مراجعه کردند به بیماری تب دانگی مبتلا بوده‌اند.

نظر شما